الغرور

529 11 6
                                    

أحببت سادية
الفصل الثامن عشر 

الغرور 

الغرور دائما يؤدي بصاحبه إلى الهلاك لم تقتنع بتلك الكلمات إذا تعالى نستوضح الأمر . الغرور مع العدو يجعلك تهزم بالمعركة ، و الغرور مع الأصدقاء يجعلك تخسرهم ، و الغرور مع الحبيب أول طريق النهاية . 

ففي المعركة عدم حساب قدرات العدو بدقة لن يجعلك قادرا على توقع ضرباته و بأبسط الحركات يستطيع القضاء عليك ، و الغرور مع الأصدقاء يخلق فجوة من التعالي و التكبر فيخلق شرخ بالصداقة لا يلتأم و مع أول هزة لمشكلة حتى و إن كانت بسيطة يحدث الصدع فالإنهيار ، أما غرورك مع الحبيب فيولد لديك شعور بأنك الأفضل و تستحق من هو أحسن منه و يعمي عينك عن الحسنات و لا ترى بحبيبك إلا العيوب ، و ده يصورلك ضرورة تصحيح تلك العيوب و إلا التهديد بالرحيل و لا تدري أنه تحملك بكل عيوبك و هو على كامل الدراية بها لكنه أحبك و منحك قلبه و تقبل منك الكثير .

الغرور هنا يصورلك أن الأفضل لك الرحيل عنه و التمسك بمن هو أفضل منه و لكن بالغالب لن تجد من أحبك مثله ، و ما أصابه من جرح سيرد لك أضعاف و من هنا وجب التنبيه أعرف إمكانياتك و حقيقتك كويس و إتعامل على أساسها من غير ما توصل لدرجة الغرور .

أحببت سادية ...... بقلم الراقي 

مساء الخير يا سماح 

مساء الجمال يا ريما . مال القمر كده شكله متغير فيه حاجة جديدة حصلت ضايقتك . 

مش عارفة أقولك أيه بجد يأست من كل حاجة في الحياة الناس مش حتتغير و شكلي أنا كمان لا حقدر أنسى و لا في يوم ممكن أتغير .

لأ لأ لأ أنتي كدا بتشككي في قدراتي ولا أيه ! بصي يا ريما اكدب عليكي لو قلتلك أن الناس حتتغير ، لكن أللي نقدر نغيره نظرتنا ليهم و طريقة و أسلوب تعاملنا معاهم و ده بالتدريب نقدر نسيطر عليه .

ديما جوايا إحساس كبير بالذنب للي وصلت ليه . كارهه نفسي و حتى كارهه أشوف نفسي في المرايا لكن أللي بيهديني أن أللي عملت فيهم كدا كانوا فعلا يستحقوا ده ، مش عايزين غير ريما الجميلة أم جسم فتان ، الصاروخ ، المزة ، الطلقة زي ما بيوصفوني و كل أللي يهمهم إنهم يتمتعوا بجسمها الجميل . كبيرها ليلة ياخدوا فيها كل أللي يقدروا عليه و بعدها يرموها من غير ضمير .

ريما أرحمي نفسك . كون إنك جميلة ده مش عيب ده نعمة من ربنا ليكي و كمان إختبار يا تنجحي يا تخسري فيه .

و الإجابة إني خسرت و إنتهى الكلام .

مين قالك كدا . بصي يا ريما مش عيب إن الواحد يغلط العيب بجد إنه يبقى عارف إنه غلط و يستمر فيه . ربنا بيبعتلنا أللي ياخد بإديدينا للطريق و يا ناخد بالنا و منضيعش الفرصة يا نغمي عنينا عشان منشوفش الطريق .

طبعا تقصدي ضياء بكلامك ده 

أنا مقصدتش حد معين بس ليه جه على بالك ضياء بالذات و ليه رغم تعبك عايزة تفضلي في الشغل مكانه لغاية ما يرجع .

احببت ساديه   I loved a sadistic woman حيث تعيش القصص. اكتشف الآن