الاصدقاء

429 9 0
                                    

أحببت سادية 24

الفصل الرابع و العشرون

الأصدقاء

كتير بيقارنوا بين شعور المحبين و الأصدقاء ، البعض بيشوفهم متشابهين و البعض بيشوف إن مفيش شبه اصلا بين الأتنين . فتعالى أقولك إن الشعور بالمحبة إتوجد بين الناس من اول الخلق و مشترطش يكون لمين . فيه محبه الأم لأطفالها و الب لأولاده و الاخوات لبعضهم ، وفيه حب الحياة و حب الجمال وحب الفلوس و حب الغرايز و الشهوات كلها انواع من الحب بعضها صادق و بعضها كداب . زي الحب بين المحبين و العشرة و المودة بين المتجوزين . وفيه حب الأصدقاء و ده من غير هدف و لا مصلحة . حد مش من دمك لكن تحسه القرب ليك . ياخد بإيدك لو يوم ميلت و ينورلك الطريق و يكون ليك سند و ظهر و حماية من أي شيء . الوحيد إللي تقدر تحكيله كل ما فيك و أللي حتى بتخبيه عن نفسك و عن أقرب الناس ليك . تبقى واثق إنه حيقولك الصح و قبل ما تحتاجه حيسأل عليك . و يوجدلك بدل العذر ملايين . عمره ما يفهمك غلط حتى لو شاف بعينه حيكدب عنيه و يصدق أللي تقوله عليه .

صديق بجد يرد غيبتك و تحس إنك بتتحمي فيه و إذا كان الحب الحقيقي ممكن تقابله مرة فالصديق ممكن في العمر مرة أو أتنين. عشان كدا بقول إن المحبة انواع كتير و اصدقها بحق وجود صديق .

أحببت سادية ....... الراقي

ها يا طارق قولت إيه أنت أتمسكت بقضية كبيرة غير القضية أللي كنا عايزينك فيها .

حقول ايه يا باشا أنا عبد المأمور هاني هو أللي كان بيعمل كل حاجة و كان بيجبرني و يهددني أشترك معاه بالصور و الفيديوهات أللي ماسكها عليا .

عايز تفهمني إنه هو اللي بيهددك مش انت أللي كنت بتهدد البنات و تبتزهم على فكرة إنكارك مش حيفيد إحنا عندنا بلاغ من مباحث الإنترنت من واحدة قالت إنك بتبتزها و لما أخدنا منك التليفون لقينا عليه بلاوي كتير و مصايب توديك ورا الشمس فاحسنلك تعترف بكل شيء و أوعدك إعترافك و إنك تقول هاني فين ده حيخفف عنك الحكم شوية لإنك بتساعدنا قولت إيه ؟

ققولت خلاص يا باشا حقول على كل شيء .

*************************************

إيه الأخبار يا أستاذ إبراهيم

أهلا يا معلمة . الأخبار زي الفل ظبطنا المكتب و راجعنا ورقه و كله تمام و كمان كلمت ناس من أللي أعرفهم عندهم شغل على خفيف كدا حنبدأ بيه و بعون الله حنوصل للي عايزينه .

ما شاء الله كل ده في يومين . كنت عارفة إنك قدها يا غستاذ إبراهيم

البركة فيكي يا معلمة صفاء لولا وقفتك جنبي و غن الناس دي شايلة جميلك إنك مقطعتيش عيشهم حتى و المكتب مش شغال مخليهم عايزين يعملوا أي حاجة يخدموكي بيها .

متقولش كدا إحنا كلنا خدامين لقمة العيش .

صفاء لسه مش عايزة تسامحيني .

احببت ساديه   I loved a sadistic woman حيث تعيش القصص. اكتشف الآن