Lia yang terjaga dari tidurnya itu dengan perlahan ia banggun bersandar di kepala katilnya dalam keadaan sambil mengosok matanya itu.
Lia yang sudah tidak mamai lagi itu hanya menatap wajah aryan yang nyeyak di buai mimpi itu,satu keluhan keluar dari mulutnya apabila mengigati semua yang sudah terjadi.
"Salah saya,salah saya sebab hadir dalam hidup awak,salah saya sebab punca irah meninggal,salah saya sebab tak mampu halang irah masa tu kalau boleh diputar masa saya sanggup gantikan tempat dengan irah biarlah saya pergi dari melihat awak sedih ar,maaf hadirnya saya dalam hidup awak cuma memberikan luka pada awak." Bisik lia panjang lebar yang meluahkan isi hatinya walaupun ia tahu aryan tidak mendengarkannya.
Dengan perlahan lia banggun dari duduknya itu dengan pantas kakinya melangkah mengambil tuala mandinya untuk membersihkan dirinya dan menunaikan solat.
Selepas sahaha lia sudah siap membersihkan dirinya dan menunaikan solat dengan keluhan berat ia menuju ke arah aryan untuk mengejutkan Aryan.
"Abang..banggun nanti lambat pulak abang pergi kerja." Gerak lia pada aryan dengan suara yang lembut.
Aryan yang sudah terjaga itu dengan malas ia banggun duduk bersandar dikepala katil itu.
"Abang pergi lah mandi dulu pastu solat saya nak turun bawah nak buat sarapan." Kata lia pada aryan manakala aryan pula hanya memejamkan matanya tanpa ada niat mahu membalas percakapan lia.
Dengan malas aryan banggun dan terus menuju ke arah bilik air tanpa memperdulikan lia,lia yang paham itu hanya tersenyum hambar dan terus sahaja ia berlalu keluar turun ke bawah.
Aryan yang sudah siap membersihkan dirinya dan menunaikan solat itu dengan pantas tangannya mencapai telefon di atas meja kerjanya yang berada didalam bilik itu.
Dengan pantas aryan turun ke bawah dan duduk di sofa yang terletak di ruang tamu bawah.
Lia yang sudah siap masak itu dengan perlahan ia memanggil aryan untuk sarapan bersama-sama.
"Abang..." jerit lia perlahan tetapi tiada sahutan dari aryan.
Dengan malas lia melangkahkan kakinya ke arah tangga untuk memanggil aryan tetapi ia membatalkan niatnya mahu naik ke atas kerana ia melihat aryan yang sedang duduk bersantai di ruang tamu itu.
Dengan perlahan ia melangkahkan kakinya ke arah aryan yang tanpa disedari aryan begitu khusyuk aryan melihat telefonnya itu.
"Abang jom makan sarapan dah siap." Kata lia yang menyentakkan aryan.
Tetapi bukannya aryan menjawab malah ia mengabaikan ajakan isterinya,lia yang melihat itu dengan perlahan ia mengeluh dan mencuba lagi sekali lagi mengajak aryan makan bersamanya.
"Abang..jom lah makan nanti abang sakit perut macam mana?abang ada gastrik tau jom lah makan." Kata lia yang memegang tangan aryan.
"Ceh,muak aku tengok masakan kau Tu,jijik tahu tak jijik." Kata aryan yang menyakitkan hati lia dan aryan banggun berlalu pergi begitu sahaja yang meninggalkan lia seorang diri di ruang tamu itu.
Setelah aryan tidak ada setitis demi setitis air mata lia mengalir di pipi gebunya itu hatinya begitu sakit mendengar setiap kata-kata aryan sebentar tadi.
"Tak apa lia,tak apa mungkin mood dia tak ada tu sebab tu jadi macam Tu." Kata lia yang menyedapkan hatinya.
Dengan malas lia melangkahkan kakinya menuju ke arah meja makan untuk mengisi perutnya, jujur ia kata kan ia sangat lapar ketika ini kerana dari semalam ia tidak makan,itu lah lia selalu sangat skip makan dan tidak terlalu perduli dengan kesihatan diri sendiri.
YOU ARE READING
AKU YANG ENGKAU BENCI (C)
JugendliteraturTengku Aryan Mikael bin Tengku Adam ia tidak dapat menerima kenyataan yang sang isteri tercinta sudah pergi buat selamanya dan ia dipaksa untuk menerima kenyataan yang arwah sang isteri memberi wasiat untuk ia menikahi dengan kawan baik arwah isteri...