الفصل التاسع عشر

871 13 2
                                    

فبعضي لدي وبعضي لديك
وبعضي  مشتاق لبعضي ..فهلا  أتيت
على الروح أن تجد الروح في روحها
أو تموت
أين تباع المسافات
لعلي أشتري أقصرها إليك

محمود درويش..❤
******★********★**********★*******★

  استيقظت اسراء. فى صلاه الفجر كانت تشعر بألم عاصف يضرب عنقها  وظهرها بشدة فقد ظلت طوال الليل تتقلب
ولم ترتاح ابدا  فى نومها  توضئت وصلت  الفجر واتمت وردها اليومى. حتى   اشرقت صباح يوم جديد

ارتدت ملابسها المحتشمة وحجابها الذى يزينها

نزلت اسراء إلى الأسفل كانت تشعربالجوع  تقدمت ناحيه المطبخ لاكن استوقفها صوت بكاء شيري  فى الصالون .
  اتجهت إليها  تواسيها وضعت يدها على كتفها مسحت شيري دموعها ونظرت إليها بابتسامه. صباح الخير اى اللى مصحيكى بدرى كده ؟!
وبعدين ايه الجمال والحلا. ده اظاهر كده اخويا الشقى وقع واقف .

اعادت اسراء تربت على كتفها وهي تقول برفق . بتدارى دموعك عنى بالهزار انا كنت سامعه صوتك وانتى بتعيطى على فكره يعنى مفيش داعى تخبى .

بكت شيري مره اخرى بحنين لوالدتها . فهى لاتستطيع السيطره على دموعها كما أن سميره كانت كل عالمها  حتى أنها لم ترى والدها ولو لمره واحده  فقد توفاه الله بعد ولادتها بيومين .

لتصبح لها سميره الاب والام والصديقه والاخت .

تنهدت اسراء بحرارة وهي تحتضنها بقوة متمنيةً بحق لو تتمكن من مساعدتها... وإخراجها من شرودها الدائم.

بصى يا شيرى مفيش حد يقدر يهرب من قدر ربنا ابدا مهما عمل وده نصيبها .

واللى انتى بتعمليه ده غلط يعنى بدل ما تدعيلها ربنا يقومها بالسلامه تقعدى تبكى  .

عندك حق يا اسراء انا هفضل ادعيلها عشان تقوم بالسلامه.بس غصب عنى والله دموعى بقت قريبه .

لتردف. بضحك . بت انتى انا مبحبش النكد والعياط  وبعدين انتى هتفضلى تنكدى عليا وانا لسه عروسه .!

نظرت لها شيرى بأسف واردفت بحزن . والله ابدا انا مش نكديه خالص بالعكس أنا بحب  الهزار والضحك والمقالب بس الظروف غلابه  بقا نعمل اى.

نتعرف ياحبيبتى مش انتى  كنتى عايزه تتعرفى عليا ؟

فعلا كنت عايزه اتعرف عليكى   .

انا ياستى أسمى اسراء الصعيدى.وعندى  اتنين وعشرين سنه   وخريجه اداره اعمال قد الدنيا  .

الصعيدى ده لقب ولا انتى اساسا صعيديه .

عيب عليكى دا انا صعيديه مغفلقه
ضحكت شيرى من قلبها على حديث اسراء وطريقتها فى التعبير عن كنيتها فهى قللد ت الطريقه الصعيدييه.

وياترى بقا اتعرفتوا ازاى  انتى ومراد وحبيتو بعض امتى؟!

سكتت اسراء لا تعرف بماذا تجيب تحاول الفرار من هذه النقطه.

انت مرادىحيث تعيش القصص. اكتشف الآن