Change

219 5 0
                                    

Sejak Lisa di penjara kan,dia telah berubah. Tak seperti dulu,dia kelihatan seperti Seorang yang sihat dari sebelum ni yang kelihatan seperti orang keletihan,Tak cukup tidur.

Polis mengiringi nya ke bilik Telefon untuk dia berhubung dengan seseorang,dan dia berdiri lama dengan muka takde perasaan apabila melihat seseorang yang dia kenal.

Iaitu Jennie.

"Kenapa kau datang lawat Aku?" Soal Lisa melalui Telefon itu.

"Sebab Aku nak tengok keadaan kau,mak kau pulak Tak dapat datang sebab pergi ambil adik-adik kau dari sekolah."

"Keadaan Rose macam Mana? Sihat ke dia?" Soal Lisa.

"Makin sihat,minggu depan baru dia boleh balik rumah."

"Sorry kalau selama ni Aku cederakan kau teruk sangat,sampai paksa kau cium Aku bagai,tapi Aku Tau Aku ni pembunuh,so that's why Aku selalu bunuh orang walaupun Aku Tak nak."

"Lisa,Aku ni cuma kawan kau. Aku mengaku yang lepas aku gaduh dengan Felix,Aku ada perasaan dengan kau sampai aku hampir jatuh cinta pada kau. tapi Aku terus kembali ke asal sebab Aku Tak nak jadi manusia yang berdosa,tolong ubah diri kau please. Kembali ke straight,gantikan perasaan kau kepada lelaki ke perempuan,Aku pasti kau boleh buat."

"Jen,cuma kau ada dalam hati aku. Setiap hari Aku fikirkan kau tanpa henti,sampaikan Aku Tak boleh tidur! Bila Aku di jemput ke majlis kahwin kau,Aku jealous nampak kau dengan Felix sah sebagai suami dan isteri!-"

"Sudah! Selagi kau Tak ubah segala perasaan kau,hati kau atau bersihkan minda kau,Aku takkan datang lawat kau dah." Jennie meletakkan Telefon tu balik.

Lisa bangun dan terdiam,dia di bawa Masuk balik ke dalam penjara dan duduk diatas tilam sambil peluk lutut.

"Tengah broken ke?" Minji ketawa sambil bermain dengan jari nya.

"Aku takde mood nak bergurau." Lisa baring dan Cuba untuk tidur,namun bantal itu di baling kearah dinding.

"Sis,chill! Jangan jadi macam ni." Minji duduk di sebelah nya sambil gosok belakang.

"Kenapa susah sangat hah diri Aku ni diubah? Aku Tak mintak pun untuk jadi macam ni,tapi dah terjadi." Lisa hantuk kepala nya diatas lantai.

"HOI! KAU BUAT APA SIAK?! STOP!"
Minji meletakkan tangannya di dahi Lisa dan meminta tolong polis dari dalam penjara itu.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Hi,saya Wonyoung. Saya ialah therapist awak,dahi tu sakit Lagi ke?"

"Rasa berdenyut."

"Puan Lisa,Cuba awak luahkan pada saya semua yang awak pendam. Sebab sejak awak Masuk sini awak selalu cederakan diri sendiri."

"Saya stress,sebab saya cintakan seseorang. Dia taknak terima,saya rasa seperti di hina."

"Awak Suka perempuan?"

Lisa mengangguk.

"Awak mempunyai obsession kepada orang yang langsung Tak anggap awak sebagai pasangan mereka seperti yang awak fikirkan. Saya rasa saya boleh tolong awak,untuk kembali kepada asal."

Mereka berdua berbincang dalam bilik itu sehingga waktu rehat tiba,dan Lisa berjalan untuk ke kantin.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jennie baru balik dan dia melihat Felix duduk diatas sofa dari jauh,dia berjalan menuju ke bilik nya.

"Jen,awak maafkan saya? Tolong lah, sampai bila kita nak macam ni?"

"Felix,saya maafkan awak. Tapi dari kejadian kesan ciuman di baju awak tu membuatkan saya seperti segala kasih dan Sayang kepada awak Tak berguna,jangan risau saya okay je."

"Ada perempuan yang kerja dekat kedai makan tu cuba goda saya,dia cium baju saya. Lepas di report,manager tu pecat dia depan customers."

"Akhirnya,saya dah tahu segala penjelasan awak. Tapi bagi saya Masa untuk tenangkan diri,bagi saya ruang." Jennie tutup pintu bilik.

Felix berdiri di luar bilik dan hembuskan nafas nya.

Keesokan pagi nya,Lisa dan Minji sedang menyapu dan mengelap bilik gym sambil di jaga oleh dua orang polis di depan pintu. Sedang dia menyapu,kepala nya di ketuk oleh Seorang lelaki yang tak puas hati.

"HOI! KAU BUAT APA?!" Minji tarik rambut nya.

"BERHENTI AWAK BERDUA!" Polis-polis itu berlari sambil mengeluarkan gari.

"Aku harap kau mereput dalam neraka!" Dia mengeluarkan pisau dan terkena pipi Lisa.

Minji di tarik dan di tolak ke tepi,lelaki itu di gari dan di bawa Masuk ke dalam penjara balik.

Lisa,dia berada di dalam bilik rawatan dan pipi nya di tape dengan kapas setelah di sapu ubat pada Luka nya. Dan dia boleh rasa yang kehidupannya terlampau huru-hara.

"Kenapa jantan tu Tak bunuh je Aku? Mesti aku dah Tak di cedera kan lepas tu." Dia menutup mata.

August,2010

Lisa mengemas beg nya kerana dia akan di hantar ke hospital rawatan mental untuk banduan-banduan yang mempunyai sakit mental.

Ibu dan ayah nya muncul setelah bertahun-tahun menghilangkan diri, Lisa di peluk oleh mereka berdua.

"Maafkan ibu, Lisa. Sebab layan Lisa teruk sangat,pilih kasih." Achara pegang pipi Lisa.

"Maafkan ayah jugak,sebab jadikan Lisa sebagai tempat lepaskan tekanan. Sibuk dengan kerja 24 jam." Deniz memandang nya dengan mata merah.

"Takpe, Lisa faham. Terima kasih sebab jaga Lisa, selamat tinggal." Dia di iringi 6 orang polis untuk Masuk ke dalam van hitam.

Ramai wartawan di luar sedang mengambil gambar nya dan hampir di kepung,gambar nya diambil dan Lisa berasa Tak selesa dengan cahaya camera sehingga dia menutup mata nya menggunakan scarf pemberian Jennie.

"Lisa Manoban Aydin telah keluar dari penjara sambil diiringi oleh 6 orang polis untuk ke pusat rawatan mental, pembunuh bersiri itu akan di berikan rawatan lanjut. Sekian, terima kasih." Jennie menukar channel TV.

Dia baring selepas tepuk bantal di atas sofa itu,dia dah berbaik dengan Felix setelah bertahun Tak bercakap.

"Aku harap Lisa berubah." Jennie memandang siling.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lisa semakin pulih,dan dia telah move on. Hidup nya semakin bahagia,apabila banduan lain sedang tidur,dia sibuk menulis segala kehidupan nya di dalam diari yang di hadiah kan oleh therapist di situ.

2023
Pusat rawatan mental

Lisa telah berumur 46 tahun,dia telah banyak lalui terlampau banyak pengalaman pahit nya sebagai Seorang pembunuh. Dan mahkamah telah memutuskan untuk menahan dia di pusat rawatan mental itu seumur hidup,dia takkan dapat rasa kehidupan normal seperti dulu.

Lisa telah banyak berubah,dia telah kembali kepada yang asal. Dia sibuk membaca sehingga lah pekerja di situ bawa Dua orang pelawat.

"Lisa,ada pelawat."

Dia menoleh ke belakang dan tersenyum.

"Jennie....sebelah kau tu siapa?" Soal Lisa.

"Dia anak perempuan aku dengan Felix,nama dia Lee Mae dan berumur 13 tahun." Jennie peluk anak nya.

Mereka bertiga bersembang sehingga turun hujan di luar bangunan itu,dan Lisa telah bahagia.

The end
Vote and comment
Share my story too to your friends
Thank you for supporting my story

Your cold tears ( JenLisa )Where stories live. Discover now