"The fuck you bought? " Tanya Syah. Laura tersenyum bangga sambil menunjukkan sebuku roti homemade ditangannya.
"I know you suka makanan organik so I beli roti dekat bakeri baru buka tu. Sebagai balasan, you kena buatkan air 3 rasa special you tu! "
"I never asked you to get me anything. " Balas Syah, meletakkan sebuah bekas polimer besar atas meja. Laura berkerut. Dia berdiri dan berjalan kearah Syah.
"You buat apa ni? " Tanya Laura.
"Chocolate."
"Chocolate? Asal you buat sendiri? Kan lagi sedap kalau beli Cadbury? "
Syah menjeling Laura. Eyy Syah kena sabar. Dia tengah sibuk buat coklat ni. "I tak suka processed products. Tak sihatlah. "
"My guess is that something happened before. Why dah tak makan processed foods? "
"Saja."
"I know! I perasan lately you makin...see! Tadada~ tadada~" Laura memicit perut Syah yang semakin buncit. Syah berkerut. Kalini api kemarahannya membuak-buak. Ditolak Laura jauh darinya.
"Dah tahu, diam-diam dahlah! " Syah membuka kotak polimer tersebut. Ada satu bakul rotan tertutup. "I perap benda ni 7 hari tahu tak? Appreciate lah sikit."
Syah membuka bakul rotan itu. Langsung Laura tak bau coklat.
"I tak kisah pun rupa you macammana~ tapi I tak bau coklat pun. Maybe kita patut~ beli Cadbury?" Cadang Laura. Syah geleng kepala.
"Sini I terangkan. Yang dalam bakul rotan ni bukannya coklat tapi biji koko yang dah perap. Biji koko takde rasa coklat pun. Nak buat dia rasa coklat, kena buat benda ni. First, tolong I keluarkan biji koko dari cacao pod ni. " Tegas Syah, mengeluarkan 7 biji cacao pod diatas meja dari besen plastik bawah meja. Dia nak buat lagi koko nya. Terpaksa Laura tolong juga kalau tak nanti Syah akan suruh dia keluar.
Sebagai girlfriend yang greenflag, Laura tolong keluarkan biji koko itu masuk dalam mangkuk besar.
"Then, kena letak semua biji koko dalam baldi kayu ni yang dialas dengan daun. Daun apa pun boleh asalkan bersih dan tak melekit. Baldi kayu ni kena Ada lubang kat bawah so that air dia boleh keluar."
Laura tergamam. Syah berkerut.
"Fikiran jangan kotor, sayang. We're making chocolates. "
"Tak, tak! Tak, sayang! "
"Hm. Then, masukkan biji koko dalam kotak polimer ni. Perap 7 hari." Jelas Syah, menutup kotak polimer itu dan minta Laura angkat kotak polimer itu letak di bawah meja.
Syah Meng ambil kotak polimer yang dia angkat tadi. Dibuka kotak rotan tadi dan biji-biji koko yang telah diperap itu diperhati dengan senyuman. Ada sedikit kotor diatas biji koko. Syah keluarkan dan bersigkan sebeum dia susun satu-satu atas dulang oven.
Laura membantu seperti biasa.
Syah meletakkan paper towel atas biji-biji koko yang telah diletakkan atas dulang itu untuk menyerap air yang berlebihan. Setelah itu baru masuk oven.
Laura tolong masukkan.
"Nak set berapa ni? "
"2 jam, 90°."
Laura ikut saja. Lama betul sampai 2 jam. Macam nak masak ayam Turki. Sementara menunggu, mereka berdua main game dekat ruang tamu. Ada pula abang delivery datang hantar barang.
COD pula tu. Laura yang order tapi Laura takde cash. Terpaksa Syah yang bayarkan. Dah kena bebel sekali lagi dengan Syah sebab beli barang tapi COD.
Lepas dua jam, akhirnya oven berbunyi. Syah berlalu ke dapur untuk keluarkan dulang dan pusingkan setiap biji koko.
Setelah itu dia masukkan semula dalam oven dengan suhu 160° untuk setengah jam.
Setelah setelah jam, akhirnya biji koko masak elok. Laura datang membantu untuk buang kulit biji koko. Isinya mereka masukkan dalam sebuah mangkuk kaca. Serious pula muka Laura ni tolong bakal bini dia.
Laura memasukkan kulit kedalam mangkuk kaca. Syah berkerut, membuang kulit kedalam plastik.
"Jangan masukkan kulit dalam mangkuk. "
"Arghh!! Beli je lah chocolate lepasni sayang! " Luah Laura geram.
"Kurangkan bercakap, lebihkan kerja."
"Ish! "
Syah berdiri. Sementara Laura buang kulit, Syah berlalu ke peti sejuk. Dia keluarkan butter kemudian ambil bekas gula atas kabinet serta sebuah mangkuk dan senduk. Dicampurkan semuanya termasuk dengan isi koko lalu digaul.
Laura ambil satu lagi mangkuk dan senduk atas arahan Syah. Dia ambil sekali paste koko. Digaulkan paste koko dengan isi koko.
Yang Syah buat, Syah letak dalam acuan manakala yang Laura punya, Syah jadikan hot chocolate.
"Nah, air 3 rasa yang you nak. " Syah menghulurkan secawan air. Laura mengeluh. Akhirnya!
Laura menggaulkan air tersebut lalu dihirup. "Damn it! Syah, you bagi I sirap dan susu je! Mana coklat kita buat! "
"I buat coklat tu untuk cawan I sendiri. "
"Syah! "
Syah ketawa. Dia masukkan coklat dalam cawan Laura. Setelah itu dia buat air untuk nya sendiri.
Laura menyisip air tersebut. Terus dia lemah kat situ. "Ahh~ sedapnya~"
"Right? " Syah mencium pipi Laura. "Minum cepat, kita main jom. "
" Okay~" Laura lambat-lambat minum. Syah terus tarik puting dia.
"Kang I close deal. "
"Ya, ya! I cepat! "
YOU ARE READING
A Little Stars Around Your Scars: Spin-Off Laura and Syah ✔
RomanceMari kita cerita fasal satu love tropes dimana yang lebih tua adalah lebih pendek dan lebih muda adalah lebih tinggi malah mereka suka bergaduh. Dah itu cara untuk mereka luahkan kasih saying, tiada apa yang salah pun. Namun apabila ibu Syah tahu f...