School

233 14 1
                                    

" Contohlah abang tu peluk budak lelaki tu dari belakang. Apa korang kena buat? " Tanya Laura. Berseri-seri muka dia nak ajar budak-budak. Syah pun yang duduk sebaris dengan cikgu merakam segalanya.

Cikgu disebelah asyik pandang-pandang dia. Apabila Syah pandang dia, Syah terus pandang ke tempat. Alamak, dia lupa ni sekolah lama dia!

"Ma- maaf, cik. Rasa macam...kita pernah jumpa ke sebelum ni? " Tanya guru yang sedikit tua itu. Syah terus berpaling kearah nya. Cikgu Zai. Syah hanya geleng kepala dengan senyuman.

"Ouh~ sebab muka kamu sama macam kawan Mac yang selalu tarik rambut Mac. Haha, lama dah."

"Ah." Syah menarik lengan cikgu itu. "Syah. Saya Syahana. Mac sekarang dah kahwin and dah ada kerja, dah ada kereta, ada rumah... "

Cikgu itu tergamam. Entah kenapa dia sebak. Dipeluk Syah erat sambil menangis. "Dulu kamu kecil pasu tu je sekarang dah besar...dah cantik~ dah kahwin...? " Tanya dia, membelai rambut Syah lembut.

Syah senyum, geleng kepala.

"Takpelah. Jangan rushing. Cantik sangat. Lama cikgu cari. Mac tak ingat cikgu ke? Dulu dia paling beria ajak cikgu untuk belanja dia makan. "

"Dia ingat, cikgu. Jangan lah risau~"

Pipi Syah diusap. Ibarat dia ada ibu yang penyayang. Ibunya tak pernah layan dia macamni. Syah hanya tersenyum. Haih, tahu-tahu semua dah bekerja.

"Kamu buat apa sekarang? " Tanya Zai, mengelap air matanya yang melimpah.

"Master."

"Bagus lah kamu sambung Master. Kebanyakan orang terus kerja lepas degree."

"Saya mampu cikgu, Saya sambung. Mac lepas SPM terus kerja. Walaupun Saya tawar nak bayar, dia kata dia taknak terhutang budi. Berkat dia kerja keras, sekarang dia executive manager dekat animal shelter milik keluarga Saya. Dua kali dia ke china sign agreement bawa panda ke sini. "

"Semua orang hebat-hebat dah kerjanya. Cikgu kat sini juga jadi cikgu. Sumbang tenaga untuk jadi pemberi ilmu. "

"Begitulah cikgu~ kehidupan~"

"Erm."

"Kakak~" Jony tiba-tiba datang baringkan kepalanya dipehanya Syah. "Tak bestlah sekolah ni. Tak macam International School Hazerts saya kat KL~"

"Nak duduk dengan kakak kena biasakan sekolah kerajaan. Kakak dengan mama sangat lain. "

"Taknak~" Jony mencebik. "~ ada budak panggil saya money sebab saya ada beg LV~" Luah nya, menunjukkan beg sekolah LV nya. "Dan saya pakai baju sekolah lama! "

"Belajarlah~ nanti kakak belikan baju kurung or kunifor untuk kamu. Budak-budak sekarang pakai Smiggle tau. Taknak pakai Smiggle? " Tanya Syah. Jony berkerut.

"Smiggle tu apa? "

"Smiggle tu...sayang, pinjam beg kejap. " Zai datang membantu. Dia menghulur tangan pada seorang budak lelaki. Diangkat beg spiderman itu.

Aduh, beratnya! Isi batu ke?

"Macamni. Dia banyak design. Jony boleh pilih nak yang macammana. Pink ada, purple ada, captain America ada~"

"See? " Syah angguk setuju. Bersinar-sinar mata Jony. Nampak cantik!

"Nak tu!! "

"Dengan syarat kena masuk sekolah kerajaan, okay? "

"OKAY!! "

A Little Stars Around Your Scars: Spin-Off Laura and Syah ✔Where stories live. Discover now