Lambat

187 16 1
                                    

Laura berlari masuk kedalam hospital dengan sebuah pistol ditangan. Dia dapat laporan ada orang mengamuk bawa pistol masuk hospital sebab nak serang bos lama dia yang sekarang tengah koma.

Dia nak matikan bos tu.

Dengan isyarat tangan, Laura suruh diorang cover bahagian depan Dan tepi manakala lagi 2 orang ikut dia. Laura berlari dan bersembunyi disebalik dinding dimana lelaki itu sedang mencari sesuatu disebalik bilik ubat.

PAK!

Sebuah alat kecil seolah-olah bom dibaling betul-betul depan Laura. Yang lain semua dapat lari namun Laura tak sempat lari, alat tersebut mengeluarkan gas toxic yang menyebabkan Laura hilang kewarasan akal bust seketika. Dia hilang pendengaran dan penglihatan.

Laura bangun terhuyung-hayang cuba lari.

"Nak lari mana inspektor?"

"Ahh~" Laura terbaring atas lantai. Dia langsung tak jangka lelaki tu ada bom gas. Laura cuba merangkak namun belakang tubuhnya dipijak kuat.

"Tamat sini je riwayat kau, inspektor." Lelaki itu menghulur pistol nya pads Laura. Sebelum sempat dia tekan picu, dirinya ditembak dari jauh menyebabkan tembakannya tersasar. Sipi-sipi mahu kena Laura.

Laura terbaring lemah. Segala-galanya kelam.

********************
Syah mencalit cream chocolate atas kek itu dan dikemam. Sedap betul Leona buat kek. Leona kata dia join bakery class sambil join internship RizmanRuzaini. Cuma dia stop kejap sebab baby dah makin besar.

Syah bangun, masuk kedalam bilik air sekejap sementara Leona didapur membasuh segala peralatan membakar keknya tadi.

Tanpa dijangka, Mac balik. Mac masuk kedalam rumah dengan barang kerja yang banyak. "I bought you a shoe! "

"Shoe? Baby, dah cakap jangan belikan I apa-apa~"

"I nampak comel sangat so I beli sepasang." Luah Mac, meletakkan semua barang atas meja depan pintu rumah kemudian berlari kearah Leona didapur dan mencium mulutnya. Perutnya diusap lembut.

"Hehe, anak mommy~ anak mommy~"

"Err~" Leona menyentuh bahu Syah. Kena ingat yang Syah masih ada dalam rumah ni namun Mac sedikit pun tak perasan. Dia siap melutut depan Leona until cium dan peluk perut Leona.

"Eeeeiii little Mac~"

"...memang korang macamni keep setiap hari...? " Tanya Syah depan pintu tandas yang sudah ternganga. Dia boleh muntah pelangi kat sini. Leona terus menjauh dari Mac membuatkan Mac terjatuh.

Merah padam muka Leona. Dia sambung basuh bekas.

"Syah? Kau buat apa kat sini? "

"Tunggu Laura balik. Lambat pula dia ambil harini I mesej dari pukul 3 tadi suruh ambil pukul 7 tadi baru dia reply katanya ada kerja sikit, ada pembunuh masuk hospital. Nak buat macammana? Kereta dekat Laura. Kita orang duduk hotel je pun nanti." Jelas Syah. Tanya sikit je tapi Syah kalau boleh nak bagitahu sekali Laura makan apa pukul 1.23 petang tadi.

"Lah, it's fine. Stay je sini dulu. Aku kena naik atas mandi pastu makan! You masak apa harini? " Tanya Mac dengan muka berbunga-bunga.

"Tak masak. Syah yang masak." Jelas Leona. Mac kaku. Dia berundur setapak ke belakang.

"Last aku makan makanan kau... "

"Itu 3 tahun lepas jangan ungkit! "

"Hehe, apa-apalah. Mandi dulu bye-bye~" Mac melambai pada Syah. Syah bercekak pinggang. Mac night ada-ada je.

Syah berpaling kearah jam. "Dah pukul 9 malam. Where's my boo? "

"...try call dia? "

"...no. Kalau dia tengah dalam misi bahaya. I'll wait 'till dia call I dulu." Jelas Syah. Leona hanya angkat bahu. Dia anggukkan saja.

Leona buka penutup periuk kuah tomyam yang Syah masak tadi. Diambil satu senduk lalu dihirup sedikit kuahnya.

"How is it? My first time making tomyam. " Tanya Syah.

"Amazing for beginner. Kurang garam je. " Jelas Leona, memasukkan secubit garam kedalam kuah tomyam. Syah senyum.

Dia pandai buat tomyam!

A Little Stars Around Your Scars: Spin-Off Laura and Syah ✔Where stories live. Discover now