Syah masuk kedalam rumahnya sendiri. Itu rumah dia. Dia ada hak untuk masuk walaupun ibu dia kat dapur tengah makan fried stick.
"Mama, I nak minta restu you cara baik untuk kami berkahwin." Tegas Syah.
"No."
"Mama! What's wrong with you?! You tak pernah ada sepanjang 26 Tahun I membesar, I masuk universiti, I start kerja sendiri, you didn't even know Mac and now bila I nak kahwin, you boleh pula ada kat sini and refused everything?! " Marah Syah.
"Mama tolak sebab tahu dia akan gunakan kamu nanti! Dia tu orang bawahan yang dambakan kekayaan macam kita! Takkan kamu tak nampak Syah?! "
"MEMANG I TAK NAMPAK! I DAH BUTA CINTA DENGAN DIA SEBAB DIA JE ADA UNTUK TENANGKAN I SETIAP HARI, SETIAP MASA! DIA YANG SANGGUP AMBIL CUTI SEBAB SAKIT, SANGGUP KENA TOLAK MERIT SEBAB I YANG BUAT PARTI KAT SEKOLAH, DALAM KELAS! DIA YANG SANGGUP! WHERE WERE YOU? MAMA, I ASKED YOU ONE SIMPLE QUESTION WHERE WERE YOU?! "
" I sent 2 personal assistants to be my eye, you dummy! "
"Is it? Then where's the real mother? I just ask you one simple thing...mama, mama you? I was waiting for you...papa eventho dia kerja macam you, darjah 1 dia ada untuk I! Darjah 6 ambil result dia balik jumpa I! SPM dia call I tanya khabar! You? WHERE WERE YOU?! "
"Makin melampau kamu ni! "
PAKK!
Ibu Syah, Melanie menampar muka Syah sekuat hati. Terpercik darah keatas lantai. Bertapa kuatnya tamparan tu. Terbeliak mata Laura.
"...this is why I hate it even more when you're home. You're an abuser. Keluar. "
"You halau mak you keluar ? "
"Mama ada rumah sendiri, keluar! " Tegas Syah, menolak Melanie keluar dari perumahan tersebut. Terus dia tutup pintu walau ibunya dah mengamuk kat luar.
"Hah... " Syah terduduk bersandar pada pintu. Bila dah duduk macamni baru dia nampak Jony kat tangga. Jony nampak semua nya...
"Tsk." Syah memeluk lutut dan menyembunyikan wajahnya. Dia menangis teresak-esak. Laura berlari kearah nya dan menenangkan dia. Laura tak dapat to long kalini. Dia tak dapat faham sepatah pun.
Kelima-lima maid dan Maury berlari ke tingkat atas menolak Jony untuk masuk bilik. Sangat bahaya kalau budak kecil nampak pergaduhan. Syah adalah mangsa sebelum ni. Mereka takkan nak benda sama berlaku pada Jony.
*****************
Laura suruh semua maid jangan kacau dia buat kerja. Biar dia yang basuh baju, sidai kain, lipat kain, bersihkan rumah dan memasak. Laura belajar memasak semuanya dari YouTube.Laura berjalan ke bilik dengan sedulang makanan. Ada nasi lemak, telur mata, jeruk timun, sambal, sup ayam dan daging goreng. Makan macamni memang selera Syah. Syah suka makan campur macamni.
Laura membuka pintu bilik. Dia menjenguk kedalam. Syah masih teruskan kerjanya. Dia still kena siapkan kertas kerja tak kira apa. Dia juga penat namun pe kerjanya lagi penat kan?
"Baby, I masak lunch. "
"You masak lunch...? " Syah terus buka headphone dia. Laju ajer dia bila dengar tapak kaki Laura. Laura senyum. Dia letakkan makanan tersebut atas meja putih dan ditarik lalu ditempatkan disebelah meja PC Syah.
Tak boleh makan kat meja PC. Syah marah, kotor katanya.
"Thanks! Looks deli. You pandai masak juga ek? "
Laura diam, memandang kearah makanan nya. Risau juga kalau makanan dia ni beracun ke apa. Tak pasal-pasal dia menjanda nanti.
"You? " Syah terangkat satu kening. Laura masih tak focus pada Syah. Bila Syah lalukan tangan dia pada Laura, baru lah Laura memandang kearahnya.
"Ya? "
"Nak makan sama-sama? "
"Huh? "
"Makan sama-sama? " Mulut Syah lebih jelas. Baru lah Laura angguk dan duduk depan Syah. Dia tersenyum. Dia dapat makan akhirnya setelah hamper setengah hari bekerja!
"I'm so sorry if I ever bothered anyone.... I dah susahkan you. Kalaulah mak I macam orang lain... " Luah Syah, mengemam sudu tersebut. Laura berkerut. Dia tak balas sedikit pun. Syah pun tak kisah dan teruskan makan.
"Sedap! Sorry, I tak boleh tolong you masak... "
Laura masih diam. Syah mencebik, menarik pipi Laura. "You tengah fikir perempuan lain ke? Cakap lah! "
"Ah! Hehehe, sorry! "
"Ish! " Syah menyuap nasi ke mulut. Laura hanya tersenyum, melihat bakal isterinya makan. Comel betul. Tak sanggup dia berpisah dengan Syah lagi.
YOU ARE READING
A Little Stars Around Your Scars: Spin-Off Laura and Syah ✔
RomanceMari kita cerita fasal satu love tropes dimana yang lebih tua adalah lebih pendek dan lebih muda adalah lebih tinggi malah mereka suka bergaduh. Dah itu cara untuk mereka luahkan kasih saying, tiada apa yang salah pun. Namun apabila ibu Syah tahu f...