"Maafkan akak, Zuran. Friya tak dapat teruskan majlis hari ini"
Lemah kaki Puan Ameline mendengar ayat itu. Nasib baik Tuan Adam sempat menyambut isterinya. Frina menyerahkan satu kotak berwarna hitam. Miya mengenali kotak itu, bungkusan daripada butik miliknya.
"Friya serahkan cincin tunang dan baju akad nikah yang keluarga kamu berikan" Sayu suara Frina menyampaikan pesanan adiknya.
"Kenapa Friya buat semua ni? Saya tak fahamlah. Dia sendiri yang nakkan perkahwinan ni" Aish sudah menggengam penumbuknya menahan geram. Niel di sebelah jejaka itu menenangkan rakannya.
"Sekali lagi akak minta maaf bagi pihak keluarga akak. Mereka minta akak rahsiakan semua ni tapi akak tak sanggup. Jadi akak datang sini beritahu kamu. S-sebenarnya, Friya dah dikahwinkan dengan seorang lelaki pilihan papanya atas dasar business, baru saja selesai" Miya menekup mulutnya tidak percaya. Model itu dikahwinkan dengan lelaki lain? Pada hari yang sama? Puan Ameline sudah memerah muka menahan amarah.
"Papa? Bukan ke keluarga Friya dah buang dia?" Aish cuba menenangkan dirinya. Apa permainan Friya ni?
"Buang ? Kami sekeluarga tak pernah buang dia. Friya seorang anak yang dibesarkan dengan duit. Bila kami hampir jatuh muflis, dia sendiri yang melangkah keluar" Aish tersenyum sinis. Jadi selama ini, dia ditipu hidup-hidup?
"Habistu sekarang macam mana? Benda ni bukan main-main tau. Mana anak saya nak letak muka dia bila bakal isteri tak dapat hadir akad nikah sebab hadir akad nikah dengan lelaki lain?! Dia ingat kita ni apa?! Mana kita nak letak muka kita ni bang?!" Tuan Adam sedaya upaya menenangkan Puan Ameline dengan bantuan Aisyah. Aish memejamkan matanya seketika.
"Takpelah kak, ini bukan salah akak. Sampaikan tahniah saya pada Friya. Sampaikan juga maaf saya jika ada salah silap yang saya tak sedari selama ni. Saya halalkan semuanya. Akak baliklah, majlis ni biar saya uruskan sendiri" Lembut suara Aish bercakap dengan bakal kakak ipar tak jadinya. Frina memandang sayu keluarga itu sebelum beredar bersama suaminya. Tok kadi yang melihat keadaan itu sekali lagi ingin beredar namun Aish menghalangnya dan meminta belas kasihan untuk menunggu dalam 10 minit lagi. Mereka disitu sudah berkerut pelik dengan tindakan Aish. Dah takde pengantin perempuan, nak tunggu apa lagi? Tidak bersedia, Aish menarik lengan baju Isya dibawa ke tempat tiada orang. Isya hanya mengikut langkah besar jejaka itu.
"Kenapa awak tarik saya ni?" Isya merentap bajunya daripada ditarik Aish.
"I need your help" Isya diam saja mendengar tutur kata Aish seterusnya.
"Kahwin dengan aku" Terkejut Isya dengan lamaran selamba itu.
"Awak main-main, kan?" Isya gelak kecil menghilangkan rasa janggal.
"Aku takde masa nak mainlah, Isya" Isya menatap lama wajah Aish yang penuh harapan.
"Awak cuba nak jadikan saya kambing hitam ke? Perkahwinan bukan benda main-main"
YOU ARE READING
𝐃𝐞𝐱𝐚𝐧𝐝𝐫𝐚
Action𝑾𝒉𝒆𝒏 𝒉𝒂𝒕𝒆 𝒂𝒏𝒅 𝒍𝒐𝒗𝒆 𝒖𝒏𝒊𝒕𝒆, 𝒕𝒉𝒆 𝒆𝒈𝒐 𝒓𝒊𝒔𝒆𝒔 Kapten Aish Khaizuran, seorang ketua tentera Xavier yang berkhidmat di luar negara dan akhirnya pulang ke tanah air. Dia pulang dan bertemu si gadis yang berjaya memikat hatinya...