Isya menarik bagasi. Dia turun ke tingkat bawah. Tujuh hari saja dia berada di rumah ini, kini dia perlu meninggalkan rumah ini lagi. Muncung mulut Aisyah.
"Ala, Aisyah jangan merajuk. Akak pergi sekejap saja. Nanti akak balik lagi. Akak dah takde sesiapa dah dalam dunia ni. Mesti akak akan balik sini sebab ada Aisyah dengan daddy" Isya memeluk gadis itu. Sudah besar pun masih manja.
"Akak balik tau. Aisyah sunyi dekat sini. Daddy bukan nak layan perangai Aisyah pun" Cebik Aisyah.
"Siapa je larat layan perangai kamu?" Bidas Tuan Adam. Aisyah menjeling saja bapanya.
"Aisyah sunyi kan? Akak ada peneman untuk Aisyah" Aisyah mengerutkan dahi. Peneman?
VROOM VROOM
Bunyi enjin kereta kedengaran. Mereka bergerak ke pintu rumah. Seorang gadis bertudung bersama seorang bayi di dalam dukungannya keluar daripada kereta.
Sebelah tangannya mendukung bayi itu, sebelah lagi menjinjing bakul yang dipenuhi barangan bayi. Aisyah dan Tuan Adam mengerutkan dahi. Tidak pernah lihat gadis ini.
"Siapa pula ni?" Soal Tuan Adam.
"Ini kawan Isya. Jessica"
Jessica tersenyum ke arah Tuan Adam sebelum bersalaman dengan Aisyah.
"Ini anak kamu ke, Jessica?" Soal Tuan Adam lagi. Bayi lelaki di dalam dukungan Jessica menarik perhatian Tuan Adam. Sangat comel.
Aisyah memicit pipi bayi itu. Debab. Putih melepak. Muka dia iras abangnya. Hidung mancung. Mata dia warna hazel pekat gais.
Sekejap.
Aisyah memandang wajah Isya.
"Anak Isya, daddy" Bayi lelaki itu mendepakan tangannya sedikit sebelum didukung oleh Isya. Isya mencium pipi anaknya. Rindu.
Kelihatan Aisyah dan Tuan Adam tergamam. Isya menyembunyikan senyum. Tahu apa yang difikirkan mereka. Bergaduh pun dapat anak? Yang tahu saja tahu.
"Betul ke anak kamu ni, Isya?"
"Anak akak dengan siapa?"
PAPP
Aisyah menggosok bahunya apabila ditepuk kuat oleh Tuan Adam. Bodohnya soalan. Isya tersenyum saja. Tidak terasa langsung.
"Anak akak dengan abang Aisyahlah. Anak siapa lagi?" Aisyah tersengih saja. Rasa bersalah pula tanya. Dia menampar bibirnya.
"Ini anak Isya, daddy. Aif Khaizuan. Dah nak masuk empat bulan" Aisyah menekup mulutnya. Kakinya terjengket-jengket teruja. Dia dah ada anak buah rupanya.
YOU ARE READING
𝐃𝐞𝐱𝐚𝐧𝐝𝐫𝐚
Ação𝑾𝒉𝒆𝒏 𝒉𝒂𝒕𝒆 𝒂𝒏𝒅 𝒍𝒐𝒗𝒆 𝒖𝒏𝒊𝒕𝒆, 𝒕𝒉𝒆 𝒆𝒈𝒐 𝒓𝒊𝒔𝒆𝒔 Kapten Aish Khaizuran, seorang ketua tentera Xavier yang berkhidmat di luar negara dan akhirnya pulang ke tanah air. Dia pulang dan bertemu si gadis yang berjaya memikat hatinya...