Aish memasukkan bagasi ke dalam bonet kereta. Cutinya masih berbaki jadi dia membuat keputusan untuk membawa Isya bercuti memandangkan wanita itu juga diberi cuti. Isya bersalam dengan keluarga mentuanya."Pergilah lama-lama pun takpe. Jangan kerja saja tahu. Lagi satu, jangan fikirkan sangat pasal perempuan tu. Kalau dia ada kacau, bagitahu mummy" Puan Ameline menasihati menantu kesayangannya.
"Betul kata mummy. Pergi saja, daddy sponsor" Tuan Adam menyokong isterinya.
Pasangan itu melambai ke arah Puan Ameline dan Tuan Adam lalu bergerak keluar daripada halaman rumah. Sempat mereka singgah ke rumah Tuan Adam dan Puan Ameline sebelum berangkat ke destinasi. Aish memandang wajah Isya yang sedang lena tidur. Ternaik hujung bibirnya memandang isterinya.
"Kau sukakan perempuan tu kan ? Better kau hati-hati bro" Kata-kata Ian kembali mengiang dalam fikirannya membuatkan senyumannya pudar.
"I saw it. I nampak mata dia bertukar hitam. Ada sesuatu dalam diri perempuan tu yang dapat I rasa. She's dangerous, Zuran" Kata-kata Friya dua hari lepas juga membuatkan dirinya tidak keruan. Wajah itu dipandang lama. Pasti semuanya kebetulan saja.
"Ergh" Mati lamunan Aish apabila Isya mula menggeliat. Aish mengejut Isya mengatakan mereka sudah sampai di lokasi bulan madu mereka, Tanah Tinggi Cameron Highland. Isya yang request tempat ini. Katanya sudah lama ingin pergi, jadi Aish turutkan saja. Asalkan wanita itu gembira. Homestay dicheck in sebelum mereka bawa masuk barang ke dalam homestay. Waktu sekarang dalam pukul 12.40 tengahari, jadi suhu tempat ini tidak terlalu sejuk dan panas. Selesai meletak barang, mereka mengambil masa untuk berehat. Jauh perjalanan, jadi rehatlah dulu sebelum keluar jalan-jalan pula. Aish terbaring sambil lengannya diletakkan di atas dahi. Isya menghidangkan secawan hot chocolate kepada suaminya. Dia duduk di atas lantai bersebelahan sofa suaminya. Aish bangun lalu duduk. Tangannya mencapai hot chocolate itu.
"Tak penat ke?" Aish bertanya pada isterinya lalu Isya menggeleng.
"Memanglah tak penat. Bukan kau yang bawa kereta" Isya mengangguk sambil tersenyum setuju dengan kata-kata Aish.
"Petang nanti kita keluar tau" Isya melentokkan kepalanya pada peha Aish.
"Ya, kau nak pergi mana cakap saja. Lepasni, aku kena pergi bertugas dah" Isya automatik mengangkat kepalanya memandang wajah Aish.
"Awak pergi bertugas? Kemana? Berapa hari? Saya macam mana?" Aish memberi isyarat pada Isya bagi memberi peluang untuknya menjawab satu persatu soalan.
"Isya sayang, aku kan tentera. Jadi kerja aku, bertugas untuk negara. Aku bukan saja kahwin dengan kau, dengan negara sekali aku kahwin" Isya mengangguk faham. Terpaksa bermadu dengan negara.
"Aku akan bertugas ke luar negara dalam masa tiga minggu saja. Kalau keadaan sana menjadi tidak terkawal atau ada sesuatu tidak dijangka berlaku, aku mungkin akan balik lewat. Jangan risau, aku akan hubungi kau setiap hari. Nanti aku hantar kau ke rumah mummy. Jangan tinggal dekat rumah seorang diri" Isya sekali lagi mengangguk faham. Aish memandangnya pelik.
YOU ARE READING
𝐃𝐞𝐱𝐚𝐧𝐝𝐫𝐚
Azione𝑾𝒉𝒆𝒏 𝒉𝒂𝒕𝒆 𝒂𝒏𝒅 𝒍𝒐𝒗𝒆 𝒖𝒏𝒊𝒕𝒆, 𝒕𝒉𝒆 𝒆𝒈𝒐 𝒓𝒊𝒔𝒆𝒔 Kapten Aish Khaizuran, seorang ketua tentera Xavier yang berkhidmat di luar negara dan akhirnya pulang ke tanah air. Dia pulang dan bertemu si gadis yang berjaya memikat hatinya...