"Papa tak kira! Mira kena kahwin juga dengan anak Dato' Azlan."
Biskut Marry dikunyahnya malas. Entah banyak mana biskut ini sudah ditelan dari awal episod drama itu. Rasanya sudah separuh bekas dimakannya. Sesekali mulutnya menguap sambil menonton drama di skrin telefonnya.
'Lepas ni, mesti perempuan gedik tu melawan cakap bapa dia tu.'
Dia meneka.
"What? No! Mira tak boleh terima lelaki yang Mira tak kenal. Kejamnya papa! Papa ingat Mira ni anak patung ke? Boleh main-main kahwin macam tu saja," Kelihatan pelakon perempuan itu memeluk tubuh sambil memuncungkan mulut tebalnya.
'Lepas ni, mesti perempuan tu terpaksa juga kahwin dengan anak Dato' tu sebab bapa dia tak nak tanggung hidup dia.'
Dia meneka lagi. Matanya fokus pada lakonan anak beranak itu. Mahu pastikan apa yang dia meneka itu kena pada sasarannya.
"Apa yang Mira tak suka sangat dekat Ryan tu? Dia ada duit, dia boleh tanggung hidup Mira. Dia bukan CEO tua macam papa, dia CEO muda. Bukan senang nak dapat gelaran tu pada usia muda. You are lucky to have him..." Balas si bapa.
"Well, yeah. Dia masih muda. Kenapa dia perlu kahwin? Mira pun masih muda. I want to enjoy my life. You don't have to ask me to!" Lawan perempuan itu lagi.
"Fine! Kalau Mira tak nak ikut cakap papa, papa tak akan bagi satu sen pun harta papa dekat Mira."
Gadis di skrin telefonnya itu tercengang. Matanya membulat besar.
"No, pa... Papa tak boleh paksa Mira macam ni! Kalau papa tak bagi Mira duit, macam mana Mira nak hidup? Sampai hati papa buat Mira macam ni..." Mata pelakon itu berkaca sambil melihat wajah orang tua di hadapannya.
"Dafinah Awatif! Kau buat apa dalam bilik tu?"
Pintu biliknya diketuk kuat. Belum sempat dia berkata apa-apa, pintunya sudah dikuak dari luar. Wajah rakan serumahnya tersembul di sebalik pintu itu.
Dia mencebik. Sibuklah perempuan ni.
"Apa, Amal?"
"Ni dah kali ke tiga mak kau telefon aku dari semalam. Apa masalah kau kali ni tak angkat?" Rakannya yang bernama Amal itu melangkah masuk ke dalam biliknya.
Drama yang sudah pause itu dilihat sebelum retina matanya memandang wajah Dafinah. Kalau sebelum ini, alasannya ialah bateri telefon habis. Kali ini, menonton drama melayu pula? Entah apa-apalah cerita cliché rakannya layan ini.
"Oh lah... Aku lupalah pula nak call mak aku balik. Ha ni aku nak call mak aku. Thanks, Amal."
Dia baru teringat semalam Amal ada memberitahunya bahawa emaknya yang tidak mendapat sahutan panggilannya. Dia menayangkan gigi barisnya pada rakannya.
"Mak kau call aku lagi siap kau."
Amal memusingkan badannya seraya keluar dari bilik kecil itu. Biskut Marry di tangannya diambil lalu segera dia menyambung semula perbalahan tadi.
"Mira bukan kecil lagi. Mira dah besar. Takkan sampai Mira dah tua, papa kena suap lagi. Kalau Mira tak mahu kahwin dengan Ryan, Mira carilah kerja sendiri."
Dafinah mencebik.
'Mesti perempuan si Mira tu suruh bapa dia carikan dia kerja.'
"Okey, Mira nak kerja! Mira nak kerja dengan papa."
"Company papa tak ada jawatan kosong selain jadi pembersih syarikat. Mira nak?"
Hampir tersembur biskut yang dikunyahnya keluar dari mulutnya.
YOU ARE READING
Rahsia Kau dan Aku
Action[ON GOING] Dafinah Awatif Dilamar oleh lelaki yang serba-serbi hidup mewah dan perwatakannya yang baik, masakan mahu ditolak. Umpama orang mengantuk disorongkan bantal. Sudah terbayang betapa bahagianya kehidupan nanti dihujani dengan kemewahan. Ba...