Bab 14🍁

49 11 4
                                    

Hati kecilnya tidak henti-henti merintih penyesalan yang dirasainya sekarang ini. Dia fikir dia boleh bahagia, tetapi tidak semudah yang disangkakannya. Berkali-kali dia sudah ditipu dengan orang yang selama ini dicintainya. Kalau sudah sayang, benda bodoh pun sanggup kita redah dan tidak semena-mena diri sendiri dalam bahaya.

"Woi! Pekak kah? Buka pintu ni cepat! Kalau tak, aku tendang pintu ni. Jangan cabar aku!"

Kedua-dua tangannya menekup telinganya supaya suara garau itu tidak didengarinya lagi. Kepalanya sudah digeleng banyak kali untuk menghilangkan rasa gerunnya.

"Aku tahu kau ada dekat dalam! Jangan cuba nak lari dari aku sebab aku akan cari kau sampai ke lubang cacing."

Nafasnya sudah tidak teratur. Jantungnya sudah berdegup kencang mendengar setiap ugutan yang dilontarkan oleh pemilik suara itu. Dia tidak mahu hidup dalam kesengsaraan begini. Ini bukan yang dia mahu! Mulutnya sudah dikatup kuat dengan tangannya supaya tangisannya tidak didengari oleh sesiapa. Penat. Itu sahaja yang dirasainya sepanjang dia berada di dalam rumah kecil ini.

Mak...

Bapa...

Tolong Dayang...

Tangisan itu mendayu-dayu di sudut hatinya. Kalaulah dapat diputarkan waktu semula, akan dirinya patuh dan taat pada kedua-dua orang tuanya. Malang sekali apabila kesalahan beribu kesalahannya itu tidak dapat diubah lagi. Ini kan apa yang dia mahu selama ini? Hidup dengan orang yang tercinta. Dan kini dia sedang menelan jalan yang telah dipilihnya satu ketika dulu.

"Argh! Masih nak berdegil. Kita pecahkan terus pintu ini."

Ketakutan semakin menyelubungi dirinya yang masih berdiam diri di dalam almari bajunya yang menjadi tempat persembunyiannya. Tidak putus-putus doanya mengharapkan mereka tidak dapat menjumpai dirinya.

Bam!

Pintu kayu itu sudah terjatuh masuk ke dalam rumah kecil itu dengan hanya sekali tendangan dari salah seorang dari mereka yang berbadan agak gempal dari yang lain. Lima orang mereka akhirnya sudah menjejakkan kaki mereka pada lantai rumah tersebut. Seorang daripada mereka tersenyum sinis. Baru sahaja seminggu yang lepas mereka menyelerakkan semua barang-barang di rumah itu, hari ini sudah terlihat begitu tersusun dan kemas walaupun terdapat kaca-kaca yang sudah pun retak.

"Itu yang aku suka gila dengan minah yang mamat tu simpan... Dia itu bukan setakat cantik, pandai mengemas rumah pula tu." Akhirnya dia bersuara mengungkap bait-bait pujian itu.

"Aku pun. Aku dah cakap, kalau mamat tu tak boleh bayar hutang dia, bagi sajalah perempuan itu dekat kita. Mana senang nak jumpa perempuan lawa macam itu nak puaskan nafsu." Rakan di sebelah lelaki tadi membalas.

"Eh kau. Aku yang dapat dulu eh. Jangan nak cakap pasal nafsu jahanam kau tu. Orang perempuan tak suka lelaki yang pakai baju sampai ternampak perut bulat. Ha. Macam kaulah, Bob."

"Diam kau. Kita tengok sajalah, siapa yang jumpa dia dulu, dia punya."

Berubah riak wajah orang itu apabila Bob berkata sebegitu.

"Tak boleh. Dia aku punya. Aku dah cop dia awal-awal lagi."

Kedua-dua pasang mata mereka sudah memandang tajam antara satu sama lain. Macam dah tak ada bunga lain yang boleh dipetik.

"Dekat kelab Bos Brown belambak perempuan, tak payah kau orang berdua nak bergaduh. Perempuan dalam rumah ni pun tak lama lagi jadi macam perempuan dekat sana. Buat apa nak perempuan murah macam tu?" Salah seorang rakan setugasnya bersuara.

"Dengar tu, Pudin. Ada banyak perempuan lain yang lebih seksi dan cantik dari dia." Bob mengulangi ayat rakan mereka.

Pudin mencebik bibirnya. Bob kalau sekali tak menganggunya, memang tidak sah. Ingat dia teringin sangatkah dengan perempuan di kelab malam itu? Dia mahu perempuan yang bernama Dayang juga. Bukan mudah untuk menjumpai perempuan sebegini pada zaman sekarang.

Rahsia Kau dan AkuWhere stories live. Discover now