Bab 26🍁

121 10 3
                                    

"Argh!"

Dafinah terbeliak besar matanya tatkala memandang seekor ular yang datang dari arah dinding yang berlubang. Buat pertama kali dalam hidupnya, dia melihat ular di hadapan mata dan bukannya di skrin gajet. Kelihatan seekor ular sedang menjalar memasuki lubang kecil itu dengan lidah terjelir-jelir. Tidak dapat diungkapkan betapa cemasnya dirinya ini.

Dia bingkas bangun dengan badan menggeletar. Dia harus menenangkan dirinya supaya dia dapat berfikir dengan waras pada waktu genting begini.

"Argh!"

Tak semena-mena dia menjerit lantang akibat terkejut dan ketakutan melihat kepala ular sebesar penumbuk buku lima semakin laju masuk ke dalam mencari mangsa. Mungkin bau darah dari badannya menyebabkan binatang buas itu datang ke arahnya. Dia pasti itu ialah ular sawa.

Akibat panik yang melampau, Dafinah terus berlari keluar dari kabin dan menuju ke sungai untuk mencari Huzaiman. Dia bagaikan sudah hilang arah kerana terlalu takut. Sepantas kilat dia melarikan diri daripada sang ular.

"Hazim, tolong!"

Dafinah langsung tidak memikirkan panggilan baru untuk Huzaiman kerana dia amat cemas. Dia menjerit kegerunan sehinggakan suara bergema di udara. Burung-burung berterbangan seolah-olah mereka juga dapat tahu bahawa dirinya dalam keadaan bahaya.

Belum sempat Dafinah tiba ke sungai, Huzaiman kelihatan sedang berlari cemas menuju ke kabin. Mereka berdua bertembung di pertengahan semak belukar. Lelaki itu nampak basah sekali.

"Apa dah jadi?" Huzaiman menyoal. Bahu Dafinah dipegang kejap bagi meredakan diri yang diselubungi ketakutan.

"A... ada benda..." Panik sangat sehingga suaranya terketar-ketar.

"Benda apa?" Lantang Huzaiman bersuara.

"U... ular!" Dafinah menguatkan suara.

"Huh?" Huzaiman mengeluh keras kemudian dia berjalan laju ke kabin semula tetapi Dafinah menangkap lengannya untuk menghalang lelaki itu dari berjumpa dengan ular tadi.

"Jangan ke sana! Ular itu bahaya!" Dafinah cuba memberi nasihat, tetapi nampaknya Huzaiman seperti tidak mengendahkan.

"Diamlah."

Tangan Dafinah yang merantai lengannya ditepis lalu dia mengorak langkah semula ke tempat yang menjadi hala tujunya. Dafinah mengekori Huzaiman dari belakang sebagai langkah berjaga-jaga. Kalau dia dibelit ular, mungkin Dafinah boleh tolong... Kan?

"Awak... ular itu besar..." Dia bersuara kecil di belakang Huzaiman.

Huzaiman tidak menyahut.

Kini dia berada betul-betul di pembukaan pintu masuk sambil matanya ralit memerhatikan keadaan dalam kabin. Ular itu berlegar-legar di seperti mencari makanan sebagai pengisi perut.

Dafinah yang setia di belakang gerun melihatnya. Meremang tegak bulu tengkuknya pada saat ini. Ular tersebut besar dan panjang. Kulitnya bertompok-tompok.

"Ular ini tak patuk oranglah. Yang ini jenis kanibal." Tiba-tiba Huzaiman bersuara lalu menoleh ke belakang melihat Dafinah.

Dafinah pula diam membisu. Betulkah apa yang dia cakap ini? Macam tak percaya pula. Lelaki itu nampak tenang saja dan tidak takut.

"Hei... Aku ingatkan ada harimau makan kau." Di hujung ayat, lelaki itu meletuskan tawanya.

"Boleh awak bergurau? Kalau saya kena makan dengan ular tadi macam mana?" Kata-katanya terselit tidak puas hati. Mentang-mentanglah dia perempuan.

"Ular itu tak bisa tapi boleh mencederakan orang yang cuba mengganggu." Ringkas sahaja ayatnya.

"Dah. Jom pergi sungai. Tunggu aku siap mandi." Dia kemudian mengajak Dafinah ke sungai.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jul 03, 2023 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Rahsia Kau dan AkuWhere stories live. Discover now