"Kau mesti ada masalah kan? Kalau tak kau tak akan datang dekat sini..."
Kepalanya digeleng menafikan tekaan ayahnya. Memang selalunya dia akan meminta bantuan lelaki tua itu untuk menyelesaikan masalahnya tentang syarikat milik bapanya sendiri, tetapi kali ini, bukan disebabkan hal itu.
"Kau tak akan datang ke rumah aku kalau bukan hal company aku. Ini apa pula?"
"Tak akanlah anak sendiri tak boleh datang ke rumah bapa dia, Tan Sri?" Anaknya bersuara dengan terselit sedikit ejekan dalam diam.
"Muka kau macam orang hilang buah hati. Itu ka masalah kau?"
Anaknya mengetap bibir kuat. Betul pula tekaan bapanya kali ini. Hubungan keluarga mereka tidak sama seperti keluarga bahagia yang lain. Mereka seperti pekerja dan majikan walhal mempunyai darah yang sama mengalir di saluran vena mereka.
"Apa nama perempuan yang kau suka tu? Arr..."
Wafiy tersentak apabila bapanya seperti meneka sesuatu. Bila pula bapanya menghidu perasaannya pada perempuan? Dia bukanlah seorang yang menunjukkan perasaan kepada orang. Otaknya mula berfikir sejenak. Atau dia sendiri yang tidak pandai menyorok perasaannya? Ah, habislah!
"Dafinah tak silap aku. Yang kerja di company Miss Ketty."
Sekali lagi kata-kata bapanya menyentakkannya. Terkejut ada, malu pun ada. Tidak senang pula rasanya punggungnya apabila dia berada di rumah agam ini. Salah tempat ini. Kalau dia tahu bapanya akan meneka benda yang betul, sudah pasti dia tidak akan menunjukkan emosinya di sini.
"Kenapa senyap? Betullah kan? Kau suka perempuan tu?" Sinis bunyinya. Bukan dia tidak perasan dengan perubahan anaknya kalau bertemu dengan pekerja rakannya.
"Tak payahlah ayah sibuk pasal urusan saya yang ni."
Ya. Kata-katanya sedikit formal dengan bapanya kerana mereka bukanlah seperti keluarga yang lain. Lagi-lagi sejak ibunya meninggal. Memang susah untuk mereka bermesraan. Ketika ibunya masih hidup pun mereka renggang sebegini. Sukar untuk diungkapkan, hanya orang yang pernah berada di dalam kasutnya sahaja dapat merasai kejanggalan ini.
"Engkau..." Bapanya tergelak sinis mendengar kata-kata yang terpacul di bibir anaknya.
"Tak payah nak malu dengan aku. Kau nak kahwin, kahwin sajalah. Kalau kau malu nak bercakap pasal hal ni, sampai bila pun kau tak akan berkahwin."
Wafiy sudah mula menggosok belakang tengkuknya. Memang dia mahukan hubungan yang serius dengan wanita itu, tetapi dia seperti tiada peluang untuk mendekatinya lagi kerana wanita itu sudah membuat keputusan untuk berhenti kerja dua hari yang lepas.
"Saya lagi muda dari dia..."
"Itu bukan masalah yang besar."
"Dia dah berhenti kerja."
Suasana di situ tiba-tiba sedikit lenggang. Masing-masing melayan perasaan mereka sendiri. Fikirannya melayang mengimbas semula kejadian yang berlaku tadi.
"Dafinah, banyak betul barang yang awak angkat ni. Nak saya tolong?"
"Eh, tak payah susah, Encik Wafiy. Ringan ja semua ni." Kelihatan percikan peluh sudah mula mengalir di dahi perempuan itu. Barang-barang yang diangkat diletakkan di but kereta teksi.
"Awak... Awak nak pergi mana dengan barang-barang ni semua? Dapat pindah kerja lain?" Gusar hatinya kalau betullah apa yang ditekanya.
"Oh. Saya dah berhenti kerja, Encik Wafiy."
Terkaku kakinya mahu bergerak ketika itu. Mahu berhenti kerja? Kenapa?
"Awak nak pergi mana lepas ni?"
YOU ARE READING
Rahsia Kau dan Aku
Akcja[ON GOING] Dafinah Awatif Dilamar oleh lelaki yang serba-serbi hidup mewah dan perwatakannya yang baik, masakan mahu ditolak. Umpama orang mengantuk disorongkan bantal. Sudah terbayang betapa bahagianya kehidupan nanti dihujani dengan kemewahan. Ba...