Bab 16🍁

43 8 5
                                    

Sofa empuk itu dilabuhkan punggungnya. Penat berjalan hanya untuk tiba di rumah sewa kakaknya. Selepas sahaja tamat peperiksaannya untuk semester ini, terus dia mencari pengangkutan untuk menuju ke bangunan flat yang seperti sudah lama terbina di sekitar kawasan negeri Melaka. Kukuh dan masih terjaga walaupun bertahun-tahun di situ.

"Dah berapa lama kau duduk sini, Acik?"

Kakaknya yang sedang sibuk memasak makanan malam untuk mereka mengalih pandangannya pada Dara.

"Baru 3 hari."

"Kau okey sajakah duduk sini?"

Dafinah mengangguk kepalanya. Tiada masalah yang berlaku kepadanya sepanjang dia menyewa rumah di bangunan lama ini. Kawasan di luar pun sentiasa terjaga dari sebarang kekotoran. Lif seakan-akan baru sahaja dibaiki, terdapat kawasan untuk berjalan-jalan dan jiran tetangga juga tiada masalah untuk menyapanya saat bertemu.

"Baguslah kalau macam itu." Perlahan Dara mengungkapkan kata-kata tersebut.

Otaknya seolah-olah sedang memikirkan sesuatu yang baru sahaja berlaku sewaktu dirinya dalam perjalanan ke rumah kakaknya. Bibirnya dikemam sambil matanya fokus tertumpu pada kaca televisyen yang sedang menayangkan rancangan drama Melayu.

"Jom makan, Dara."

Sejenak dia melihat kakaknya yang menghidangkan makanan di atas meja kecil sebelum kakinya bergerak mendekati kakaknya.

"Kau ada jiran lelaki dekat-dekat rumah kau ini?" Soal Dara.

Dafinah terdiam memikirkan tentang jawapan adiknya. Jika mengikut pengetahuannya, dia hanya mengetahui jiran-jirannya yang berjantina perempuan sahaja. Lelaki? Mungkin agak jauh daripada rumahnya. Tekanya.

"Setakat ini tak ada lagi. Kenapa kau tanya?" Giliran Dafinah bertanya kepada adiknya yang sedari tadi terlihat curiga dengan tempat tinggalnya.

Dara yang sedang menggaul makanan di dalam pinggannya terhenti. Bibirnya kelihatan seperti hendak bertanya lagi, tetapi mungkin dia harus menceritakan semua yang dilihatnya sebentar tadi. Itu lebih baik.

"Waktu aku sampai dekat tingkat kau, dari jauh aku nampak ada seorang lelaki ulang-alik depan rumah kau ni, Acik. Suspicious juga aku tengok, macam tengah tunggu masa untuk ketuk pintu kau. Entahlah. Aku tak pasti sangat apa tujuan dia buat macam itu." Terang Dara penuh yakin.

Kecut perut si kakak mendengar satu-persatu keterangan daripada adiknya. Adakah dia juga diperhatikan seperti Huzaiman? Adakah lelaki yang mengugutnya untuk membakar rumah emaknya berada berdekatan dengannya sekarang? Dia fikir dia sudah lari jauh daripada orang-orang yang mungkin mempunyai sifat dengki padanya seperti yang dikatakan Amal sebelum ini. Entah-entah rakan sekerjanya yang tidak berpuas hati dengan kerjanya.

"Aku fikir itu rumah orang lain mula-mula. Tapi, bila aku sendiri tengok alamat rumah kau dekat telefon, sah tempat lelaki itu tengah berdiri itu memang depan rumah kau." Sambung Dara lagi. Tangannya mula menyuap makanan ke dalam mulutnya. Dia sedikit berselera dengan masakan kakaknya. Mungkin terdapat vibe kampung asli di negeri asalnya.

"Kau dapat tengok muka dia?"

Pipi Dara sudah mencembung tatkala soalan itu diajukan kepadanya. Lantas sahaja dia mengunyah agar dapat ditelan sehingga ke perut. Kepalanya digeleng laju. Lelaki itu terus sahaja berlalu pergi apabila perasan akan kehadirannya.

"Tak perasanlah pula muka dia masa itu. Dia pakai cap dengan mask. Senang cerita, satu badan dia warna hitam."

Dafinah terdiam seketika ingin memproses jawapan adiknya sebentar sahaja tadi. Topi? Wajah yang separuh kelihatan terlayang di benak fikirannya pada saat itu. Orang tersebut itulah lelaki yang cuba membuat sesuatu yang buruk kepadanya sebelum ini? Adakah lelaki itu juga yang menghantar mesej berbaur ugutan padanya? Rungsing kepalanya apabila jalan rancangannya untuk berjauhan dengan masalah masih belum selesai.

Rahsia Kau dan AkuWhere stories live. Discover now