Bab 8
~Faith is a place of mystery, where we find the courage to believe in what we cannot see and the strength to let go of our fear of uncertainty.~ Brene Brown.
Genap dua minggu aku di kampung, esok aku akan ikut Angah balik ke rumahnya di Kuala Lumpur. Along dan keluarganya juga telah berangkat pulang ke Kuantan, petang semalam. Cuti masing-masing sudah habis, sudah tiba masanya untuk kembali meneruskan kehidupan seperti biasa. Untuk sementara waktu sebelum aku dipanggil bertugas, aku akan tinggal bersama Angah sekeluarga. Abang-abangku tidak mengizinkan aku untuk tinggal di rumah keluargaku memandangkan nanti cuma tinggal aku bersendirian saja. Mulanya aku protes juga dengan keputusan kekandaku. Iya lah, aku masih belum puas lagi menerokai rumah peninggalan arwah orang tua ku tapi sudah kena tinggal lagi. Walaupun tak banyak kenangan yang melekat dalam kepalaku, aku tetap rasa selesa. Rasa nyaman. Rasa selamat dan hangat berada di rumah itu seperti hangatnya kasih sayang ibu dan ayah kepadaku.
Tetapi lepas difikirkan balik, eloklah kalau aku ikut cadangan mereka daripada aku tinggal keseorangan disini. Aku bukannya berani sangat nak tinggal seorang diri macam ni. Macam trauma pun ada tapi aku trauma, kenapa? Ada apa-apa yang jadi ke sebelum ni? Sebab dah banyak kali aku perasan, aku memang tak boleh kalau dibiarkan seorang diri. Rasa macam diperhatikan oleh sepasang mata halimunan dan aku takut! Aku mudah terkena serangan panik. Katalah nak kata aku insecure sekali pun aku dah tak kesah.
Walaupun Bella dan Kanda juga satu kampung denganku, tapi itu tidak bermakna aku mesti menempel dengan pasangan suami isteri itu 24 jam, kan? Kan tak pasal-pasal orang kampung ingat aku madu Bella. Ke hulu, ke hilir mengekor diorang. Hish, tak nak lah aku masuk dalam senarai seangkatan, sepupu sepapat dengan barisan nama penyondol ni! Eeii alergik betul aku dengan spesis yang macam tu. Macam tak ada laki lain je diorang nak caras! Laki orang juga yang nak. Huh, sakit hati! Panas betul aku kalau difikirkan isu itu. Entahlah rasa macam dekat-dekat je dengan aku. Entah lah... malas nak fikir. Malas nak menyemakkan kepala aku.
Berkenaan kes pada malam yang aku terdengar perbualan Along dengan Pak Long dan Mak Ngah, aku ada tanya juga topik apa yang diorang bualkan tapi semuanya berdalih. Pelik betul aku dengan diorang ni. Entah rahsia kerajaan yang mana satu diorang nak sorokkan dari pengetahuanku.
Teringin juga nak tanya Dr. Dzharif sebab namanya naik dalam perbualan diorang pada malam tu tapi Dr. Dzharif sudah balik ke Kuala Lumpur selepas selesai majlis persandingan Kanda dan Bella. Katanya dia nak berjumpa cinta hatinya terlebih dahulu sebelum balik ke Ireland. Cinta hati? Jangan nak banyak tanya sangat. Dah tentu jawapannya si Jelita Malaiqa. Jelita sangatlah tu kan sebab tu nama pun jelita kan? Hish aku dah kenapa possessive semacam saja. Ingat Dr. Dzharif tu aku punya? Aku merajuk dan dia pula diam saja lepas balik dari sini, entah-entah dia sudah selamat sampai ke Ireland! Huh, malas nak fikir pasal Dr. Dzharif.
Hari ini, pagi-pagi lagi aku menyelinap keluar dari rumah usai bersarapan pagi. Aku menapak ke tanah perkuburan yang terletak di hadapan rumahku. Aku mahu ziarah rumah baru ayah, ibu dan Achik sebelum aku ikut Angah balik ke Kuala Lumpur. Entah bila lagi aku berpeluang untuk balik dan ziarah pusara mereka. Sebelum ini bukannya aku tidak teringin untuk menziarah tapi hatiku tidak kuat untuk ke sana. Terasa setiap derapan langkah kakiku sungguh berat untuk menapak ke situ. Hatiku rapuh, hatiku luluh setiap kali teringatkan raut wajah mereka yang aku kenal cuma melalui kepingan gambar yang ditunjukkan kepadaku.
Sejujurnya ini merupakan kali ke dua aku ke sini walau hakikatnya pusara mereka hanya terletak beberapa meter saja dari rumah pusaraku. Kali pertama aku ke sini adalah ketika aku mula-mula dibenarkan keluar dari hospital 5 tahun lepas. Waktu itu aku masih belum boleh berdiri dengan gagah dan masih menerima rawatan dengan pihak pysioterapi. Aku datang ke sini dengan berkerusi roda ditemani Bella yang setia menolakku ke mana saja.
YOU ARE READING
Aku Juga Ingin Bahagia 2.0
RomanceSesebuah kisah itu pasti ada titik permulaannya. Dan permulaan itulah yang menjadi jawapan kepada setiap persoalan yang telah terjadi. AKU JUGA INGIN BAHAGIA 2.0. Bukan aku tak mahu berterus terang tapi kerana aku terlalu sayangkan dia maka aku terp...