Bab 9
~Trust the magic of new beginnings.~
"Assalamualaikum"
Aku mendongak. Ada seorang lelaki yang agak berusia sedang membawa cangkul di atas bahunya menegurku.
"Waalaikummusalam..." Aku membalas dan aku bangkit dari dudukku. Segera aku sapu saki-baki air mata di pipi. Aku berdiri tegak, berdepan dengan entah siapa-siapa. Tapi aku yakin, dia seorang yang baik.
"Anak ni... anak arwad Haji Azad? Cucu Sumayah?" tanyanya sambil mengamati raut wajahku dengan muka berkerutnya.
"Ya saya, pak cik."
Dia mengendurkan wajah kerutnya. Sekejapan dia melopong.
"Ini, adek? Anak bongsu arwah kan? Yang belajar di oversea tu?" tanyanya lagi. Tidak percaya.
Aku mengangguk. Bibir masih kekal tersenyum. Simpan sikit curiga takut kalau dia apa-apakan aku lagipun dikawasan perkuburan ini sedikit sunyi.
"Allah... maafkan pak cik, dek. Pak cik ni, Pak cik Kassim. Kawan ayah kamu. Maaflah pak cik tak seberapa nak cam kamu tadi. Kamu pun dah jauh beza dari dulu."
Aku sengih dulu.
"Tak apa pak cik. Pak cik, saya nak tanya... pak cik ke yang bersihkan kubur ayah dan ibu ni?"
"Eh tak, bukan pak cik... tapi setahu pak cik ada seorang lelaki muda yang selalu datang bersih kubur keluarga kamu ni sejak 5 tahun lepas lagi. Dua tiga bulan sekali, dia ada datang. Biasa kalau dia datang, mesti dia tinggalkan bunga ros putih... Hah, tu bunga macam tulah..." ujar Pak cik Kassim sambil menunding jari ke arah sekuntum bunga ros putih yang terletak elok di tanah perkuburan keluargaku.
Aku turut berkalih ke arah itu, lalu dahiku berkerut.
'Lelaki, siapa orangnya?'
"Siapa lelaki tu pak cik? Pak cik kenal ke dia? Namanya, pak cik tahu?" soalku, teringin mahu tahu siapa nama orang yang selalu melawat kubur kedua orang tuaku.
"Emm... pak cik tak tanya pula namanya. Sebab dia memang tak bercakap kalau orang-orang kampung tegur. Dia cuma senyap dan pergi macam tu je. Tapi pak cik pernah ternampak dia masa dia duduk dekat kubur keluarga kamu ni... dia tak bercakap apa-apa, cuma menangis saja. Lama dia macam tu... entah apa yang dia fikir, pak cik tak tahu. Nak tegur, tapi tak berani. Pak cik ada juga tanya pak long dengan mak ngah kamu, diorang pun tak tahu siapa lelaki tu."
Jawapan Pak cik Kassim buat aku gigit bibir bawah dengan muka berkerut. Lama aku berfikir, cuba cari gerangan siapa orangnya.
'Mungkin kenalan arwah, kan?'
"Err kamu... kamu dah sihat ke ni?" ajunya mengubah topik dengan suara perlahan selepas itu. Mata tuanya juga terbias sesuatu. Nampak seperti dia sangat berhati-hati dalam mengajukan soalannya.
"Alhamdulillah saya sihat, pak cik."
"Alhamdulillah lega pak cik dengar." Pak Kassim melontarkan pandangannya kepada perkuburan keluargaku. Dia melepaskan nafas beratnya.
"Apa yang jadi, biarlah berlalu dek. Yang hidup kena teruskan hidup kita seperti biasa. Allah sayangkan ayah kamu. Ayah kamu orang yang sangat baik. Suami yang setia kepada ibu kamu. Ibu kamu pula isteri yang taat kepada ayah kamu. Sebab tu Allah ambil keduanya serentak pada malam tu. Achik pun sama. Dia anak yang baik. Suka tolong orang kampung, selalu solat berjemaah di surau tak kira waktu. Kalau bukan sebab dia dah sukakan si Bella anak pak long kamu tu, ramai lagi yang nak bermenantukan dia. Biasalah dek, orang yang baik pasti disayangi Allah." Beritahu Pak cik kassim.
YOU ARE READING
Aku Juga Ingin Bahagia 2.0
RomanceSesebuah kisah itu pasti ada titik permulaannya. Dan permulaan itulah yang menjadi jawapan kepada setiap persoalan yang telah terjadi. AKU JUGA INGIN BAHAGIA 2.0. Bukan aku tak mahu berterus terang tapi kerana aku terlalu sayangkan dia maka aku terp...