Bab 15 : AJIB 2.0

30 2 0
                                    

Bab 15

~Words may lie, but actions always tell the truth.~

~Athilah Humaira binti Jebat Iskandar.~

'Oh, itu nama penuh Umai rupanya. Cantik.' Hatiku berdesis.

Umai pandang aku.

"Why mummy?"

"That's your full names?" soalku kepadanya sambil menunjukkan keychain tag nama.

Dia angguk laju.

"Yes mummy. Mama give that's name to me," ujarnya, jujur.

Sepi sekejap. Aku tunduk pandang tag nama itu. Hatiku terasa panas tiba-tiba.

'Kenapa hatiku rasa terhiris bila lihat nama anak dan ayah itu bergabung? Jahatkah aku bila aku ada perasaan macam ni? Kenapa aku rasa 'sakit' bila lihat nama Umai berbintikan Encik Is ni? Eh, sekejap. Kenapa aku perlu ada perasaan iri macam ni? Aku... aku suka Encik Is ke apa ni?' Hatiku berdesis, pelik dengan perasaanku sendiri. Cepat-cepat aku menggeleng, menafikan.

Umai masih lagi memandangku.

"Umai... may I ask you something?" pintaku tiba-tiba, bimbang mahu bertanya tapi aku tak betah menanti. Ada sesuatu melonjak tangkai hatiku untuk mencari jawapan kepada setiap persoalan yang berkaitan dengan Encik Is. Entah kenapa tapi aku rasa macam ada 'something' antara kami berdua. Dan mungkin juga bertiga dengan Umai. Dan mungkin juga berempat sekali dengan Mama Umai. Dan mungkin jug berlima, berenam, bertujuh dan seterusnya. Aku tak tahu apa kaitan itu tapi aku yakin ada!

Aku pandang kiri dan kanan, cari keberadaan Encik Is. Manalah tahu kalau-kalau tiba-tiba dia muncul dekat sini dan terkantoi aku tengah mengorek rahsianya dari anaknya. Aku tersengih lebar bila line clear, Encik Is tak ada. Dah alang-alang ayah Umai tak ada dekat sini, elok sangatlah kalau aku tanya Umai apa-apa soalan berkaitan dengan ayahnya.

"Emm... sure mummy." Itu yang dijawab bersama dengan anggukan. Mulutnya masih mengunyah biskut.

"Why you call me, mummy?" soalku dengan kulit muka tebal seinci. Malu dan terasa kulit mukaku panas.

"Because you are my mummy."

Okay, jawapan yang dia bagi pada ayah dia semalam.

"But why? You know I'm not your real mummy, right?"

Laju dia menggeleng.

"No! You're my mummy. I know that!" tegasnya seperti semalam.

"How do you know I'm your mummy?" cabarku pula, geram.

Umai kemam bibir. Lihat respon Umai begitu aku tersenyum, nampak sangat Umai ni suka reka cerita yang bukan-bukan. Tak pasal-pasal timbul perasaan lain. Hish!

"Hah, I remember now!" Tiba- tiba dia menepik, mengejutkan aku. Aku lihat dia semula, menanti dia menyambung.

"Daddy always shows me your pictures and talks about you every night, like a bedtime story for me. He told me, he called you Mimo Sunshine."

Aku langsung tergemap.

'Mimo Sunshine? Mimo. Sunshine. Bukan ke itu nama yang aku dengar sebelum ini? Dan kalau tidak silap aku, Encik Is juga ada sebutkan nama itu. Dua kali.'

"Mi... Mimo... Sunshine?"

Umai angguk laju.

"Daddy told me he misses you so much, mummy." Umai menutur perlahan tapi mampu membuatkan lidahku mengeras.

"Mummy?" Tangan kecil Umai menyentuh tanganku. Aku menjatuhkan mataku ke situ.

"Are you okay, mummy?" ajunya sopan, matanya tepat menikam wajahku. Aku ukir senyuman kecil sambal menjatuhkan kepalaku perlahan.

Aku Juga Ingin Bahagia 2.0Where stories live. Discover now