Bab 5 : AJIB 2.0

21 2 0
                                    

Bab 5

~Never blame anyone in life. The good people give you happiness. The worst people give you lesson. The best people give you memories~

Kuala Lumpur International Airport, Malaysia.

Alhamdulillah. Itulah lafaz pertama kalinya keluar dari bibirku saat kapal terbang yang dinaiki oleh kami bertiga selamat melakukan pendaratannya. Kini aku sudah berpijak di bumi kelahiranku. Seketika aku berhenti melangkah, aku pejam mata lalu aku hirup udara panas dan hangat ini. Aku rindukan rasa ini selepas bertahun-tahun di negara orang.

"Dek, jom." Bella mengamitku. Dia hulurkan tangan kanannya.

Aku angguk lalu menyambut huluran tangannya dan kami beriringan keluar ke balai pelepasan selepas selesai menguruskan urusan pasport. Aku menolak troli yang berisi luggage begitu juga dengan Bella dan Kanda.

Kami ke ruangan menunggu. Kanda pamit ke tandas sebentar meninggalkan aku dengan Bella. Kami berdua melabuhkan punggung di kerusi di ruangan menunggu. Aku pandang Bella, dia sedang sibuk menatal skrin telefonnya. Membalas mesej dari keluarganya mungkin. Aku malas mengganggunya lalu aku bangun mengitari pandanganku, mencari susuk tubuh along yang berjanji mahu menjemputku.

Tak semena-mena aku ternampak ada susuk tubuh seseorang di hujung tiang sana sedang menyorokkan diri dari pandanganku. Gaya sedang mengintip pun ada. Aku mengerut kening, sesekejap aku toleh ke belakang, kiri dan kananku. Manalah tahu kalau-kalau aku saja yang berperasan lebih-lebih. Mata dipicing sedikit bagi menajamkan penglihatanku. Sekejapan orang itu menjengulkan kepalanya, menampakkan yang dia memakai topi berwarna hitam dan pelitup muka, juga berwarna hitam. Dia sedang merenungku ke arahku.

"Adek!"

Teriakan seseorang mengejutkan aku dari terus mengintai si pengintip. Aku toleh ke belakang. Along dan Kak Long Izara sedang berlari-lari anak ke arahku dah tak sampai beberapa minit aku sudah selamat dalam pelukan Along tanpa sempat aku bersedia.

"Alhamdulillah... Alhamdulillah.. adik along dah balik... adik along dah balik..." Along mengulang-ulang ayat itu dengan lirih.

* * *

Marang, Terengganu.

Akhirnya aku tiba jua di kampung halamanku yang terletak di perkampungan nelayan yang cukup indah dengan pesisiran pantai yang memutih iaitu sebuah kampung kecil yang terletak di daerah Marang. Dua hari lepas, aku tiba di Malaysia dan bermalam di rumah Angah terlebih dahulu sebelum bertolak balik ke Terengganu. Angah akan menyusul kemudian, masih ada kerja yang perlu disiapkan sebelum bercuti.

Angah dan keluarganya telah berpindah ke Kuala Lumpur selepas dari kejadian malang itu dan kebetulan pula dia ditawarkan kenaikan pangkat. Jadi angah bersetuju untuk berhijrah ke sana bagi melupakan apa yang terjadi. Along pula berpindah ke Kuantan atas tuntutan kerjanya dan juga kerja Kak Long Izara sebagai warga pendidik anak bangsa. Pendek ceritanya, rumah ayah tidak lagi berpenghuni selepas kejadian itu. Hanya sekali sekala saja Along dan Angah akan bergilir balik menjenguk dan membersihkan rumah peninggalan arwah ayah dan ibu. Kadang-kadang Pak Long dan Mak Ngah iaitu sedara mara sebelah ayah ada juga datang menengok-nengokkan rumah itu kalau ada masa kelapangan. Tapi bila difikirkan balik, rasa sayang pula kalau rumah ayah dibiarkan kosong tidak berpenghuni begitu.

Along mematikan enjin keretanya, betul-betul dihadapan sebuah rumah papan yang tertutup rapat pintu dan tingkapnya. Rumah keluargaku yang masih utuh berdiri itu kelihatan suram bagaikan sudah hilang serinya. Aku mengalihkan mataku ke pekarangan rumah. Laman rumah kami boleh tahan juga luasnya. Tentu di sinilah tempat kami adik-beradik bermain dan berkejaran di kala sore hari. Aku mengariskan senyuman nipis bila memikirkan hal yang indah itu meskipun satu kenangan tentang itu langsung tidak ada dalam kotak fikiranku tatkala ini.

Aku Juga Ingin Bahagia 2.0Where stories live. Discover now