Bab 20
~She's type of flower that can still grow after a forest fire.~
"Enough! One more time I hear someone throw digusting words at her, I will take legal action!"
Suara keras datang dari seseorang membuatkanku mendongak, mencuri lihat tampang wajah yang sedang memeluk dan melindungiku.
'Encik Is!' Mataku terbuntang.
Dia menunduk memandangku dengan tampang seriusnya sebelum memulangkan semula pandangan tajamnya kepada yang mencemuhku. Aku menunduk semula, sungguh aku malu dengan apa yang terjadi dan mungkin juga dia sudah nampak semuanya.
"Encik siapa? Muncul tiba-tiba macam ni?" Seseorang bertanya kepada Encik Is atau aku sudah boleh memanggilnya sebagai 'suamiku'.
'Suamiku?' Sekali lagi aku mendongak, dia nampak berang marah kepada mereka yang mencaciku barangkali. Rahangnya dikertap kuat.
"Penting sangat ke siapa saya?" Dia menyoal orang itu semula, keras. Bunyi desas-desus mereka menjawab pertanyaan Encik Is.
Aku hanya pasang telinga. Tiba-tiba teringatkan kedudukan kami yang terlalu intim, aku cuba gerakku sedikit tubuhku. Tapi dia pula makin mengetatkan pelukannya, tidak mahu menjarakkan kedudukan kami walaupun seinci.
"Apa... apa encik buat dekat sini?' bisikku disebalik pelukannya, sejujurnya aku masih terkejut dengan kemunculannya yang tiba-tiba ini setelah hampir sebulan dia menghilangkan diri.
"Itu tak penting sekarang ni. Jom, kita balik ke bilik awak." Dia membantuku bangun dengan memeluk bahuku kejap.
Kakiku yang sedikit mengigil itu teragak-agak untuk mengikut. Tapi tak lama selepas itu terasa kakiku melayang. Terbuntang mataku, dia... dia sedang mendukungku!
"Apa... apa encik bu... apa encik buat ni? Turunkan saya!"
"Syhhh... diam! Nanti dah sampai bilik awak baru saya turunkan awak."
"Tap... tapi..." Aku mengintai ke belakang, mereka yang berada disitu memandangku dengan Encik Is. Ada yang menjeling. Ada yang mencemik.
"Jangan pedulikan orang lain. Kalau awak malu, pejam mata," ujarnya, seolah-olah tahu apa yang sedang bermain-main di fikiranku.
Aku diam, lalu meletakkan telapak tanganku ke dada bidangnya dan membiarkan saja dia mendukungku. Bila tanganku menyentuh dadanya, terasa detak jantungnya sedikit kencang. Kencang, mungkin kerana kami bersentuhan begini ataupun kerana dia masih lagi marah dengan apa yang berlaku? Tapi bagi aku, degupan itu sungguh melegakanku dari ketakutan yang melandaku sebentar tadi. Aku pejam mata, menikmati dan mengira setiap detik jantungnya berdetak. Semua ini terasa bagaikan mimpi. Mimpi berada dekat dengan suamiku. Mimpi berada dalam dakapannya. Ya, inilah suamiku!
* * *
Encik Is meletakkan aku ke katil dengan berhati-hati. Dia menaikkan sedikit kepala katil agar aku boleh duduk dengan selesa. Kakiku yang terluka, dia belek seketika. Mulutnya berdecit tiap kali melihat luka itu. Dia keluar memanggil bantuan jururawat untuk mencuci lukaku. Usai mencuci luka, jururawat yang bertugas meminta diri meninggalkan aku dengan Encik Is. Encik Is mengambil selimut yang berlipat di penjuru katil lalu menyelimuti kaki hingga ke paras pinggangku. Tudungku yang sedikit herot, dia betulkan dengan rapi memastikan tiada helaian rerambutku terkeluar dari landasannya. Aku hanya membiarkannya tanpa berkata sepatah pun, cuma anak mataku saja mengikut setiap gerak-gerinya. Sesudah itu dia melabuhkan duduk di kerusi yang sedia ada di sebelah katilku. Kami bertentangan mata seketika sebelum dia bertanya lembut. Matanya tunak memandangku.
"Kenapa?"
"Macam mana encik boleh ada dekat situ tadi?"Aku mengajukan soalanku. Hal itu sedikit sebanyak menghairankanku sebenarnya. Macam mana dia boleh tahu aku dimasukkan ke hospital dan muncul pada waktu yang tepat?
YOU ARE READING
Aku Juga Ingin Bahagia 2.0
RomanceSesebuah kisah itu pasti ada titik permulaannya. Dan permulaan itulah yang menjadi jawapan kepada setiap persoalan yang telah terjadi. AKU JUGA INGIN BAHAGIA 2.0. Bukan aku tak mahu berterus terang tapi kerana aku terlalu sayangkan dia maka aku terp...