Bab 21
~Courage is a blessing under pressure.~
Ketika tangan kami saling bertaut, pintu bilikku dibuka dari luar. Aku dan Jebat Iskandar sama-sama menoleh ke arah itu. Muncul Along, Angah, Bella, Kanda dan Dr. Dzharif di sebalik pintu. Seperti mana aku dengan Jebat Iskandar terkejut dengan kemunculan mereka, begitulah dengan mereka. Apa yang lebih mengejutkan mereka adalah tatkala melihat Jebat Iskandar ada di sisiku dan tangan kami sedang bertaut erat. Angah mengepal penumbuk, mukanya berubah tegang dan berang. Bella juga sama, dia mencerlung garang ke arah Jebat Iskandar.
Jebat Iskandar meneguk liur, lantas dia berdiri dan berdiri di tepi katilku. Tangan kami yang masih berpaut itu, aku genggam dengan lebih erat. Aku tidak akan membenarkan dia melarikan diri lagi. Kali ini biarlah kami sama-sama berdepan dengan semua orang, biarlah kami sama-sama mempertahankan hubungan yang sedia ada ini. Ibu jariku mengelus sedikit tangannya, menyalurkan sedikit kekuatan untuknya kerana aku tahu tidak mudah untuk dia berhadapan dengan Along dan Angah.
"Kau! Apa kau buat dekat sini hah?" Angah terlebih dahulu menapak mahu menerkam Jebat Iskandar tapi cepat ditegah oleh Dr. Dzharif. Mungkin Dr. Dzharif tidak mahu Angah membuat kecoh di sini.
Aku pula segera menarik tangan suamiku untuk lebih dekat denganku lalu aku peluk lengan kekar itu seerat mungkin. Lagi melopong mata yang menyaksikan reaksiku. Semuanya kelu untuk seketika. Bella berdecit, dia menaikkan matanya kepadaku dan mara selangkah.
"Adek, apa semua ni..." Bella cuba mencelah tapi Kanda cepat menahan. Suaminya menggeleng, menghalang dari masuk campur dalam urusanku. Bella mendengus.
"Apa... apa adek buat ni?" Along pula menyoalku, dia nampaknya masih lagi tidak percaya dengan apa yang dia lihat. Mungkin juga dia tidak percaya yang hari ini akhirnya tiba jua.
"Salah ke adek pegang tangan suami adek, along?" Aku melontarkan soalan kepada Along. Tidak menyinis, tidak juga berbentuk provokasi. Aku cuma mahu tahu apa jawapan Along kepada soalanku. Aku mahu tahu kenapa statusku disembunyikan dariku.
"Adek..." Along melirih, dia terlihat rapuh dengan pertanyaanku. Aku tersenyum hambar.
"Sampai bila along nak sembunyikan adek dari Jebat? Sampai bila along nak pisahkan adek dengan suami adek?" Lagi aku mengasak Along, aku juga kerapuhan. Sukar untuk aku terima yang ahli keluargaku meyembunyikan hakikat yang terbesar itu dariku. Along menggeleng.
"Adek... bukan macam tu... dengar dulu apa yang along nak bagitahu adek..." Along melangkah setapak tapi aku deras menggeleng.
Tanganku naik menahan Along dari mendekat. Aku tidak mahu dia mendekatiku, hati ini terlalu banyak sakitnya untuk menerima hakikat yang perit ini. Mataku bergenangan lagi bila fikirkan 'hakikat' itu. Setiap wajah mereka aku pandang dengan hiba.
"Kenapa... kenapa along pisahkan adek dari suami adek? Kenapa angah takut kalau adek balik semula kepada Jebat? Kenapa Bella dan Kanda tak pernah bagitahu adek siapa adek selama ni? Kenapa... kenapa Dr. Dzharif juga sama sembunyikan semua ni dari saya?" Aku meluahkan apa yang terbuku di hati sambil menepuk dadaku berulang kali. Sungguh terasa sangat sakit luka yang ada di dalamnya. Aku mendongak pandang suamiku dan kebetulan pula dia memandangku.
"Adek... adek ni tetap isteri orang walaupun apa yang terjadi... Selagi ikatan antara kami tidak dinoktahkan, selagi itulah adek tetap ada tanggungjawab terhadap suami adek... Cukup-cukuplah selama 5 tahun ni adek jadi isteri yang bukan isteri kepada suami adek." Aku meluahkannya lagi tanpa mengalihkan mataku dari menatap wajah suamiku.
Kedengaran Angah mendesah kuat, dia mengepal tangannya.
"Adek! Adek sedar tak apa yang adek cakap ni? Adek tahu tak apa yang dah suami adek ni buat pada adek sebelum ni hah? Kalau adek ingat semuanya, tak mungkin adek akan pilih untuk kembali kepada dia macam ni!" Angah meradang. Sesekali dia meraup muka berangnya. Aku menoleh kepada Angah.
YOU ARE READING
Aku Juga Ingin Bahagia 2.0
RomanceSesebuah kisah itu pasti ada titik permulaannya. Dan permulaan itulah yang menjadi jawapan kepada setiap persoalan yang telah terjadi. AKU JUGA INGIN BAHAGIA 2.0. Bukan aku tak mahu berterus terang tapi kerana aku terlalu sayangkan dia maka aku terp...