AIDAN AUFA | 16

6.4K 322 4
                                    

SIBUK mencari barang dapur, matanya ternampak seseorang yang dia kenal.

"Macam Syuhada tu." Gumam Puan Sri Kamelia.

Dari jauh dia nampak wanita itu sedang membeli barang dapur juga. Dengan seorang anak gadis dalam lingkungan belasan tahun.

Dia menuju ke arah wanita itu.

"Assalamualaikum."

Wanita itu berpaling ke arahnya. "Waalaikumussalam." Jawabnya.

"Syuhada kan?" Soal Puan Sri Kamelia.

"Iya saya Syuhada. Awak ni..."

"Saya ni Kamelia. Kamelia Raudhah. Awak tak ingat saya ke?"

Wanita itu seperti berfikir dan tersedar.

"Ya Allah! Kamelia ke ni? Lain dah awak sekarang. Masih cantik seperti dulu." Puji wanita yang bernama Syuhada itu.

Puan Sri Kamelia tersenyum dan memandang ke gadis sebelah Syuhada.

"Ini anak awak ke? Yang ke berapa ni?" Tanya Puan Sri Kamelia.

Gadis itu menyalami Puan Sri Kamelia.

"Iya ini yang bongsu. Airis Kayyisa nama dia." Jawab Puan Syuhada.

Puan Sri Kamelia mengangguk. Dalam masa yang sama dia berasa seperti pernah dengar nama Kayyisa itu.

"Eh jom pergi makan. Kita borak-borak." Ajak Puan Sri Kamelia.

"Boleh juga. Dah lama tak borak-borak." Terus mereka pergi ke restoran Marry Brown.



AUFA seronok berdating hari ini dengan kekasih baru dia. Tinggal Piqa dan Ayla sorang-sorang.

"Aidan! Kau dulu... Pernah tak bercinta?" Tiba-tiba Aufa tergerak hati untuk bertanya soalan itu.

Terhenti Aidan yang sedang minum air di Starbucks itu. Dia meletakkan air itu di meja dan memandang Aufa. Aufa hari ini cantik dengan baju turtleneck hitam, palazo hitam dan shawl hitam. Kasut dan stoking pun hitam. Rasa macam penyamar dah.

"Tak. Sebab dulu aku selekeh. Aku selalu dibandingkan dengan orang lain." Aidan nampak tenang. Sikit pun tak nampak sedih dengan dirinya yang dulu.

"Tapi kau sekarang kan nampak matang, bijak, ada penampilan and ada rupa pulak tu. Takkan dulu kau selekeh. Tak percayalah aku!"

Aidan merenung ke arah Aufa . Membuatkan Aufa rasa tak selesa dengan renungan itu. Aidan meneguk air liurnya. Bagaimana dia nak cerita kepada Aufa yang Aufa adalah perempuan itu.

"Ehem. Aku tak pernah ada keyakinan. Aku penakut. Selalu dibuli. Sampailah Aayan muncul, dialah yang jadi kawan aku sejak haritu sampai sekarang. Dia yang ubah aku dan seseorang," saja dia tidak menyambung ayat itu.

"Seseorang?" Soal Aufa. Entah kenapa perasaan cemburu itu ada.

"Lelaki ke perempuan? Kata tak pernah bercinta," sambung Aufa lagi.

Huh lelaki semua sama je. Cakap lain buat lain, bebelnya dalam hati.

Aidan seakan-akan faham riak wajah Aufa terus menjelaskan salah faham dari riak wajah si gadis itu.

"Aku memang tak pernah bercinta. Dan aku juga bukan jenis lelaki semua sama, cakap lain buat lain okay," ini bukan penjelasan ini bidasan. Aidan ni memang.

Terpancar riak resah Aufa. Macam mana dia tahu? Bela saka ke mamat ni.

"Aku minta maaf sebab tanya macam tu. Aku just nak tahu kisah kau, saja nak story-mory cerita pasal kisah lama each other, tak tahu pula kau ada kisah sebalik tu." Aufa menyesal pula tak mukaddimah, main redah je tanya.

Xavier's Precious (Terbit)Where stories live. Discover now