Chapter 12 ♡

10 1 0
                                    

daneeya melangkah masuk ke dalam rumah sambil memimpin tangan ara.

" kak neeya , mama kak neeya tak marah ke ara duk sini. nanti dia marah kak neeya macam mana " tanya ara kepada daneeya yang tinggi lampai itu.

" tak , mummy akak suka budak-budak. macam mana la dia nak marah ara yang comel ni " balas daneeya sambil mencubit pipi ara yang tembam itu.

" ha neeya , dah balik dah ? kenapa lewat sangat balik ni neeya. dah nak malam ni " tegur puan adellia aka mummy daneeya dari dapur.

" ha neeya kamu bawa anak sape pula ni datang sini ? kesian mak ayahnya mencari nanti " tambah puan adellia lagi.

" mummy ni satu-satu la. ye , neeya dah balik la ni. budak ni sebenarnya pesakit neeya. dia kena tahan kat hospital seminggu dah sebab kena rogol. pastu habis luka la badan dia " jawab daneeya satu persatu soalan yang diberikan oleh mummynya.

" astaghfirullahaladzim , kecil lagi dah kena rogol. sape yang rogol ni neeya. apa dia tak faham ke budak tak tahu apa-apa. dengan budak pun bernafsu ke " marah puan adellia.

" bapak dia sendiri my. mula-mula neeya dengar neeya sedih gak. tapi bila dah lama-lama ceni rasa marah la pula dengan bapak dia tu. bapak jenis apa la dia tu " kata daneeya.

" my , mummy tak marah kan neeya bawa ara datang sini ? sekali gus nak jaga dia " tanya daneeya kepada puan adellia.

" oh ara ye namanya. cantik namanya sama macam orangnya juga. boleh , mummy izinkan neeya jaga ara. tapi nanti neeya kahwin , mummy pula ambil alih jaga dia ea " balas puan adellia kepada anaknya.

" okeylah my , neeya dengan ara nak mandi dulu. bye my " kata daneeya lagi.

" ha yelah , nanti lepas mandi turun makan tau. pastu nanti daddy nak ambil abang kamu kat airport lepas maghrib. mummy pon ikut juga. kamu dengan ara duk rumah je rehat " balas puan adellia.

" eh yeke my ?! yeayy abang balik !! yahooo. lama dah neeya tak jumpa abang " daneeya bersorak riang. kanak-kanak riang betul la budak ni.

" iye , dah-dah pergi mandi sana ! busuk ! " kata puan adellia kepada anaknya dan ara.
















" assalamualaikum ! " terdengar suara garau memberi salam.

" waalaikumussalam ! kejap " jawab daneeya dari dalam.

" hye sisterr anis daneeyaaaa " tegur abangnya si anas dayyan.

" hye brotherr anas dayyannn !! " jerit si adik aka daneeya lalu dia memeluk tubuh sasa abangnya.

" abang tak cakap pun nak balik " kata daneeya lalu mencebik.

" alah nak buat surprise la kat neeya. kalau tak , tak jadi ler suprisenya " balas si abang aka dayyan.

" hai anis daneeya tak nak ajak kami masuk ke ? mummy panas ni tau " tegur puan adellia kepada anak daranya.

" eh lupaa , sorry mummy daddy abang " katanya sebersalah.

" meh la masuk " ajak daneeya kepada mereka bertiga. kemudian dia memeluk lengan sasa abangnya.

" kak neeya !!! kak sha call ! " jerit ara dari tingkat atas lalu budak itu berlari menuruni tangga sambil memegang iphone 11 daneeya.

" ya allah ara ! jangan lari sayang ! jatuh nanti masuk hospital lagi nak ke " kata daneeya kepada ara.

" sowwyy ara tak sengaja " balas ara lalu menundukkan kepala.

" takpelah , ara pergi naik atas tukar baju pastu baru turun bawah balik eh " arah daneeya lembut kepada ara.

iphonenya diambil lalu dia menekan butang untuk mengangkat call tersebut.

" hello ? sha apahal kau call aku ni ? ada urgent apa " tanya daneeya.

" neeya ! kau kena datang hospital sekarang !! aku tak nak dengar apa-apa alasan dari kau. yang aku tau , aku nak kau herak sini cepat ! " kata zafira di hospital tersebut.

" kejap , aku nak ambil kunci kereta " kata daneeya kepada sahabatnya.

" tak payah , aku dah suruh mel ambil kau. dia pun datang juga sini. okey la aku tutup dulu. jumpa japgi. bye " balas zafira lalu menutup panggilan.

" mummy ! sha suruh neeya pergi hospital sekarang. neeya pergi dulu " kata daneeya kepada puan adellia.

" nak abang hantar ke ? " tanya dayyan kepada adiknya yang sedang menyarung blazer putih itu.

" takpelah bang , mel dah otw datang sini dah. neeya pergi dulu tau. tak tahu lagi balik pukul berapa. sebab sekarang pun dah pukul 10 lebih kam " jawab daneeya lalu menyalam abangnya , daddynya serta mummynya.

" kak neeya nak pergi mana ni ? ara na ikut bole ? " tanya ara kepada daneeya.

" kak neeya kena pergi hospital ara. kak sha panggil. ara tak boleh ikut. urgent ni. bye ara. jaga diri " balas daneeya lalu mengucup ubun-ubun ara lalu keluar memakai high healsnya.

Pit ! Pit !

" kejap mel ! aku tengah pakai high heals ni " kata daneeya kepada mellisa yang baru sampai itu.

" cepatlah neeya ! nanti sha bebel pula " balas mellisa kepada sahabatnya.

daneeya menutup pintu pagar rumahnya lalu memboloskan diri ke dalam honda city milik mellisa.

mellisa terus memecut laju ke hospital. daneeya di sebelah sudah beristighfar panjang.

" ya allah mel ! kalau ye pun kau nak mati , jangan la ajak aku. aku nak hidup lagi tau " kata daneeya berloyar buruk.

" pape jela " balas mellisa pendek. kemudian dia meneruskan pemanduannya tanpa sebarang gangguan.
















Hospital Bunga Mawar

" shaaa !! " jerit mellisa dan daneeya kepada zafira.

" hah sampai pun korang. ni aku nak bagitau ni. esok doktor clara dengan doktor aleya tak datang hospital. doktor vanisha pun sama. jadi pihak atasan nak kita tiga orang ganti diorang esok " terang zafira kepada mereka berdua.

"katanya kena bermalam kat sini. dari pagi sampai ke pagi esok. korang okey kan ? " tanya zafira kepada mereka berdua yang kelihatan seperti berfikir itu.

" aku okey je , tapi mel tu kan kena selalu pantau sofea. macam mana pula ? " tanya daneya kepada zafira.

" yang tu kau orang takyah risau. sebab doktor imelda akan pantau sofea tu. kau orang boleh kan ganti doktor aleya dengan doktor clara ? " tanya zafira lagi.

" okey boleh " jawab mereka serentak.

" okeylah aku nak balik ni , nanti bonda membebel cam kau " kata mellisa kepada zafira.

" aku pun. btw kan korang , abang aku dah balik gess " kata daneeya teruja.

" oh yeke , bila dia balik ? " tanya mellisa.

" lepas maghrib tadi daddy mummy ambil " balas daneeya.

" takpelah sha , kitorang balik dulu tau. kau tu pun balik lah sekarang juga. tak larinya pesakit kau tu. lagipun dah pukul 11 ni. nanti mama kau bising pula " kata mellissa kepada daneeya.



dah baca kan ?
so jangan lupa komen dan vote
support cerita ni banyak-banyak !

𝐌𝐈𝐒𝐒 𝐂𝐀𝐃𝐁𝐔𝐑𝐘 🍫🕊 | 𝐇𝐎𝐋𝐃 𝐎𝐍Where stories live. Discover now