Rafiq dan Maria saling berpandangan. Terbuntang mata mereka dibuatnya. "𝐿𝑒𝑡'𝑠 𝑔𝑒𝑡 𝑚𝑎𝑟𝑟𝑖𝑒𝑑 " ungkapan yang jelas keluar dari mulut Anais. Mak wan hanya tersenyum manis,manakala Aisha pula mati kata. Dirinya terkaku.
" 𝑊𝑖𝑙𝑙 𝑦𝑜𝑢 𝑚𝑎𝑟𝑟𝑦 𝑚𝑒 𝑓𝑙𝑢𝑒𝑟 ?. " Ujar Anais lagi.
Aisha hanya diam. Lidahnya kelu untuk menjawab persoalan Anais. Perkahwinan bukanlah perkara yang boleh di buat main.
Anais kita pergi tepi pulau. Kita berdua. Tutur Aisha lalu dia keluar dari ruangan tersebut. Dia laju meninggalkan Anais di belakang. Mukanya berona merah menahan malu.
Seriously? Dia lamar aku?! Ada orang lamar aku?!. Tuturnya seorang diri.
Setelah sampai di tepi pulau. Aisha hanya memeluk tubuh. Matanya hanya memandang pulau yang luas di hadapannya. Malu untuk menatap mata lelaki di sebelahnya lama-lama.
"Aisha." Panggil Anais
" Sejak bila awak cintakan saya Anais ?." Soal Aisha
" 𝑆𝑖𝑛𝑐𝑒 𝑤𝑒 𝑓𝑖𝑟𝑠𝑡 𝑚𝑒𝑡 ."
" Waktu awak kemalangan ?."
" 𝑌𝑜𝑢 𝑑𝑜𝑛'𝑡 𝑟𝑒𝑚𝑒𝑚𝑏𝑒𝑟 𝑚𝑒 ? 𝐾𝑖𝑡𝑘𝑎𝑡 𝑖𝑐𝑒 𝑐𝑟𝑒𝑎𝑚 ".
Aisha menayangkan muka blurnya.
Kitkat aiskrim ? Dah kenapa dengan kitkat aiskrim ? Mana dia tahu aiskrim kegemaran aku ni ?. Bisik hatinya
Anais tergelak kecil melihat reaksi Aisha yang terpinga-pinga itu.
Anais mengeluarkan seutas gelang berwarna silver di dalam kocet seluarnya. Jelas di situ tertulis nama Aisha.
"Gelang ibu bagi!. " Aisha tersenyum lebar. Akhirnya gelang yang dia cari sudah jumpa!. Dia yakin itu gelangnya kerana selepas namanya ada tulisan huruf a.r disebelahnya. Nama arwah ibunya. Yang peliknya macam mana gelang itu ada dekat Anais?.
"M-mana awak dapat gelang saya?." Soal Aisha lembut. Kini dia hanya mendengar penjelasan Anais. Tidak mahu ada berlaku salah faham lagi.
Awak tak ingat?. Ehem ehem. Anais berdehem sebelum memulakan percakapannya.
" Abang! Handsomenya abang ni!. Bukak plastik aiskrim pun handsome!. " Tutur Anais dengan suara kepit. Nak bagi dengar macam suara perempuan malangnya macam harimau jadian.
Kening kiri Aisha dijongketkan. Masih lagi tidak faham apa yang cuba di sampaikan oleh Anais.
Keluhan berat di lepaskan. Anais menyambung semula lakonannya tadi.
"Adik nak aiskrim? Abang ada lebih. Ambil lah aiskrim kitkat ni."
Aisha tersentak. Fikirannya teringat sesuatu. Abang kitkat!.
" Wah! Aiskrim kitkat! Terima kasih abang handsome, abang kitkat. Saya makan tau!."
Muka Aisha berona merah. Anais yang melihat mukanya berubah warna, dia tersenyum lebar. Mungkin wanita di hadapannya sudah ingat semula?. Lalu Anais sambung ceritanya sehingga Aisha bersuara.
" Makanlah. Nah ambil aiskrim kitkat ni lagi satu. Abang tengok awak macam suka je aiskrim ni."
"Suka-suka! Ibu saya selalu beli untuk saya, abang betul bagi saya dua?."
" Betul, ambil lah. Nah duit pergi beli lagi".
" Wah! Terima kasih abang! Besar nanti Aisha nak...
Anais stop!. Belum sempat Anais menghabiskan ceritanya,Aisha sudah memberhentikan ceritanya.
YOU ARE READING
C | JIKA ITU TAKDIRNYA
RomantizmAisha Amalia seorang anak perempuan sulung dalam keluarga Megat Helmie. Dia bekerja keras demi sebutir nasi untuk dirinya dan 3 orang lelaki adiknya. Megat Helmie seorang ayah yang kaki judi, kaki perempuan dan juga kaki pukul. Hari demi hari Aisha...