Author's POV
Suasana di dalam masjid itu meriah dengan kehadiran kedua-dua belah keluarga. Anak-anak riang bergurau senda dengan rakan-rakan yang sebaya. Tidak kurang juga dengan ibu bapanya, masing-masing berbual sesama sendiri. Semuanya cantik-cantik belaka.
Kelibat seseorang segak berbaju Melayu berona kelabu, sedang duduk menghadap Tok Imam dan juga bakal bapa mertuanya. Siapa tahu hatinya sedang berdebar menantikan hari bahagia yang akan menjengah hidupnya beberapa minit lagi.
Cinta hatinya, cantik berbaju kurung berona sama dengannya duduk bersimpuh di belakangnya. Pengantin lelaki curi-curi memandang cinta hatinya, tersenyum simpul dua mempelai.
"Semua dah sedia ya? Pengantin lelaki? Pengantin perempuan?" Tok Imam bersuara.
Kedua-dua mempelai mengangguk setuju. Semua di dalam masjid menumpukan perhatian kepada empunya suara. Khutbah nikah dibaca oleh Tok Imam.
"Bila nama kamu disebut, kamu jawab 'Saya', okay?"
Pengantin lelaki mengangguk faham. Tangan dihulur.
"Iman Firdaus..."
"Saya..."
"Aku nikahkan dikau dengan anak perempuanku Athea Qaisara binti Arshad, dengan mas kahwinnya senaskah Al-Quran."
"Aku terima nikahnya Athea Qaisara binti Arshad, dengan mas kahwinnya senaskah Al-Quran."
"Saksi?"
"Sah."
"Sah."
Alhamdulillah. Tangan diangkat menadah kesyukuran. Kedua pengantin tersenyum gembira.
Iman bingkas bangun untuk menunaikan solat sunat syukur sebelum sesi membatalkan air sembahyang. Athea memandang suaminya itu dengan pandangan yang sebak. Bukan dia tidak gembira, tetapi dia bersyukur dan berharap ini adalah perkahwinannya yang terakhir. Itu doanya setiap hari.
Segak dan tampannya Iman melangkah ke arah Athea, duduk di hadapan isterinya itu. Lafaz taklik diucap tegas oleh Iman. Athea sebak. Sebaik tamat lafaz taklik dibaca, seutas gelang diambil untuk dipakaikan ke tangan Athea. Tangan Iman dihulur dan disambut lembut oleh Athea.
"Terima kasih sudi terima abang dalam hidup sayang," bisik Iman, sebelum bibirnya mencium dahi Athea.
"Sara yang patut bersyukur sebab abang sudi terima Sara," Athea pula membalas. Air mata Athea menitis, bersyukur ke hadrat Ilahi.
Masing-masing tersenyum manis, umpama dunia itu milik mereka berdua.
***
Athea's POV
"Korang dah plan ke nak honeymoon ke mana nanti?" soal Mama.
"Belum lagi Ma. Rasanya abang macam nak ke Mekah, sekali buat umrah kat sana," balasku.
"Alhamdulillah kalau macam tu. Aiman boleh je tinggal dengan Mama bila kamu berdua ke sana nanti."
"InshaAllah Ma. Thea ikut je apa keputusan abang. Aiman tu Thea tak risau sangat. Ramai yang sudi jaga dia." Aku tergelak.
YOU ARE READING
DIA, AYAH ANAKKU
Random"Mana tanggungjawab kau sebagai seorang ayah?" - Hazarul Amri "Siapakah yang harus aku pilih? Dia atau dia?" - Athea Qaisara "Masih adakah bahagia untuk aku?" - Iman Firdaus "Aku akan pastikan kau jadi milik aku satu hari nanti." - Haikal Hanafi "Si...