4 / Alone

5.7K 84 0
                                    

Athea's POV

Angin yang menerpa ke muka aku, dibiarkan berlalu. Aku turut biarkan rambut aku terbang ditiup angin. Selendang yang menutupi kepala aku, jatuh sedikit ke bahu. Tenang hatiku di saat melihat laut yang luas terbentang. Perut yang sudah menampakkan sedikit 'baby bump' dan kandungan yang hampir masuk 5 bulan, aku usap perlahan. Anak ini tak bersalah. Hampir dua bulan lebih aku melarikan diri dari Mama, Papa, Arhea, Hazarul. Masih mencari aku atau sudah berputus asa?

Aku teringat saat pertama kali aku menjejakkan kaki di bumi selatan ini.

-Imbas kembali-

Jam menunjukkan pukul 3.00 petang. Aku yang berada di Terminal Bas Mersing bersendirian, tak tahu ke mana arah ingin dituju. Entah kenapa aku boleh terfikir untuk membawa diri sejauh ini, sedangkan aku tak kenal sesiapa pun. Mataku melilau ke kiri kanan. Apa aku nak buat? Aku bersendirian di negeri orang, tanpa apa-apa persediaan langsung. Ingin membuat panggilan, telefon sudah dimatikan. Tak nak ada sesiapa yang jejak.

Aku hanya duduk di kerusi yang disediakan, menunggu idea yang tak kunjung tiba. Ingin menaiki teksi, tak tahu nak ke mana. Kesian dengan anak dalam kandungan. Terpaksa mengikut ibunya melarikan diri. Dalam aku berfikir, tiba-tiba terasa bahu aku disentuh seseorang. Aku sedikit terkejut. Perasaan takut mula menguasai diri. Harap-harap bukan...

"Assalamualaikum nak. Anak buat apa kat sini dengan beg besar ni? Seorang diri pula tu. Dah lama mak cik perhatikan." Wanita yang mungkin berumur 50-an itu menegur aku.

"Waalaikumussalam. Saya baru sampai dari KL ni makcik. Tapi saya tak tahu nak ke mana."

"Jauhnya sampai sini. Nama siapa? Nama mak cik, Hidayah. Boleh panggil Mak Yah." Wanita itu mula perkenalkan diri.

Aku nak bagitahu nama aku siapa ni. Athea atau Qaisara?

"Saya Qaisara. Panggil Sara pun boleh Mak Yah." Aku tersenyum. Mak Yah sepertinya kelihatan baik.

"Sara datang ke sini kenapa? Melawat sedara ke? Atau berjumpa kawan?" Serba salah untuk aku menjawab.

"Saya... Hmm, Sara ke sini sebab lari dari rumah Mak Yah. Sara tak kenal sesiapa pun kat sini. Sara cuma ikut gerak hati, dan akhirnya sampai kat sini."

"Ya Allah. Kenapa boleh lari dari rumah ni Sara?"

Aku terdiam. Aku tundukkan pandangan ke arah lantai. Lama aku berdiam diri, tidak menjawab soalan Mak Yah. Dari ekor mata, aku nampak Mak Yah memandang aku menanti jawapan.

"Tak apa lah kalau Sara tak nak cerita. Kalau Sara dah sedia nak kongsi dengan Mak Yah, Mak Yah sedia mendengar. Jom ikut Mak Yah balik rumah. Mak Yah pun dah habis kerja dah ni."

"Mak Yah kerja kat mana?"

"Pasar basah kat sebelah ni je. Masa Mak Yah tengah kemas-kemas tadi, ternampak Sara sorang-sorang. Mak Yah risau, anak dara pula tu. Itu yang Mak Yah tegur Sara." Aku tersenyum.

"Dah lah. Jom ikut Mak Yah balik rumah. Petang nanti, anak Mak Yah yang kerja kat Johor Bahru nak balik, cuti hujung minggu. Boleh lah Sara berkenalan dengan dia," sambung Mak Yah lagi.

"Anak Mak Yah lelaki ke perempuan?" Sibuk nak tahu.

"Lelaki. Ehh, Mak Yah tengok Sara nampak pucat ni. Sara sihat tak?" Serba salah lagi.

"Err, Sara okay Mak Yah. Mungkin cuma penat sikit atau lapar agaknya." Aku tersenyum, malu.

"Laa, lapar rupanya. Takpe, nanti Mak Yah masakkan untuk Sara ya."

Aku dan Mak Yah berjalan menuju ke kereta Myvi hitam milik Mak Yah. Kata Mak Yah, perjalanan dari terminal ke rumah hanya makan masa selama 10 minit. Dekat rumahnya dengan tempat kerja.

DIA, AYAH ANAKKUWhere stories live. Discover now