Athea's POV
"Thea belum berisi lagi?" soal Mama.
"Apa Ma?" soalku, kurang dengar.
"Tak dengar ke buat-buat tak dengar?"
Hazarul menyiku lengan aku. Semua mata di meja makan memandang aku. Mama, Papa, Haikal, Arhea, termasuk juga Hazarul. Aku ada salah cakap ke?
"Belum ada rezeki lagi Ma. Mungkin Thea nak Mama jaga Rhea dulu kot. Lepastu, baru kami sambung. Kan Thea?" Sekali lagi Hazarul menyiku lengan aku. Aku memandang Hazarul dengan muka pelik.
"Haa? Ohh ya. Kak Rhea kan dah nak bersalin. Jadi Thea bagi Mama jaga kak Rhea dulu. Ada rezeki nanti, Thea pula."
"Bukan apa. Thea merancang ke? Aiman kan dah besar," soal Mama lagi.
"Tak lah Ma. Ada rezeki nanti, ada lah."
"Mama terkilan tak dapat jaga Thea dulu. Sampaikan ada orang luar yang tolong anak Mama. Nasib baik orang tu baik. Kalau dia ada niat jahat, entah dia dah jual anak dengan cucu Mama tu."
"Jauhnya Mama fikir. Insha Allah Ma. Ada rezeki kami nanti. Kami pun masih mencuba. Tak rancang apa-apa pun." Hazarul pula menambah.
Mama hanya mengangguk, tersenyum. Kami kembali makan. Aku perasan pandangan mata Haikal. Penuh kebencian.
Lima bulan usia perkahwinan kami. Mama sudah mula bertanya mengenai cucu. Aku harap nanti, tiada perbezaan antara Aiman dan anak Arhea. Arhea pula menunggu masa untuk bersalin.
-Imbas kembali-
"Sara, abang ada benda nak pesan sikit ni. Hati-hati dengan Haikal, please. Abang bukan apa. Abang risaukan Sara." Pesan Iman. Riak wajahnya terpancar kerisauan.
"Kenapa dengan Haikal?" Aku memandang Iman dengan pelik.
"Tadi masa Sara tengah dinikahkan, abang perasan mata Haikal lain sangat. Dia macam tak gembira langsung tengok korang berdua. Jadi, abang assume yang Haikal ada niat yang tak baik pada Sara, pada suami Sara."
"Abang tahu Haikal siapa?"
"Tahu. Dia ayah Aiman kan? Sebab tu abang nak Sara hati-hati dengan dia. Mungkin juga dia ada bermacam cara untuk hancurkan hidup Sara. Again."
Aku memberikan senyuman kepada setiap tetamu yang hadir pada majlis nikah aku dan Hazarul. Lelaki depan aku pula, lelaki yang dihantar oleh Allah untuk membantu aku.
"Tak baik abang cakap macam tu. Mungkin dia dah berubah. Dia dah ada kak Rhea. Tak mungkin dia nak buat macam tu kat Sara."
"Terpulang kat Sara. Dari pandangan mata abang, tu yang abang nampak. Mungkin apa yang Sara nampak tu berbeza. Abang dah ingatkan Sara. Abang risau. Jaga diri. Hati-hati ya. Abang sayang kat Sara."
Aku terpaku. Tak! Dia cuma sebagai abang. Sayang sebagai seorang abang. Suami aku Hazarul Amri. Hanya dia.
***
"Thea!"
"Huhh?"
"Berangan apa tu? Arul panggil tak dengar ke?"
"Sorry Papa." Aku pandang Hazarul.
"Ya sayang. Sorry pasal tadi."
"Arul ada benda nak cakap ni. Minggu depan, Arul kena pergi Terengganu. Ada kursus untuk naikkan gred kerja Arul. Arul kat sana mungkin dalam masa seminggu. So, kalau boleh Arul nak Thea duduk sini dengan Mama and Papa. Boleh?"
YOU ARE READING
DIA, AYAH ANAKKU
Random"Mana tanggungjawab kau sebagai seorang ayah?" - Hazarul Amri "Siapakah yang harus aku pilih? Dia atau dia?" - Athea Qaisara "Masih adakah bahagia untuk aku?" - Iman Firdaus "Aku akan pastikan kau jadi milik aku satu hari nanti." - Haikal Hanafi "Si...