Athea's POV
"Thea kena kahwin dengan Arul. No more excuses!" Marah Dato' Arshad, papa aku.
"No Pa. Thea tak nak. Arul tak salah pun."
"Kahwin dengan Arul. Itu pun kalau Thea masih sayangkan Papa dengan Mama."
"Thea sedar tak yang Thea ni pregnant?? Perut tu nanti makin membesar, orang akan mula bercakap. Kalau orang tanya Mama siapa husband Thea, Mama nak cakap apa? Mana Mama dengan Papa nak letak muka?" Suara Datin Sabrina meninggi. Mama aku bila marah, ibarat 'singa betina'.
"Tapi Ma, Pa. Arul tak bersalah. Bukan Arul yang buat semua ni kat Thea. Thea tak nak kahwin dengan Arul."
"Kalau bukan Arul, siapa Thea? Siapa??"
Aku tunduk membisu. Perlu ke aku berterus terang, siapa yang bertanggungjawab. Arul atau Hazarul, dia tak bersalah langsung. Aku tak boleh libatkan Hazarul. Aku tak boleh biarkan dia jadi 'pak sanggup' kepada anak dalam kandungan aku. Hazarul tak bersalah!
"Siapa Thea?? Cakap dengan Papa!"
"Haikal. Anak kawan Mama, Puan Sri Maria." Perlahan suara aku menyebut nama Haikal.
"Haikal? No. Tak mungkin. Mama tak percaya. Haikal tu lulusan Al-Azhar. Tak mungkin dia buat macam tu. Dia tahu semua tu dosa besar."
"Ma, Pa. Haikal tu lain Ma. Ma tak kenal dia macam mana sebenarnya. Thea kenal dia. Dari luar, memang dia nampak baik. Pergi surau, pergi masjid, nasihatkan orang ramai. Tapi perangai dia 100% lain Ma. Percayalah cakap Thea."
"Tak. Mama tetap tak percaya. Tak mungkin Haikal buat macam tu. Kalau Arul yang buat, mungkin Mama percaya. Haikal baik orangnya."
"Ma, walaupun Arul tu bukan anak orang kaya-kaya, bukan anak Dato', bukan anak Tan Sri, tapi dia baik. Lebih baik dari si Haikal tu Ma. Thea kenal diaorang macam mana Ma, Pa."
"Papa tak nak dengar apa-apa lagi. Thea cintakan Arul kan, kahwin dengan dia. Papa dah bagi restu. Bila-bila masa, Papa boleh nikahkan korang berdua. Muktamad!"
"Tak Pa. Tolong lah faham. Thea tak boleh kahwin dengan dia. Arul tak bersalah."
"Dengar cakap Papa, Thea!"
Aku bangun naik ke bilik. Mama dan Papa tak faham apa yang aku nak. Aku cuma harap Haikal bertanggungjawab dan mengaku walaupun dia tak nak kahwin dengan aku. Aku tak berjaya yakinkan Mama dan Papa.
***
"Why are you crying, Thea? Enough please."
"Arul, please. I tak boleh kahwin dengan you. You tak bersalah. You tak boleh jadi pak sanggup. I tak nak libatkan you. Please jangan setuju dengan plan Mama dan Papa I."
"Thea, listen. I really love you. I will marry you no matter what happen. I akan jaga you. I akan lindungi you. I akan ikut plan Mama dan Papa you. Mungkin ni yang terbaik untuk kita."
"Tapi..."
"No Thea. Since I know yang you pregnant, I tak pernah salahkan you. I tahu you pandai jaga diri, you baik. Cuma silap sikit, mamat tu ambil kesempatan kat you. I tetap akan kahwin dengan you dan I will be responsible for what we have done in the past."
Air mata aku mengalir lagi. Teringat kembali peristiwa 2 bulan lepas. Kejadian yang menyebabkan wujudnya kandungan aku.
-Imbas kembali-
"Thea, malam ni free tak sayang?" soal Mama di muka pintu bilik aku.
"Thea free je. Kenapa Ma?"
YOU ARE READING
DIA, AYAH ANAKKU
Acak"Mana tanggungjawab kau sebagai seorang ayah?" - Hazarul Amri "Siapakah yang harus aku pilih? Dia atau dia?" - Athea Qaisara "Masih adakah bahagia untuk aku?" - Iman Firdaus "Aku akan pastikan kau jadi milik aku satu hari nanti." - Haikal Hanafi "Si...