الفصل ال1
(في نهار يوم جديد الشمس فيه كانت حلوه كان ماجد رايح جاي في مكتبه لان دي فتره الاستراحه بتاعته وفي ايده فنجان قهوه بيشربه باستمتاع قبل ما يقتحم مكتبه مؤمن صاحبه يفزعه كالعاده والقهوه تغرق قميصه ودي اكتر حاجه بيكرهها ماجد ان هدومه تتوسخ..
ماجد: يعني اعمل فيك ايه دلوقتي هو انت مش ناوي تكبر مش هتبطل غباء بقى في حد يدخل كده على حد والله انا لو كبير شويه في السن كان جالي ازمه قلبيه ومت منك... دنتى مش مدينى فرصه اتخيلك كبير وعاقل وممكن يبقالك بيت وعيله وتتجوز وكده.. اهطل يعني.
مؤمن: مش انا دخلت كده يبقى فيه..!! وبعدين يا عم ما كانوش نقطتين قهوه يعني وقعوا على القميص ده حتى دلق القهوه خير روح البس البدله الاحتياطي اللي انت ماشي بيها على طول وقارفنا وما تكبرش الحكايه بقى يا ميجو..وانا مقولتش انى ناوى اتجوز أنا كده حر طليق بمزاجى ومش عاوز اتجوز هى رخامه يعني..
ماجد: قال يعني انا ماشي ببدله زياده رخامه مني ما هو بسببك دي المره ال 12 اللي تخليني اقف الوقفه دي وانت عارف ان بكره اوسخ هدومي بالشكل ده تفتكر يعني لو انا مش ماشي ببدله احتياطي كنت همشي في وسط الناس ازاي ولو في اجتماع ولا حاجه احضره ازاي... وبعدين انت فاكر ان فى اصلا. واحده هتقبل تتجوزك.. دى تبقى امها داعيه عليها فوق السطوح وهى كاشفه راسها فى يوم مطرر.
مؤمن: اقعد انت زي كل مره حقق في التفاهه و قولى سطوح وجواز وبتاع و اتعصب عالفاضيه والمليانه وسيب الحاجات المهمه..عشان تعرف انك تافه وسطحى..
ماجد:أنا بردوا اللى تافه وسطحى طيب يا سيدى ايه بقى هو المهم يا اخرة صبري ما تنطق بدل ما انت عمال تضيع في الوقت والاخر تقولي انت نستني كنت جاي اقولك ايه.
مؤمن: انا كنت دلوقتي عند ابوك في مكتبه وتخيل بقى يا معلم كان بيكلم مين على التليفون وانا سمعته ولا اخفيك سرا جيت على طول علشان اقولك...وقبل ما تعلى صوتك و من غير لف ودوران مش هسيبك تحتار كثير وهقولك ابوك كان بيكلم عمك عز الدين بنفسه.
( اتفاجئ ماجد من كلام مؤمن وان ابوه كان بيكلم عمه بعد كل السنين دي.
ماجد بصدمه: ليه ثاني مش انا قفلت الموضوع ده من سنتين فاتوا.... ايه اللي فكرهم بينا تاني وخلاهم يرجعوا يفتحوا القديم هو أنا مش هخلص من الموضوع ده بقى و افوق لنفسى..
مؤمن: ما يمكن ما بيتصلش علشان حكايه جوازك من بنته ويكون عايز حاجه ثانيه خالص احسن تكون ياض فاكر نفسك الحلو اللي سابق سنه هو مفيش غيرك على الكوكب... أنا سمعت من ود اختك ان العروسه دى كانت مزه على حق و امورة..
ماجد: والله انت عيل تافه انا مش قصدي كده خالص بس هما كل ما بيتكلموا ما بيبقاش عندهم غير الموضوع ده.. وبعدين لم نفسك دى بنت عمي بردوا.... على كل حال لو حاجه ثانيه هتلاقي بابا بيرن عليا حالا علشان يقولي ما انت عارفه.
أنت تقرأ
حبيبه من نوع اخر
Mystery / Thrillerمكنش عامل حسابه يقع الوقعه ده و اخته بالبصيرة اللى عندها هتكتشف كل حاجه... ساعات الحب بيجلنا من مكان عمرنا ما كنا نتوقعه واحيانا جنس غير جنسنا قادر انه يحرك الحته اللى فى الشمال... لكن العواقب مش دايما حميده يا ترى هيحصل ايه مع ماجد وعيلته لما ينز...