empat

5.4K 41 0
                                    

Banglo berwarna putih dipadu emas itu dipandang kagum . Kayla tidak mampu berkata-kata lagi kerana kemegahan nan penuh elegan yang menghiasi banglo ini .

" Vincent , your uncle kerja apa ? ". Kayla melongo melihat keadaan sekeliling . Keadaan diluar sahaja sudah membuat Kayla ingin pengsan dan keadaan ini membuat Kayla benar-benar ingin menerjunkan diri dari bangunan paling tinggi di Berlin ini .

" none of your business ". Kayla menelan ludah apabila wajah Vincent penuh ketegasan bila mengatakan hal itu .

" sorry ". Kaki kecilnya terus melangkah mengikuti langkah besar milik Vincent hingga memberhentikan mereka di depan pintu besar berwarna emas penuh kilat .

" akkhh- s-sakit ". Lantas Kayla mengusap dahinya . Dirinya tidak sengaja melanggar Vincent yang tiba-tiba berhenti mendadak tanpa memberi amaran .

Cis , tak gentleman langsung ! .

" jaga tingkah , jangan cuai ". Vincent memberi amaran sambil menatap tegas pada kornea mata Kayla .

" iya ! ".

Vincent menoleh kembali kearah pintu , belum sempat dirinya mengetuk suara dari arah dalam menyahut .

" masuk ! ". Suara lantang milik seseorang membuat Kayla kepoh . Dirinya ingin tahu suara siapa itu ! . Dari suara je dah boleh agak pasti hensem orangnya , hehe .

" Uncle ". Vincent menunduk sedikit lalu diikuti oleh si gadis mungil itu .

" siapa ni ? ". Mata tajamnya memerhati Kayla dari hujung rambut hingga hujung kaki dan itu membuat Kayla menggelupur bak cacing kepanasan .

" Uncle Easton , n-ni orang gaji baru yang uncle nak tu ".

Easton bangkit dari duduknya dan berjalan kearah Kayla yang jelas sekali nampak gugup .

" Mana kau kutip dia ni ? ". Kini bukan sahaja Vincent yang ketakutan malah Kayla juga ikut-ikutan takut kerana air muka lelaki tua ini terlihat sekali tidak menyukai dirinya .

" d-dari h-hotel ". Easton diam dan mengamati dirinya lama .

" aku suka ". Mendengar itu tanpa banyak bicara Vincent berlalu pergi meninggalkan Kayla yang tergagap-gagap sendiri bagai anak kucing kehilangan ibunya .

" nama ".

" K-ka-kayla Adison ! ". Entah terlalu takut atau terlampau semangat Kayla refleks berucap lantang dan gagap dalam waktu yang sama .

" ouh- umur berapa ? ". Easton tersenyum sinis saja mahu bermesra dengan pekerja barunya .

" 19 tahun ". Kayla tersenyum canggung . Dia benci situasi yang begini . Kenapa dia seperti di soal tanya di pejabat polis . Huh- dia bukan penjenayah ! .

" kenapa nak sangat kerja dekat sini , miss Kayla ? ". Easton mengalihkan wajahnya dari asbak rokok dan mengamati wajah cantik milik Kayla .

" sebab saya hilang pendapatan dan saya ada orang yang nak ditanggung ". Mendengar itu Easton menangguk faham dirinya berdecih jalan cerita klise .

" fine , esok mula kerja ". Kayla mengerjep mata tidak percaya . Semudah itukah dia diterima di banglo besar ini ? .

" tunggu apa ? ".

" kontrak kerja tak ada eh ? ".

Easton terdiam , fail diatas meja diambil lalu dilihat dengan teliti satu persatu . Kayla tahu yang sibuk dibelek itu fail miliknya .

" Kalau aku suka cara kerja kau , aku bagi kontrak ".

Kayla merespon dengan anggukan . Dia mengerti cara kerja disini . Walaupun agak pelik tapi yang penting dia dapat duit itu saja sudah cukup buatnya .

Sebelum berpamit pergi Kayla menunduk perlahan kearah bos barunya dan berjalan keluar .

Syukur , dia masih mampu lagi menampung keluarga besarnya di Hamburg . Dan mampu untuk membalas segala budi mereka .

Kayla selalu berjanji pada dirinya untuk sentiasa mengingat titik peluh ibu Ema yang sudi membesarkannya dan tidak mengeluh barang sedikit pun .

" Nak aku hantar balik ? ". Vincent bersuara dan membuat Kayla menoleh .

Kayla tampak berfikir sejenak dan tersenyum lalu menangguk tanda setuju dan mahu dihantar oleh Vincent.

Siapa yang tidak mahu ditumpang secara percuma ? . Sekurang-kurangnya duitnya tidak berkurang .































TBC.

OG|UNCLE'S Where stories live. Discover now