sepuluh

3.9K 40 5
                                    

Haloo lama dah tak up , ecehh mesti rindu author kan . HAHAHAHA . Sorry lateee... Papepun enjoh gess. Lepas baca diminta utk vote dan komen okeh 😆 bubyeeee🤍...


















Hampir satu bulan penuh poster yang dibuat oleh Vincent disebar keseluruh penjuru dinegara German ini . Namun tiada satu pun yang dapat memikat hati seorang Easton .

Berbagai jenis gadis jelita dari pelbagai keturunan yang sudah mengenalkan diri tetapi tetap saja ditolak .

" apa benda ni ! ". Pintu bilik Vincent ditendang kasar . Dia datang dengan amarah yang meluap .

" uncle! ". Terkejut dengan sosok yang datang . Secara reflek Vincent bangkit dari duduknya .

" kenapa poster yang kau sebar ni dia tulis pelbagai gender boleh menawarkan diri ? ". Vincent membatu . Jujur sahaja bukan dia yang buat poster itu namun bawahannya .

" hah? ". Dia melangkah mendekati si pakcik yang masih menatapnya garang .

" m-mungkin masalah teknikal kot? . hahaha". Dia cuma tertawa untuk menaturalkan kembali keadaan sekeliling.

" kau gelak apa ? ". Matanya menatap selidik kearah Vincent.

Akhirnya Easton mengeluh sendiri . Dia cuba menenangkan diri . Sofa berdekatan diduduki dia menarik nafas kasar dan menghembusnya kembali .

" dahlah hentikan penyebaran poster bodoh tu . Aku dah tak ada minat". Vincent sedikit pelik dengan penuturan pakciknya . Bukankah dia yang 'beria' nak buat semua ni? .

" satu pun tak tertarik ke?". Easton menggeleng pasrah dia juga tidak tahu kenapa dirinya susah sekali mendapat pasangan . Padahal diri sendiri yang memilih...

Dengan sigap Vincent langsung menelefon pekerjanya buat memberhentikan edaran poster tersebut .

" aku gerak lu ". Dia bangkit dari duduknya dan berjalan pergi . Dia tidak tertarik lagi buat mencari calon isteri .






















Kayla menatap sendu makanan yang terbentang di atas meja . Sekurang-kurangnya dia harus menunggu si tuan rumah pulang dahulu untuk menjamah makanan yang dibuat .

Dia tiada selera untuk memakan segala pesanan yang dipesan oleh Easton ini . Dia bukan saja membersihkan rumah malah harus memasak sekali . Sudah seperti suri rumah tangga sahaja .

Bunyi langkah kaki yang nyaring berjaya membuat Kayla menoleh dan tersenyum sedikit . Bukan apa dia sudah lelah harus menunggu si tuan rumah buat menjamu makanan ini . Dia lelah ingin tidur ! .

" aikk...tak tidur lagi? ". Kayla tersengih sambil mengutuk didalam hati .

"Kang aku tidur kau ugut nak potong gaji pulak . Serabut aku !".

" Bukan suruh teman makan ke? ". Easton menoleh dan tertawa kencang .

" bengap , HAHAHA . Aku memain jelah . Kau percaya kenapa? ". Kayla menatap bengang . Lelaki tua ni kan memang suka cari fasal !.

" dah duduk , makan sekali ". Dengan wajah masam Kayla menarik kerusi dan mula menyantap makanan diatas meja itu dengan lahap .

" tak ada yang aku minatlah...". Kayla menoleh dan mengeluh . Memang akhir-akhir ini Easton sangat terbuka pada dirinya , dia juga bercerita tentang hal gilanya itu . Yang buat poster untuk cari bakal isteri , bila dah ramai datang interview malah ditolak .

" apa kata tuan suruh saja kakak tuan yang carikan . Kan senang tu...". Easton mengeluh lagi .

" entah , susah betul nak cari isteri ". Kayla tersenyum lalu mula berkata kembali .

" tak susah , antara dua kita yang memilih ataupun kita yang tak nak kenal orang baru ". Easton terdiam .

Walaupun gadis di depannya ini sekadar bibik yang degil tetapi apa yang dikata ada benarnya juga .

" kau rasa...aku ni memilih ke? ". Kayla tersengih lalu menangguk laju .

Easton terdiam sambil menatap makanan yang dimasak . Matanya beralih ke gadis depannya yang makan dengan penuh selera dan gelojoh .

" tak sesuai gila buat bini ". Kepalanya menggeleng laju .

" kenapa? ". Mata bulatnya melihat kearah Easton pelik . Tanpa disedari ada sebutir nasi di pipinya dan hal itu membuat Easton tertawa.

" gila ke? ".

Easton hanya menggeleng dan kembali menyantap makanan yang dihidang . Keheningan lama menyapu namun terpecahkan dengan suara Kayla .

" Tuan , tak payah pening-pening. Apa kata tuan ambil je saya jadi isteri ". Kayla tersengih suka . Niat sengaja ingin mengusik .

" boleh ".

Kayla membeku ketika melihat wajah Easton yang serius . Apa perkataannya tidak terlihat sedang bermain-main kah?



























TBC.

OG|UNCLE'S Where stories live. Discover now