s a t u e n a m

8 4 1
                                    

"Mak Jah, saya nak pergi buang sampah sekejap ya. Dah penuh pula plastik tu."

Wanita itu hanya mengangguk.

Sarah membungkus plastik hitam itu dengan kemas lalu dibawa keluar. Sampai saja dia di hadapan pintu pagar, kereta Aqeef muncul menyusup masuk ke dalam perkarangan rumah.

"Need a hand?" soal lelaki itu dari dalam kereta.

"No, it's okay. Awak buat apa kat sini? Kalau nak jumpa Qasy, dia dah gerak pergi kerja sejam yang lepas." balasnya pula.

"Ya I know. Mangkuk ayun tu yang suruh I datang sini and ambil barang sebab dia tertinggal tadi."

Gadis itu membentukkan mulutnya bentuk 'O' lalu mengangguk faham.

"Awak pergilah masuk dulu. Saya nak buang sampah ni sekejap." pamitnya sebelum berlalu.

Sarah menyanyi kecil sambil berjalan menuju ke tong sampah besar itu. Dia menyapu kedua-dua tapak tangannya setelah selesai mencampakkan sampah itu.

"Boleh sado aku kalau hari-hari angkat sampah berat macam ni." dia tersengih sendiri.

Dia berjalan semula melintasi jalan raya itu untuk ke arah rumah Qasy. Belum sempat pagar rumah agam itu dibuka, satu tangan datang menekup wajah Sarah dengan sehelai kain dari arah belakang.

Perbuatan itu membuatkan dia bergelut selama beberapa minit untuk melepaskan diri. 'Orang' tersebut mengeluarkan sebilah pisau dari dalam poketnya lalu mengelar tepi lengan Sarah untuk memberhentikan pergerakan gadis itu.

Lama-kelamaan penglihatan Sarah mula kelihatan kabur maka dia pun jatuh menyembah bumi.

"Woi kenapa kau toreh tangan perempuan tu? Kan bos suruh buat dia pengsan je?"

"Ish! Aku terpaksa. Siapa suruh dia melawan. Dah, jom blah."

Selesai berkata itu, pemilik suara tersebut terus meninggalkan Sarah yang terbaring di laman rumah itu.

"Aqeef, Sarah dekat atas ke?" tanya Mak Jah kepada Aqeef yang baru turun dari tingkat atas.

"Hurm? Tak ada pun. Tadi Aqeef nampak dia pergi buang sampah dekat luar tu." balasnya.

"Itu la. Tapi macam lama sangat je. Cuma kamu pergi tengok dia sekejap."

Tanpa banyak bicara, dia pun terus keluar dari rumah tersebut untuk mencari kelibat seorang Sarah.

Alisnya tertumpu ke arah figura yang terbaring di tanah itu. Dengan pantas kakinya melangkah ke arahnya.

"Sarah? Hey, kenapa you tidur dekat sini ni?"

Hampeh.

Cecair merah yang mengalir dari lengan Sarah itu membuatkan dia terkejut di situ.

"D-Darah?!"

. . .

Qasy membuka topi keledarnya dengan kelam-kabut dan terus masuk ke dalam rumahnya. Ruang tamu yang kosong itu membawa dirinya bergegas naik ke tingkat atas. Pintu bilik Rasya yang terbuka itu didekatinya.

"Sarah!" panggilnya dengan kuat.

"Woi diam lah." balas Aqeef. Bising je.

Qasy terus senyap di situ. Dia terus berjalan ke arah Aqeef yang sedang tekun merawat Sarah itu. Mak Jah yang turut ada sambil mengampu Rasya itu dipandang sekilas.

"Macam mana dengan dia?" soal Qasy masih, risau?

"Kau ada bau something tak?" soalan dibalas dengan soalan.

Noktah.Where stories live. Discover now