d u a t u j u h

14 2 4
                                    

Semakin panjang muncung mulut Qasy sambil galak ditertawakan oleh Darwisy dan tokma. Kepala ditoleh ke arah Sarah yang sudah kemerahan wajahnya tergelak dari tadi lagi.

"Jahat betul kak Sarah ni! Kesian abang Qasy hahaha!" ujar Darwisy.

"Ya Allah. Nakal betul isteri kamu ni, Qasy. Tandas luar tu tokma dah lama tak pakai sejak ayah Sarah dah bina tandas dekat sana tu ha." jari telunjuk di arahnya satu sudut di dapur itu.

Ternganga mulut Qasy melihat ke arah tandas yang sangat moden yang ada di situ. Sekali lagi wajah geram ditayangkan kepada isterinya.

"Mana la Qasy tahu. Semua salah Sarah.." malu.

"Alaa sorry la. Sarah saja je, nak bergurau." dia cuba untuk mencapai lengan sasa suaminya namun pantas ditepis Qasy.

"Ayokk tak tayokk. Habislah kak, abang Qasy dah marah. Pandai-pandailah akak pujuk ya. Gerak luu." usik Darwisy. Dia bangun dan beredar dari dapur.

"Tokma tak nak masuk campur. Siapa suruh mengusik suami macam tu?" wanita tua tersebut turut meninggalkan mereka berdua di meja makan itu.

Sarah sudah menggaru kepala. Sisi wajah Qasy yang cemberut itu direnungnya sedetik. Tangan suaminya naik memeluk tubuh sendiri.

"Tak payah tengok-tengok orang la. Pervert." ujar Qasy tanpa memandang Sarah.

Gadis itu tersenyum kecil.

"Alaa awak janganlah merajuk. Sekejap lagi Sarah bawa awak jalan-jalan dekat kawasan kampung ni nak?"

Anak mata Qasy bergerak melihat ke sisinya. Kecil besar kecil besar saja dia tengok isterinya itu.

"Don't talk to me. I'm mad." Qasy bergerak ke arah sinki untuk mencuci tangan. Satu jelingan diberikan kepada si isteri sebelum dia keluar dari ruang dapur.

Tangan halus itu naik mengusap kening. Lambat-lambat, satu keluhan meluncur keluar dari mulut Sarah.

"Aduhai merajuk pula suami aku ni. Aku dah la tak pandai nak pujuk orang. Haih.."

Dia berdiri lalu berjalan mundar-mandir di ruang dapur itu. Sungguh, timbul rasa serba salah dalam dirinya. Padan muka.

"Ibuu tolong Sarah!" dengan pasrah di berjalan keluar dari situ. Otak masih ligat memikirkan cara untuk meredakan rajuk suaminya.

. . .

Sedang si Sarah duduk menikmati suasana nyaman di laman rumah tokmanya, kedatangan sebuah kereta berwarna merah itu mengganggu ketenangannya. Mata dikecilkan untuk melihat figura yang perlahan-lahan menapak keluar dari dalam perut kereta.

"Hai Sarah."

Mendengar ungkapan itu, mata Sarah membulat.

"Eh Naim! Apa kau buat dekat sini?" dia sudah berdiri tegak di tengah-tengah tangga batu itu.

"Saja. Abang dah tak boleh jumpa tokma ke? Lagipun sekarang abang cuti, so abang baliklah kampung. Nak release tension." dia melemparkan senyuman menyenget sambil menayangkan muka miangnya.

Naik mencacak bulu roma Sarah melihat senyuman itu. Syeram.

"Masa aku kat sini lah kau baru nak balik. Menyibuk betul." ucapnya perlahan.

"Patutlah hati abang ni tergerak nak balik kampung. Rupanya Sarah pun ada dekat sini. Kuat betul jodoh-

Belum sempat dia menghabiskan ucapan basinya itu..

"Sarah."

Panggilan itu membuatkan empunya nama dan Naim menoleh pantas. Qasy berjalan perlahan mendekati dua manusia itu. Wajah lelaki di hadapannya itu direnung lama sambil beriak kosong.

Noktah.Where stories live. Discover now