Mereka telahpun tiba di kediaman kedua ibubapa Sarah. Setelah dijemput masuk, Sarah dan Qasy terus saja mendapatkan Puan Masrul di dapur.
"Ibu! Sarah rindu ibuu." dia mendakap kemas tubuh orang tua tersebut.
"Ish mengada je la kamu ni. Baru beberapa hari tapi rindu macam setahun tak jumpa."
Sarah mencebik.
"Ibu ni suka spoil. Macam Qasy." dia memeluk tubuhnya sendiri.
Puan Masrul menggeleng perlahan manakala Qasy memberi jelingan maut ke arahnya.
"Qasy, lunch dekat sini ya? Ibu ada masak ni." dia menyapa Qasy yang ada di situ dengan mesra. Satu mangkuk berisi makanan itu dibawa ke arah meja makan.
Lelaki itu tersenyum kecil sebelum membalas ucapan itu.
"Okay ibu-
"Ibu masak apa? Sarah nak makan!" ujar gadis itu dengan teruja.
Qasy hanya memandang sinis isterinya itu. Sarah terus meluru laju ke arah meja makan tersebut dan meninggalkan lelaki itu di belakang.
"Ibu masak nasi ayam ni ha. Meh duduk sini."
Qasy mengambil tempat duduk di sisi Sarah. Setelah doa makan dibaca, gadis itu sibuk mencedok nasi dan lauk ke dalam pinggannya. Tak sabar sangat tu.
"Ish kamu ni, Sarah. Letakkan nasi suami tu dulu." tegur ayahnya.
Mendengar itu, Sarah terus menoleh ke arah Qasy. Lelaki itu hanya memberikan senyuman puas apabila Sarah dimarah oleh Encik Hashim.
"Ops sorry. Lupa pula kita ni dah ada suami." dia meletakkan nasi ke dalam pinggan Qasy.
"Nampak makanan terus lupa aku ke?" bisiknya perlahan.
"Haah. Awak bukannya penting sangat pun." dia menjawab lalu tersenyum mengejek.
"Annoying."
Mereka semua menjamah makanan tersebut sehinggalah Puan Masrul membuka bicara.
"Ni kamu cuti berapa lama, Qasy? Kalau lama, bolehlah tinggal sini dulu sehari dua."
Lelaki itu terkedu seketika apabila namanya diseru.
"Eh, saya cuti sekejap je ibu. Ni pun singgah sebab Sarah cakap nak ambil barang-barang dia. Risau pula biarkan Aqeef jaga office tu sorang-sorang. Dia tu bukan boleh harap sangat."
Wanita tadi hanya mengangguk faham.
"Ibu jangan risau lah. Nanti Sarah akan selalu ajak Qasy datang sini. Ibu mesti akan rindu anak ibu yang cantik ni kan?" dia menayangkan wajah comel ke arah Puan Masrul.
"Bab perasan, kamu nombor satu. Malaslah ibu nak layan kamu."
Qasy tersenyum sorok. Suka eh.
"Ha Qasy, anak buah yang kamu jaga tu, siapa nama dia?" bapa mertuanya pula bersuara.
"Oh Rasya Sofea namanya, ayah." jawabnya.
"Wahh sedapnya nama. Nanti kalau ada masa, bawa la dia datang sini. Ibu teringin nak jumpa cucu instant ibu tu." Puan Masrul tersenyum riang.
"Cucu instant eh? Hurm ye tak ye juga. Sekarang ni saya dah jadi atuk la." sambung Encik Hashim.
"Insya Allah, nanti Qasy bawa dia ke sini. Mesti budak tu pun happy." dia turut tersenyum.
"Oh ya ibu, ayah. Sarah ingatkan nanti nak balik kampung la, nak jumpa tokma. Kesian dia tak dapat datang majlis kitorang hari tu."
Lelaki itu pantas menoleh ke sisinya.
YOU ARE READING
Noktah.
RomanceBeginikah rasanya apabila cinta berbalas? Apakah ia memang terasa indah sebegini? Apa ia akan kekal selamanya? Atau hanya untuk sementara? ✿✿✿ ☞ SARAH SAFIYYA "Awak nak tau tak? Kalau saya jadi hantu, saya akan cekik-cekik leher awak sampai awak ki...