(2) حب مع اختلاف العصور

11.5K 332 10
                                    

(2) حب مع اختلاف العصور
ثم نظر بتوضيح اكثر الي الروسمات..
عمر بصياح و هو يهب واقفا : دية كتابة الهيروغليفية سما كانت بتاخد الكلام دة .
و اكمل بخوف : انتي اية يا بت انتي ؟
وقفت هي بفخر و لفت يديها بشكل مفتوح و وضعتها ع رأسها..كأنها ترسم تاج ع رأسها. .
عمر بقلق : انتي مجنونة .
ثم ركض هو الي المنزله و عاد بعد خمس دقائق و هو بيده كتاب تاريخي قديم ظل يقلب في الصفحات بسرعة حتي وصل الي صفحة الكتابة الهيروغليفية..
عمر و هو يبتلع لعابه و يحاول فك الرموز : ألف..نون...ألف..(انا)..الف..ميم..راء..هاء مربوطة...(انا اميرة)...زاء...هاء...الف...راء...
وقف بصدمة و ابتلع ريقه ثم قال بصوت قلوق : انا اميرة زهار .
ارتسمت ع وجهها ابتسامة خبيثة..
عمر بخوف : يعني انتي من عصور الفراعنة و قولنا ماشي و قاعدة معايا في بيتي و ماشي لكن تبقي اميرة لاء كدة كتير بقي .
اخذت كفها الملئ بالحبر ثم وضعته ع وجهه و ضحكت...
دفعها عنه بقوة...و قال : بطلي جنان مش ناقصك .
صدمت من فعلته فدفعته بقوة اكبر حتي وقع ع الارض...مسكت عصاه و كانت ستضربه....
عمر بخوف : يا بنتالهبلة .
ابتعد بسرعة عنها ثم ازاح بقدمه رجليها حتي انها وقعت ع الارض..
زهار بصياح : حلبشتة اكايثدى .شدت شعرها و بدأت بالبكاء..
عمر بقلق : اسف اسف مكنش قصدي اهدي خلاص اهوة .
ثم امسك العصاة و ضرب نفسه ضربات خفيفة....توقفت عن البكاء و ضحكت بخبث و عيناه تتسع...
انحني اليها و جلس امامها و هو يقول بأبتسامة : قمورة اوي مع ان شكلك يخوف .
لكن قاطعه هذه اللحظة ضربة في معدته..صرخ و تأوه بشدة...
تعالت صوت ضحكتها فقام و هو يجذبها من شعرها...
عمر : فرحانة انك بتضربيني والله لولا انك المفروض كان ليكي هيبة زمان لكنت عملت معاكي الجلاشة تعالي يا حبيبة خفرع..
نظرت اليه بدهشة لا تفهم كلامه..فاكمل..
عمر : بس بردو مش عارف اعمل اية معاكي انا ممكن اكسب من وراكي ذهب بس حاسس اني كدة هظلمك انتي بني ادمة بردو لو وديتك المتحف هتبقي اله ما بين التجار،،،بس بردو اعمل معاكي اية .
نظرت له ببراءه..
عمر : انا ممكن اقعدك معايا بس..مش هقدر اراعيكي عمتا هحاول ان شاء الله اشوف معاكي حل تعالي بس هوريكي بيتي و ناكل .
كانت تبادله نظرات كأنها تفهمة و توافقه الرأئ..
فضحك من جانب واحد و اخذها الي منزله..
لف يده حول مقبض الباب و فتح..
ارتبعت من شكل منزله رغم ان المنزل ايه في الجمال و الاناقة..
تمسك في قميصه من الخلف..
فأمسكها من ذراعها بطمأنينة..
عمر : بصي اهدي متخفيش المكان امان .
شعرت براحة الي ملامحه ففهمت منه انه يحاول اطمئنانها..
كانت فتاة في اوائل العشرين او اقل فشكلها يعطي 19 عاما بعيدا عن طولها فهي يعتبر في طوله..
اخذها من يدها ثم اجلسها ع الاريكة كانت لا تريد الجلوس من الخوف...تبعد يده عنها و ترفض رفضا حاتما..صرخت بقوة فأرتعب و ابتعد قليلا...فجلست ع الارض و ضمت رجليها اليها و طوقتها بذراعيها..
عمر : والله ما عارف اعمل معاكي اية يا اخت زهار .
ظلت تنظر الي كل الاجهزة الالكترونية بخوف..
كان عمر طلب طعام للغذاء ثم دخل لايأخذ حمام ساخن..
خرج بعدما ارتدي ملابسه و بحث عنها بعينه فلم يجدها..
عمر بنداء : زهار انتي يا بت روحتي فين...يا بنت حتشبسوت..يا اخت خفرع..انتي فين يا ولية .
سمع صوت داخل غرفة شقيقته فركض بسرعة الي غرفتها...فتح الغرفة بقوة و رأئ..
كانت زهار تقف أمام المراءة تنظر إلي نفسها بدهشة...شعرت بتغير في حالها من حيث البشرة او الملابس او المكان...اقتربت منها حتي اللتصقت أنفها بالمراءة...
أبتسم لفعلتها ثم ذهب بخطواط خفيفة إليها وقف خلفها... فتراجعت عن المراءة قليلا...
أشار إلي المراءة بابتسامة و هو ينظر لملامحها...
عمر بابتسامة : زهار اهيه .
ابتسمت كالبلهاء ثم نظرت إليه بخجل...
عمر : تعالي نأكل .
أخذ يدها ثم جلس ع الطاولة كانت تخطف انظرها و هي مرعتبة...كانت تجلس كالمحكوم عليه...
عمر : زهار .
نظرت إليه بسرعة...
عمر بملامح : اية أهدي اتخضيتي لية.. خدي طبقك .
أخذت منه الطبق بنظرات دهشة...مسكت المعلقة بيد مرتعشة و بدأت بتناول الرز و مع اول معلقة تدخل في فمها...
فتحت فمها ثانيا ليخرج منها حبات الأرز مع بعض اللعاب...
عمر يقرف : انتي يا معفنة .
زهار بضيق و هي تحاول إخراج كل الأرز من فمها : عاااااا .
اكل عمر هو بلا مبالة و لكن فجأة استوقفه طعم الأرز أنه فعلا طعمه سئ ركض إلي الحمام...
ثم عاد بعد قليل : بقولك اية انا هجيب من جارتنا اكل أسهل دة مطعم معفن اصلا .
~~~~~~~~~~
عمر : سلامو عليكو .
الجارة بفرحة : عمر ازيك يا بني عامل اية مش بتسأل لية .
عمر : الشغل والله .
الجارة : ربنا يوفقك....خير تؤمر .
عمر بحرج : الصراحة احنا جاعنين اوي .
الجارة : انتو مين هي مش أختك الله يرحمها .
تضايق من كلامها فقال بابتسامة صفراء : لا انا و بنت خالتي .
الجارة : اااة فهمت طب استني اسخنلك الأكل تعالي ادخل .
تقدم و دخل إلي المنزل...
الجارة و هي تضع "حلة" ع شعلة النار : آمال قولي بنت خالتك بتعمل اية معاك .
عمر بقلق : اية...أصل خالتو مسافر و البنت متأخرة عقليا فهي معايا ارعيها .
الجارة بفضول : قولتلي بس انت ازاي بردو عايشة معاك مش تخاف منك .
عمر بضيق : ام محمد الاكل خلص .
ام محمد : اهوة لسة ع النار .
عمر : طب انا رايح و لما تخلصي اديني رنة .
ام محمد : طيب يا حبيبي .
ذهب إلي منزله و مالبث حتي فتح باب و وجد.....
.
.
.
.
.
.
.
يتبع

حب مع اختلاف العصورحيث تعيش القصص. اكتشف الآن