الفصل التاسع عشر

1.4K 56 0
                                    

#الفصل_التاسع_عشر
#قلوب_مشتتة

Salwa Eleiba
صدمت هى كل ماحلت على شمس بعد صفعة أبيها ولكنها كانت تائهه فهذه اول مره ترى تلك النظره فى عين أبيها نظرة الخذلان والتيه لا تعرف لما تلك النظره لا تعرف لما نظرة الحزن فى عين والدتها ولا تعلم أيضا لم جلس والدها بعد أن لطمها على وجهها على الأريكه كانه يرمى نفسه ويضع يديه على وجهه وهو يئن بألم ولكن ماتعلمه ان تلك الصفعه نزلت على وجه ابيها قبل ان تنزل على وجهها هى ...

جلست على ركبتيها أمامه وهى تضع يدها على قدمه وهى تبكى وتقول بهدوء والم ...بابا بصلى انا مش عارفه انت ضربتنى ليه ؟؟ومش زعلانه لانى عارفه انك عمرك ماهتمد ايدك عليا الا لو كان فيه حاجه كبيره قوى بس اللى انا واثقه منه انى معملتش حاجه تخليك تزعل منى ولا عملت حاجه تجرحك لانى بحطك قدامى فى أى حاجه انا بعملها ولو عرفت انها ممكن تزعلك ببعد عنها صدقنى ...

صمتت من كثرة بكائها وأبيها على وضعه لم يتحرك وكأنه يعلم كل ماتقوله ولا يقوى على مواجهتها فعندما قال لوالدة هانى انه يثق بابنته فهو كان جاد جدااا ولكنه عندما لطمها على وجهها كان يخرج النيران التى بداخله من كلام تلك الافعى .....

رفع محمود وجهه ونظر الى شمس ووضع يده على وجهها وهو يقول بكل الم .... القلم وجعك .ده ميجيش واحد على المليون من الوجع اللى جوايا لما سمعت اللى سمعته حتى لما ضربتك فكرت انى ههدى بس للاسف تعبت اكتر ....

نظرت اليه شمس من وسط دموعها وقالت بحشرجه من اثر البكاء ......

ماعاش ولا كان اللى يوجعك يابابا ولو انا سبب وجعك وضربك ليه هيريحك انا تحت امرك بس بلاش النظرة اللى انا شايفاها فى عينيك دى .....

وقف محمود واخذ شمس واوقفها معه وقال لها بانكسار شديد وهو ينظر داخل عينيها ...لو عايزه تريحينى بجد يبقى تبعدى عن اللى اسمه هانى وتسيبى شغلك فى المدرسه وتشوفى شغل تانى .....

صدمت شمس من كلام أبيها كيف علم بهانى ومن السبب فى تلك الحاله التى بها والده نظرت اليه بدموع لم تتوقف وهى تقول ...ليه يابابا ..ليه عايزنى اسيب شغلى انا عمرى ماعملت حاجه غلط حتى هانى اللى مش عارفه مين حكالك عنه وحكالك ايه بالظبط ..؟؟بس برده معملتش معاه اى حاجه غلط ..........

ثار والدها بشده وقال لها لاااااا غلط لما تيجى امه وتدبحنى بكلامها يبقى غلط لما تقولى ان بنتك بتجرى ورا ابنى علشان اصغر منها وضحكت عليه يبقى غلط!!
لما تقولى ابعد بنتك اللى انت عايز تجوزها لابنى علشان لقيتوه صيده يبقى برده غلط ....!!
سامعانى غلط ياشمس وانا مش مستعد انى اسمع الكلام ده تانى من حد وده اخر كلام عندى ومش هيتغير شغل مفيش وهانى ده خلاص انتهى رغم انى عارف ان كلامها عنك غلط بس دبحنى بالزات انى معرفش حاجه عن الموضوع ...

ثم نظر لشمس بلوم وقال ....أصل بنتى حبيبتى وصحبتى نسيت تقولى ......

طأطأت شمس رأسها بخزى وكسوف من أبيها ولم تعرف بما ترد عليه

قلوب مشتتة حيث تعيش القصص. اكتشف الآن