BAB 10

74 6 0
                                    

Esok paginya ...
****************
Zarif memberi tugasan untuk mengajar anggota di lumut. Semasa cuti dua minggu ini zarif dapat mengajar kepada anggota di lumut.

Sebelum dia pergi ke lumut pagi itu. Dia pergi ke kantin kem untuk sarapan pagi di situ.Anak buah mereka panggil tuan nya dan mengajak sarapan bersama-sama dengannya di situ.

"Tuan kami dengar tuan jadi jurulatih di lumut sana betul ke?"

"Tak lah jurulatih sangat. saya cuma mengajar benda basic kepada diorang nanti ini tuan fuzai yang beri kepada saya."

"Oh..."- kata mereka semua itu.

Selesai sahaja dia sarapan di situ. dia pun terus gerak ke lumut. Dia mengambil masa dalam 4 jam sahaja.
Sampai sahaja dekat di sana di solat asar terus setelah itu. Dia berjumpa dengan tuan muzaffar . Tuan muzaffar akan menujukkan kawasan di situ.

"Assalamualaikum zarif"

"Waalaikumsalam tuan muzaffar..."

"Sampai pun kamu, meh saya tunjuk rumah untuk kamu."

"Oh baik lah."

Dia pun menunjukkan rumah untuk zarif setelah itu tuan muzaffar berkata.

"Kamu tahu tak, kamu akan gantikan leftenan madya Jefri untuk 2 minggu ini."

"Sudah, tuan fuzai telah memberi tahu kepada saya sebelum saya ke sini."

"Oh bagus lah itu. Nanti saya bagi jadual kelas kepada zarif nanti. Jadual kelas itu untuk zarif cover semasa jefri tak de di sini."

"Baik tuan muzaffar. Saya ambil barang dahulu di kereta."

"Baik,nanti kita jumpa lepas margib nanti."

"Baik terima kasih tuan!"

Hilang sahaja bayangan tuan muzaffar dia pun mengambil barang di kereta nya.Telefon di poket seluar nya berbunyi sahaja.Zarif melihat panggilan itu daripada umi nya dan dia pun angkat panggilan itu.

"Assalamualaikum umi ye , kenapa?"

"Waalaikumsalam , anak umi lama tak balik. bila nak balik sayang. Umi rindu dekat kamu ini"

"Maafkan zarif umi, zarif dekat perak ini. Zarif ada kerja di sini, zarif ada kerja di sini selama dua minggu.
Selepas dua minggu itu zarif rasa nak balik ke johor nak tengok Atok dengan nenda. Lama sangat zarif tak
menziarahi mereka. Maafkan zarif umi kerana berjauhi daripada umi. zarif tak nak keluarga kita ini
bergaduh di sebabkan zarif beban. Zarif tahu, zarif banyak menyusahkan umi dengan ayah sahaja. Zarif.....tk pe lah umi. Umi halalkan makan minum zarif semasa disana. Terima kasih umi menjaga zarif dengan baik.Zarif syukur kerana dapat dilahirkan dengan ada keluarga walaupun....."

"Jangan macam itu zarif, umi sentiasa doa kan kamu dalam keadaan baik. Zarif anak umi juga, umi tahu zarif kuat. Zarif percaya semua ini mesti ada khimah nya. Allah sedang menguji kita zarif. Zarif perlu kuatkan semangat ye nak...umi halalkan semua untuk kamu. Umi sayang zarif juga tau. zarif balik ye, umi rindu sangat ini." - kata puan emma .dia sedih anak lelaki seorang ini sudah berjauhan dengan nya.

Zarif pun berkata "Ye umi, miss you too jaga diri. Insyallah kalau tiada halangan zarif akan balik jumpa umi.Umi maafkan zarif tau. Sayang umi".

Petang pun berganti malam. Zarif memakai baju melayu hitam serta bersongkok dan dia pergi ke masjid
untuk solat margib berjemaah  bersama-sama dengan yang lain.

Selesai sahaja ada beberapa orang yang menegur zarif di situ.

"Awak lah ye gantikan jefri iman nanti?"

"Haah ye"

"Nama saya Hayyan kawan kepada jefri iman."

"Hai nama saya zarif rafael.."

"Wah salam kenal. saya pangkat leftenan muda. awak pangkat apa?"

Setelah itu tuan muzaffar telah memanggil zarif.

"Sekejap ye hayyan nanti kita borak. saya nak jumpa tuan muzaffar jap."

"Okay"



*BERSAMBUNG*

READY TO SACRIFICE FOR THE MOTHERLAND(Completed)Where stories live. Discover now