Malam itu mereka bertiga makan bersama-sama dan setelah itu Zarif dan tok mal nya pergi ke surau untuk solat isyak berjemaah bersama-sama...
Selesai sahaja tok mal borak dengan jemaah surau manakala zarif duduk luar sebentar..
"Siapa datang dengan kamu itu kamal?"- soal pak daud ...
"Cucu lelaki aku , yang lama tak balik itu lh. alhamdulillah balik juga dia ke kampung ini."
"Zarif ke?. lama sungguh dia tak balik ke sini"- Soal pak borhan
"Yep.."
Di luar ada seorang perempuan melihat daripada tadi sahaja tetapi aerod kawan lama dia sesama kecil lagi dia sudah berkawan.
"Hye jos"- panggil aerod yang daripada jauh.
"Hye rod!!"
"Kau lama tak balik apa khabar kau?"
"Baik , hye rod itu sapa asyik dia pandang aku je!"
Aerod pun melihat ke arah sana...
"Oh itu Najwa tapi orang panggil dia juwa je... dia memang kalau tak pernah nampak orang dia tengok je sapa itu..."
"Sakit mental ke dia itu?"
"Tk de lah kau jangan risau lah dia tak kan gilakan lelaki."
"Kena lah risau. Perempuan manalah boleh mempercayai macam dia itu!"
"Jom zar ke pondok itu jap... kita berborak lagi."
Mereka pun pergi ke pondok itu.
"Kau dengan kerja kau ada okay tak?"
"Okay lah, kau pun aerod ada okay tak dekat kem baru kau itu?"
"Okay alhamdulillah. semua spporting melaka. semua baik2"
Tuan kamal ezman sudah memanggil cucu lelakinya yang berada di pondok itu bersama dengan kawan lama nya iaitu aerod.
"Zarif!!"- panggil tuan kamal ezman.
"I come here..."
Zarif pun pergi ke arah atoknya dan bersalam dengan jemaah suarau itu dan mereka pun terus balik ke rumahnya...
KE ESOKKANNYA
*******************
Zarif tidak bangun lagi daripada tidurnya . Jam sudah pukul 12 tengah hari tetapi zarif tidak bagun lagi.Nenda nya pergi ke bilik dan mengejutkan zarif di biliknya."Hye zarif bagun dan pukul 12 ini. kesian kamu penat ye."
Zarif terliat terlebih dahulu..
"Yep nenda maafkan zarif ye. Malam tadi zarif terjaga itu terbangun lambat ini."
"Ehhmm tak pe2, dah pergi mandi sana nanti kita makan tengah hari sama pula."
"Baik!"
Zarif pun bangun dan membersihkan dirinya dan setelah itu dia pun makan tengah hari bersama-sama..
"Maaf ye hari ini kita makan puncuk ubi, ikan goreng dan sambal belacan."- kata nenda.
"Tk pe nenda , zarif pun lama tak makan laut kampung macam ini...rindu pula masakan nenda ini."
Selesai sahaja makan dia pun menonton televisyen di ruang tamu itu...
Pada jam 3 petang zarif mengajak atok dan nenda pergi mencari barang dapur bersama-sama.Dahulu ayahnya rajin membawa mereka berdua pergi mencari barangan namun kini zarif pula setelah ayahnya busy dengan kerjanya sahaja. Zarif melihat barang dapur semakin tiada. Kini dia dapat tahu, hanya bergantung
dengan sumber pendatan di kebunya sahaja. Kesian betul kepada nenda dan atoknya di kampung itu.DI SUPERMARKET
*******************
"Nenda cari je barang dapur yang tak de, nanti biar zarif bayarkan...""Susahkan kamu sahaja zarif."
"Tk pe nenda, selagi zarif ada. zarif akan bantun mana yang boleh."
Selesai sahaja membeli barang dapur untuk nenda , kini dia membelanja pula kepada atoknya barang kebun pula.
"Tok mal, kalau barang yang tak de . Tok mal ambil je okay nanti zarif bayarkan ..."
"serius lah zarif?"
"Yep"
Semua pun sudah selesai membeli barang masing, sekarang mereka mencari surau atau masjid untuk solat asar pula.
*BERSAMBUNG*
YOU ARE READING
READY TO SACRIFICE FOR THE MOTHERLAND(Completed)
Romancefor the sake of my country I am willing to sacrifice myself for my beloved homeland. "Sedia berkorban!"-zarif rafael