"Sakura."
"Ya?"
"You sedar kan sekarang pukul 7 pagi? Tepat. 7.00 pagi."
"Ya."
"Then, what are we doing out here?" Rhea tepuk dahi. Dengan pakaian sukannya Sakura ajak keluar pakai pakaian sukan. Sakura yang sedang panaskan badan senyum lebar.
"Jogging. Sebelum jogging kenalah panaskan badan, sayang. Come, warm-up with me."
"Nah, I'll just jogging now." Rhea mula jogging namun Sakura tarik tangan dia dan gerakkan tangan dia ke bahu. Warm-up manual pula dah.
"Tak boleh nanti you cramp susah. Warm-up eh? Please? For me?"
"Fine." Rhea ikut juga isterinya untuk panaskan badan namun dengan cara malas. Apa yang Sakura buat, dia buat tapi cuma tak bersemangat. Dikala Sakura lari setempat, Rhea hanua gerakkan kaki seolah-olah kawad malas.
"Jom. I'll jog behind you." Sakura tepuk bahu Rhea. Rhea mengeluh. Dia mulakan larian perlahan dan lariannya semakin perlahan untuk jadikan ia lebih kepada jogging. "Just run slowly. No need to rush. Nanti penat sangat."
"Ya."
"You kata you nak cuba work-out jadi I bawa you benda paling senang dulu. Jogging. Nanti esok boleh jogging lagi and next week kita akan pergi gim."
"You really take me seriously. Sakura, I was joking. This is the last jog of forever okay? Ah, warung." Rhea senyum lalu berhenti di warung sarapan. Sakura berhenti dan bercekak pinggang. Rhea pandang kearahnya sinis lalu menghampiri gerai tersebut.
"Nak nasi berlauk satu. Sambal letak sikit je eh? Erm...nak kuih cara manis ni satu, cara berlauk satu. Sakura, you nak apa?"
Sakura ketawa. Dah nama pun Rhea memang takkan konsisten dengan senamannya. "Alright, I'll take nasi berlauk too. Nasi lebih eh? Akak letak je semua leher dan kaki ayam dalam tu. Collagen."
Rhea ketawa. Ditepuk bahu Sakura. "What about your diet, madam?"
"Ruined by my own wife."
**********
"Erm, you know what? I don't think i wanna work-out. Let me stay like this alright? Lagipun I memang kurus pun. I jarang makan." Kata Rhea lalu melipat semula kertas makanannya. Habis dia makan."Whatever you want, wife. Jangan baring lepas makan nanti perut buncit."
"I know, Mr.So-Perfect." Rhea berdiri dan buang sampah makanannya kedalam tong sampah. Berus gigi dalam bekas berus gigi diambil dan dipicit ubat gigi atasnya.
"Ouh, so I'm Mr.Perfect now?"
"What else? You go to work, you're rich, you're pretty, you're bulk, you work-out. Everything is you, Sakura. Puf!" Rhea lap mulutnya dengan dan lap pada tuala kecil ditepi peti ais. Rhea berjalan kearah Sakura. "You brushes your teeth?"
"I did."
"What do you wanna learn for today, student?"
"Hmm...I never use my tongue for you tho."
"Never? Sakura, you kissed me with tongue."
"I mean...erm.." Sakura pandang bawah. Rhea ketawa. Dia usap pipi Sakura lembut dan menolak perlahan ke ruang tamu. Baru nak cium, loceng rumah berbunyi. Rhea terus lepaskan Sakura. "Sekejap, I tengok siapa datang."
"Okey." Rhea hanya berdiri disitu dan melihat isterinya yang menuju ke pintu rumah. Sebaik dibuka, mata Rhea terbeliak. Seorang lelaki alpha datang dengan senyuman manis.
"Boleh saya jumpa Rhea?"
"Rhea...ouh, kawan awak eh?" Tanya Sakura. Rhea angguk kepala. Dia berjalan mendekati lelaki itu dan mendongak memandangnya.
"...shh." Rhea letakkan jari telunjuknya di bibir yang membuatkan lelaki itu lebih teruja. Rhea berkerut, menolak lelaki itu keluar dari rumah. "Sekejap eh sayang? Sekejap je."
Pintu rumah ditutup. Sakura ditinggalkan seorang dalam rumah. Rhea menolak lelaki itu ke pagar. "Balik. You balik."
"Lah, tetamu datang kot? Taknak layan?"
"Lucas, balik. Tolong. Jangan ganggu saya. Tolong, saya dah berubah."
"Tapi I rindu you, Rhea..." Pinggang Rhea ditarik kearahnya. "Come on, your wife isn't looking. Kiss me."
"Lucas, please!"
"Mungkin boleh lepas kot? Dia hak orang." Sakura berkerut, memandang kearah Lucas tajam. Lucas mencebik. Dilepaskan terus Rhea daripadanya.
"Dah alang-alang kau kat sini baik aku bagitahu kau rahsia dia ni." Kata Lucas dengan senyuman sinis. Rhea terbeliak. Badannya mula menggigil. Dipandang kearah Sakura yang menyising lengan pendeknya ke bahu dan menunjukkan ototnya yang kuat itu.
"...rahsia apa...?" Tanya Sakura sambil pecahkan bebuih tulang tangannya dengan senyuman nakal. Berderau darah Lucas. Terus dia tunduk kepala dan lari dari sini.
Rhea mengeluh lega. "Sa- Sakura..."
"Awak okey? Dia cederakan awak ke? Dia pegang awak tadi saya risau. Kalau boleh saya nak penggal saja kepala dia." Kata Sakura. Bahu Rhea dipegang lembut dan ditarik untuk tengok sekeliling tubuhnya.
"O- okey. Jangan risau."
"Dia ke ex-boyfriend awak tu?"
"Ya...saya minta maaf. Mungkin ada kawan saya bagitahu dia alamat rumah saya."
"I see...takpe. Jangan buka pintu untuk orang macamtu lagi okey? You any right to remain silent dan kalau dia ugut awak, telefon saya!"
"Okey...awak taknak tahu?"
"Hm, fasal apa?"
"Rahsia yang dia cakap tu?"
Sakura geleng kepala. "Kalau awak taknak bagitahu sebab nak jaga hubungan kita, jadi takpelah. Saya faham. Saya takkan paksa."
"Hah...baiknya you ni." Rhea senyum. Pipinya diusap lembut oleh Sakura.
"Lega you okey. Ish, lelaki tu."
"Tapi kan you cool juga tadi. I thought you'll be such a shy person kalau dengan orang luar?"
"Ah, actually...err...maybe you should see me while working. I'm a serious person."
"Really?"
"Yes."
"Then, I'd like to see you one day."
YOU ARE READING
Vouchsafe (Omegaverse)
RomanceSakura Javier berkahwin dengan seseorang yang dia tidak kenal iaitu Rhea White. Sejujurnya mereka bersua tak berapa kisah sangat sebab masing-masing dah tua dan tiada pasangan. Pada malam pertama, Sakura teringin mahu rasmikan Rhea namun malangnya R...