Mikael melihat jam ditangan, 8:24 pm. Sudah seharian dia keluhur dan kehilir untuk menyiapkan kerja-kerjanya. Mata yang layu masih ditahan supaya semuanya berlansung dengan lancar tanpa sebarang kemalangan.
Ting! Bunyi menunjukkan mesej masuk.
Dia membuka telefon untuk melihat siapa yang menghantar mesej kepadanya.
Rayyan. Dia fikir Medina... Sebelum buka mesej Rayyan, dia menekan aplikasi telefon untuk menghubungi Medina.
Dia menunggu dan menunggu, tiada balasan.
Sekali lagi dia mencuba namun masih sama. Dia terus menghubungi Rmaya, untuk bertanya tentang keadaan Medina. Setahunya Malaysia sudah larut malam.
"Hello... U nak apa?" Belum apa-apa dah dimarahi. Macam mana tak dimarahi? Telefon pun pada pukul 3 pagi.
"Hello mamma, Medina ada tak?" soal Mikael cemas.
"Ada je ni sebelah I... Kenapa?" Lega hati Mikael. Sekarang dia dah boleh bertenang.
"Dia tak call Mikael so I'm worried." Rmaya melepaskan nafas keluhan. Dia fikir ada kecemasa apa tadi.
"If dia tak call you, why not you call dia dulu... Besides, tak salah pun kalau you call dia dulu. Lebih afdal tau," bebel Rmaya.
"Mikael dah call dia tapi dia tak angkat," balas Mikael. Rmaya hanya menggelengkan kepala. Apa-apa jelah.
"I letak dulu. Esok nak pergi Langkawi, nak settlekan kerja dekat sana." Mikael hanya angguk sebelum dia tutup telefonnya.
Mesej Rayyan dibuka,
Balik and rest.
Mikael menghembuskan nafas lega. Semua barangnya dia ambil lalu dia memanggil pemandunya untuk menunggu dia dibawah.
Tak sabar nak tidur. Katanya dalam hati.
MEDINA cuba menghubungi Mikael namun tidak berjawab. Dia letak telefonnya diatas meja solek lalu mencapai tuala sejurus itu masuk ke bilik mandi untuk bersihkan diri. Dia melihat bentuk badannya di cermin panjang yang disediakan di dalam
bilik tersebut.Perutnya... sedikit membulat. Sejujurnya, sebelum
berkahwin haidnya tidak teratur seperti sekarang. Jadi dia tak endahkan. Namun, kata-kata kak Ruby menusuk ke hati. Apa salahnya kalau dia nak buat.Kalau ada-adalah, kalau tak usaha lagi.
Sejurus itu dia bersihkan diri dan keluar lalu menyiapkan diri untuk ke pejabat. Keluar sahaja dari bilik tidur, dia disapa oleh Rmaya.
"Morning Med!" Rmaya memeluk Medina lalu memberi cium kedua-dua belah pipi Medina. Wanita itu tersenyum suka.
"Mamma nak pergi langkawi berapa nights?" soal Medina ingin tahu. Semalam nak tanya dah tapi terlelap pula...
"Depends..." Medina hanya angguk. Mereka sudah menurunu tangga untuk ke ruang makan.
"Med taknak ikut Mamma?" soal Rmaya lagi sekali. Sebelum ini dia pernah tanya tapi jawapan Medina tidak mahu. Dia sengaja tanya sekali lagi, mana tahu Medina berubah fikiran.
"Hurm... Nak tapi kerja tapi dah lama tak pergi holiday... Tapi Med kerja dengan orang. So nak tak nak Med kena go work," ujar Medina perlahan sebelum dia mengambil tempat duduk dihadapan Rmaya.
"Kalau macamtu... Med bagitahu Med nak cuti tanpa gaji untuk beberapa hari," cadang Rmaya. Medina terfikir... Apa salahnya lagi pun cutinya untuk tahun ni masih ada, jadi apa salahnya.
BARANG-BARANGNYA disusun dengan cepat didalam bagasi. Alhamdulilah, majikannya bagi dia cuti selama 4 hari. Medina tersenyum seronok. Hatinya riang kerana dapat bercuti bersama Rymaya.
YOU ARE READING
Mikael's
RomanceSTAND-ALONE sweetness series 1 ☕ Kahwin atas aturan keluarga? Nampaknya macam ye. "You're mine. Mark my words Mikael!" - Clarissa Medina. ⚠️Cringe ⚠️Grammar errors