33

178 14 4
                                    

"HALUUU "

atensi dua pasangan itu teralih kearah empat orang jejaka yang sedang berjalan ke arah mereka berdua.

" ketuk pintu dulu tak boleh ke ?" tanya adyan kearah mereka. Dahlia yang tidak selesa melihat tatapan mereka hanya tertunduk malu.

" Malas..... mana tau korang tengah buat benda yang tak senonoh. senang sikit kami nak tangkap basah. " gurau haikal kepada adyan

" your words bro" tegas saja perkataan adyab menandakan dia tidak suka dengan perkataan itu.

"upsss. sori bebekk" aryan tergelak mendengar pangilan haikal kepada adyan.

" awak bawak apa tu ?? kita orang nak join sekali boleh ?? laparr laa " faris menanyakan dahlia sambil menunjuk jari ke arah bekal itu.

"oh ini, saya masakkan ayam masak lemak untuk adyan. kalau awak semua nak, jumlah makan sekali, saya bawa lebih ni " dahlia mengajak mereka.

" mantapp... jumm " faris dan haikal duduk d sofa itu lalu meminum air adyan yang sudah d sediakan oleh dahlia tadi.

adyan hanya merenung dua ketul manusia dihadapannya. bagai tak makan setahun pulak.

"eh kejap !!! harraz macam mana ? " haikal memeggang tangan faris yang sedang membuka kontena di hadapannya.

" Aku kol dia " tanpa membuang masa mikael menelefon harraz.

aryan hanya mereenung adyan yang saling bertuka senyum dengan dahlia di sana. geram je dia tengok. main- main mata pulak. seketika mata dia dan adyan bertembung. Aryan yang perasan lalu menjeling tajam sambil membuat muka gedik di hadapan adyan. haa puas hati aku.

"kau kat mana ?? "

" .........."

" kayla ada sana? haa nanti aku datang sana " mikael lalu menutup telefon nya.

" harraz cakap dia dah ada kat kedai makan, dia tak join kita sebab dia tunggu kayla sampai kt sana. Dia ajak kayla lunch sekali tadi dengan kita. " mikael menerangkan kepada kawannya. lalu memandang pelik kearah aryan yang mula berdiri.

" tempat biasa kan? aku lunch sana je . kalau korang nak kt sini aku pergi sana. " jawab aryan yang sedia untuk keluar dari bilik adyan

"haah lahh lama tak jumpa kayla. Aku tengok dia kat instagram dah berhijab. Cantik tauu.. tergoncang jiwa laki aku nak mengorat dia " Haikal meluahkan perkataan nya yang menyebabkan adyan yang diam sambil mengengam sudu di tangan nya dengan kuat.

" Haa dahlia, sorry tau kami tak dapat ikut awak. sebab kami dah janji dengan harraz tadi.. " faris meminta maaf sambil berdiri mengikuti tiga kawannya yang ingin keluar.

dahlia hanya menganguk diam. siapa tak terasa hati bila orang memilih kayla dari masakan dia. Dari tadi dia hanya menjadi pendengar perbualan mereka mengenai kayla. Nampaknya kayla rapat dengan mereka.

setelah mereka keluar dari bilik adyan. Faris dan Haikal menepuk bahu aryan sambil tersenyum sinis. Aryan yang tahu code yang di berikan mereka berdua itu hanya tersenyum.

" kami berdua team kayla adyan " sempat lagi mereka berdua membuat lawak di hadapan aryan dan mikael di dalam lift.

" hufttt... " aryan menghela nafasnya .

" tulah kau nak sangat berlakon ikut watak adyan. susahkan ??" tanya haikal

" Susahhhh laaa.. ingat tak korang masa majlis paksu aku tu. Lepas je aku tarik kerusi tu. terus aku masuk bilik ketawa. "

"aku takleh blah dengar kau sebut nak cari ustaz untuk aryan masatu hahaha" jawab haikal sambil ketawa.

"aku mampu diam je masa tu." mikael pun ikut gelak melihat kerenah kawannya.

Setelah mereka mendengar amukan aryan semasa bertumbuk dengan abangnya. mereka menyuruh aryan membawa watak sinis sepanjang berhadapan adyan. Aryan yang tertarik dengan cadangan mereka itu lalu menyetujui.

macam- macam kan perangai kanak-kanak ribena ni :')

++++++++++++++++++++

"abang.. mana diorang ? tak datang lagi ke ??" kayla menanyakan abang nya sambil menyuapkan makanan di dalam mulutnya.

"tuu diorang... panjang umur."

mereka pun duduk di meja itu kayla bersebelahan dengan aryan. kayla memerhati muka aryan. terasa rindu dia dengan wajah itu yang merupakan seseorang. lama sudah dia tak jumpa laki tu.

"haaa  haaaa haaa kau tenung je muka aku ni .. pegang pun boleh. nahhh " aryan memajukan mukanya nya ke arah kayla.

Pakkk!!!

" hehhhh...jaga sikit perangai kau" mikael mengetuk dahi aryan yang sedang memajukan muka nya ke arah kayla. tak jaga adab betul budak ni.

" sakit laa bodo" aryan mengosok dahinnya.

" kau duduk sana. aku duduk sini " harraz beralih ke tempat duduk aryan. Tak dapat di biarnya si aryan ni duduk sebelah adiknya.

"eeee kedekut betul kau. nanti lah kau.. aku suruh mak aku beranak lagi adik perempuan huhh." aryan menjawab harraz sambil berjalan ke tempat harraz tadi.

Faris dan haikal jangan di tanya lagi kenapa diam. Mereka berdua masih dalam dunia makanan mereka.

" ni lagi dua orang ni. brapa lama korang tak makan ? " tanya aryan menyampah

" 3 jam ' jawab faris pendek lalu menyambung kembali kegiatannya.

kayla yang melihat kerenah mereka itu ketawa. Diorang ni tak pernah tak lawak. Tapi dia berharap sosok yang d rinduinya datang untuk bergabung dengan mereka.

+++++

"sedap takkk? " adyan mengganguk kepalanya mendengar soalan dahlia. Dahlia tersenyum suka mendengar adyan yang menyukai makanan nya.

" rugi diorang tadi kalau tak rasa masakan awak" adyan mengatakan itu supaya dahlia tidak berkecil hati dengan kawannya. walaupun sekarang hatinya meronta ronta ingin pergi kesana.

"awak dan kawan-kawan awak tu dah lama kenal kayla ? " tanya dahlia tiba-tiba.

"dahh.. dia adik harraz. kenapa?"

" jadi awak semua pun tahukan perangai kayla dulu macam perempuan liar tak tahu lah dia berubah ni sampai bila.  " tanpa sedar dahlia mengatakan itu.

adyan yang tengah menghirup air itu terhenti mendengar kata-kata dahlia. Dia agak tidak suka mendengar kata itu. apa motif dia mengatakan kayla perempuan liar.

" tak perlu nak menilai perubahan orang, cukup untuk kita bersyukur dia perlahan menjadi baik. Dan saya tak suka awak sebut dia perempuan liar " jawab adyan sambil merenung dahlia.

" saya minta maaf " dahlia meruntuk perbuatannya yang cakap lepas. dia mengetep geram bila mendengar adyan menilai kayla dengan baik. baginya , dia ragu dengan perubahan yang kayla buat. entah itu ikhlas atau untuk menarik perhatian mereka sekawan.


- true colour -

PEMILIK HATI ADYAN SYAHWhere stories live. Discover now