16

22 2 14
                                    

Hari ini merupakan hari perkahwinan aku bersama isteri baru, kim dayeon

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Hari ini merupakan hari perkahwinan aku bersama isteri baru, kim dayeon. Akhirnya, aku jumpa dengan pasangan hidup aku yang sebenar.

Sudah tiga bulan aku bercerai dengan eunji, ada juga aku datang melawat minjae yang masih bayi.

Sedang aku bersiap, aku perasan kawan-kawan aku masuk ke dalam bilik pengantin lelaki. Mereka semua datang ke arah aku.

"Congrats mingi sebab kahwin lagi". Kata hongjoong hyung lalu memeluk aku.

"Thankyou hyung and semua sebab datang. Haerin dengan mina tak ikut ke?". Tanya aku. Mana tahu diaorang datang kan.

"Diaorang tak ikut pun sebab nak teman eunji last day berpantang hari ini. Esok dia dah mula kerja". Kata san pula. Kami pun keluar dari bilik itu dan aku terus tunggu dayeon.

Beberapa minit menunggu, aku melihat dayeon sedang berjalan bersama ayahnya di aisle. Aku tersenyum ke arahnya. Dia sangat cantik dengan dress itu.

"Mingi, jaga anak uncle baik-baik ye"

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Mingi, jaga anak uncle baik-baik ye". Kata ayah dayeon lalu menyerahkan tangan dayeon kepada aku.

"Baiklah uncle". Kata aku lalu memegang kedua-dua tangan dayeon dan memandang wajahnya yang cantik itu.

Kami pun mula berikrar dihadapan paderi.

"In the name of god, both of you are husband and wife". Kata paderi itu. Aku terus mengucup bibirnya lembut. Semua orang mula bersorak untuk kami.

Selepas itu, kami pun melayan tetamu yang hadir. Ramai juga yang kami jemput, nasib eomma dan appa faham keadaan aku.

Tiba-tiba ada seorang lelaki datang ke arah kami. Aku tidak pernah nampak dia pun sebelum ini.

 Aku tidak pernah nampak dia pun sebelum ini

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Ehh xiaojun, lama tak nampak kau". Kata dayeon. Aku rasa ni kawan dia.

"Hi dayeon, congrats on your wedding. Nampaknya aku tak cukup bagus ye untuk kau". Katanya lalu memandang ke arah aku atas bawah. Dia judge aku ke apa.

"Hi nama saya song mingi. Suami dayeon". Kata aku yang memperkenalkan diri lalu berjabat tangan dengannya.

"I know dayeon pernah cerita pasal awak. Nama saya xiao dejun, tapi everyone call me xiaojun."Katanya. Dia pun pergi dari pandangan kami.

"Sombongnya dia". Kata aku dengan perlahan tetapi masih didengari dayeon.

"Dia macam tu kadang-kadang. Dia ex boyfriend saya tu sebenarnya. Ada reason kami berpisah". Kata dayeon. Aku hanya mengangguk faham.

Selepas selesai majlis, aku pun pergi ke kawan-kawan aku memasangkan dayeon berborak dengan kawannya.

"Korang, macam mana majlis aku?". Tanya aku.

"Boleh lah, yang penting makanan sedap. Kenyang aku tak payah nak masak malam ni". Kata wooyoung. Setahu aku dia kerja sebagai seorang chef.

"Aku kena balik ni, nanti mina bising pula". Kata seonghwa hyung dan yang lain pun balik ke rumah.

"Baby, jom balik". Ajak aku dan dayeon pun mengikuti aku balik ke rumah. Sejak aku bercerai dengan eunji, dia tinggal di rumah ibu bapanya.

 Sejak aku bercerai dengan eunji, dia tinggal di rumah ibu bapanya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Kitaorang balik dulu lah eunji, nanti gelap pula". Kata haerin. Hari ini merupakan hari terakhir aku berpantang.

Kini, aku tinggal bersama ibu bapa aku, tetapi haerin, mina dan wonbin turut menjaga aku semasa pantang.

"Terima kasih ye kamu bertiga sebab teman anak aunty pantang. Kesian dia sorang-sorang". Kata eomma. Aku hanya tersenyum.

"Tak apa lah aunty, kitaorang semua kan kawan baik eunji, mestilah tolong dia". Kata mina pula.

"Kalau tak ada apa-apa, kami balik dulu ye". Kata wonbin pula lalu mereka semua pun balik ke rumah masing-masing.

"Haih, baiknya lelaki nama wonbin tu". Kata appa. Aku memandangnya pelik.

"Alah appa ni, dia tu kawan eunji masa sekolah je". Kata aku lalu meletakkan minjae yang tertidur di atas katilnya.

"Appa cakap je, kalau kamu bersedia nak kahwin lagi satu kan, appa cadangkan baik kamu pilih wonbin daripada bekas suami kamu tu". Kata appa. Aku hanya diam lalu masuk ke bilik.

Sejak aku berpisah dengan mingi, aku tinggal bersama eomma dan appa. Kata haerin, mingi sudah berkahwin dengan dayeon, tapi tak apa lah asalkan diaorang bahagia.

Aku terus baring di atas katil dan merehatkan diri aku. Esok dah kena kerja naik turun mahkamah semula.

+++

To be continue...

[✔️] Backstabber of Her || Song MingiWhere stories live. Discover now