16

6 3 0
                                    

"Ava, kau ikut tak hujung minggu ni?" Diara mendekati aku

"Entahla weh, aku pun tak tahu nak ikut ataupun tidak" aku masih bingung, patut atau tidak aku pergi?

"Vincent, kau ikut tak? Aku rasa, kalau kau ikut barula Ava join sekali" Diara pergi kepada Qai pula, berharap Qai ikut sekali.

"Tanya Ava, kalau dia ikut aku ikut"

Seperti bola pingpong Diara kerana sekejap pergi kepada aku, sekejap pergi ke arah Qai.

"Ikutlaa korang berdua" pujuk Diara

Aku pandang Qai. "Saya nak minta izin sebagai seorang isteri. Boleh?" tanyaku perlahan berbisik.

"Boleh tapi aku ikut sekali"

Mendengar itu aku lega, nasib dia bagi aku pergi. Kalau tak, meroyan aku duduk rumah.

"Yey! Berkhemah bersama Ava!" Diara memeluk lenganku erat.

"Tapi korang tahu tak, bahagian sebelah join" soal Diara membuatkan keningku berkerut.

"Alaahhh, bahagian ICT dan R&D" sambung Diara

Aku mengangguk. "Diorang angkuh gile! Tak suka la" Diara geram

"Hiraukan diorang. Kita pergi sana bukan nak tengok diorang, kita nak have fun" ujarku

"Awak betul ke nak ikut?" Soalku lagi

Qai angguk. "Ya, i wanna keep you safe" dia berkata sambil tersenyum. Diara mencubit pahaku.

"Sweet gila suami kau. Eish!" bisiknya

"Tak" jawabku

"I am" balas Qai

"Tak"

"Yes i am"

"Tak"

"Yes i am!"

"Eh korang! Dahlah, penat aku dengar. Sambung la kerja" Diara memberhentikan adegan pertikaman lidah antara aku dan Qai.

Aku jeling sahaja Qai dan meneruskan kerjaku. Whatever!

¶¶¶

Aku mencari tempat duduk di dalam bas itu. Ya, kami ketapak perkhemahan menggunakan bas syarikat. 2 buah bas dipakai.

Disisi Diara sudah ada orang. Alaa! Apa ni! Ish! Sedang aku mencari tempat, tanganku ditarik sehingga aku terduduk. "Ish apa ni!!" marahku

"Shhh, aku taknak kau duduk dengan orang lain" Qai tersengih, kedudukan cermin mata diatur kerana sedikit melorot kebawah.

"Actually, i sepatutnya duduk kat situ Miss Ava" suara sumbang menyapa telingku.

Aku mendongak memandang figura tersebut, sudah aku agak dia adalah Emily. Dengan rambut neon dia tu, haihh.

Aku ingin bangun bergerak ke kerusi lain namun tangan Qai memeluk lenganku erat. Dia menggeleng berharap supaya aku tidak pergi.

"Cari tempat lain la Emily, Ava dah duduk situ dulu" Diara yang perasan akan hal itu menegur. Dia hanya duduk di sisi ku tetapi jauh dek dipisahkan oleh laluan. Syedih.

"I'm not talking to you, shut up" tidak pasal-pasal Diara kena marah

Aku sempat lihat Diara menggepal penumbuknya dan ingin menumbuk Emily tetapi rakan disebelahnya cuba menahan.

AMORIST Where stories live. Discover now