Bab 11

11 4 0
                                    

Ryan hanya memerhati Tulip yang sedang membersihkan luka di tangannya kerana dia menumbuk wajah Hanif di event yang habis tidak lama selepas itu.

"Dah." Tulip mengemas medical kit sebelum meletakkannya semula di dalam laci dapur. Dia memang sengaja meletakkannya di situ supaya senang untuk cari.

"Thanks." Ucap Ryan sambil tersenyum pada Tulip.

Itu ialah kali pertama Tulip melihat dia tersenyum sambil mengangkat wajahnya, selalunya dia akan menundukkan kepalanya terlebih dahulu apabila tersenyum.

Tulip tersenyum manis semula kepada Ryan sebelum pipi Ryan memerah melihat senyuman gadis itu.

"Blushing ke tu?" Usik Andikka yang sedang memegang segelas cawan di meja dapur.

Pak!!

"Boleh tak jangan kacau orang?" Julianna mengetuk kepala Andikka menggunakan cawan plastik yang dipegang olehnya.

"Sakit lah sayang." Andikka menggosok kepalanya yang diketuk sebelum dia tersengih pada Julianna.

Julianna pula tersenyum dengan manis sekali sambil mengangkat jari tengahnya. 'Siapa sayang kau?'

Andikka berlari ke arah Ryan sebelum memeluk lengan lelaki itu.

"Ryan, tengok dia ni bagi jari tengah dekat aku." Rungut Andikka sambil memeluk lengan lelaki itu.

Ryan menepis tangan Andikka sebelum dia mengangkat jari tengah buat Andikka. Double kill.

Andikka mencebikkan bibirnya sebelum dia melangkah ke arah Tulip pula.

"Tulipp..." Andikka membuat wajah yang comel sebelum rambutnya di tarik dari belakang oleh Ryan.

"Woi, sakit lah!" Jerit Andikka.

Ryan meletakkan Andikka di sofa menjauhi Tulip. Mata Ryan menikam ke dalam mata Andikka. 'Jangan berani kau datang dekat dia.'

"Hikss, Caramel tengok dia ni." Adu Andikka pada Julianna sambil menunjuk ke arah Ryan.

"Pfft-" Tulip menutup mulutnya dengan tapak tangan untuk menahan tawa.

"Jangan kau berani gelak!" Julianna terus menekup mulut Tulip yang sedang menahan tawa itu.

"HAHAHAHAHAHAHA, CARAMEL?" Tulip ketawa terbahak-bahak sehingga dia terduduk di lantai.

"Aku kata jangan gelak!!!" Julianna menggoncang badan gadis itu.

Ryan dan Andikka hanya memerhati dua sahabat itu. Seorang sedang ketawa seperti orang sakit jiwa, seorang lagi sedang emosi.

"Hahahahaha, comel lah caramel!" Usik Tulip yang masih dengan sisa tawanya.

"Diam lahhh!!!" Marah Julianna.

Ryan hanya merenung ke arah Tulip yang sedang tertawa itu. 'Kenapa cantik sangat kau ni?'

Andikka pula sedang merenung ke arah Julianna yang sedang emosi itu. 'Haish, marah pun cantik.'

Ini lah dia, dua sahabat jejaka kacak yang telah jatuh cinta.

"Okay okay, aku stop." Tulip menyeka sisa air mata yang keluar kerana tawanya tadi.

"Kau bagi tahu orang lain pasal ni, aku cekik kau!" Julianna membuat aksi seperti ingin mencekik gadis itu.

Beberapa jam kemudian...

Tulip turun ke bawah untuk mengambil air sebelum dia ternampak balkoninya yang terbuka.

Tulip berjalan ke arah balkoni rumahnya sebelum menjengukkan kepalanya sedikit.

"Ryan?" Panggil Tulip apabila dia nampak Ryan yang sedang duduk di kerusi kayu di balkoni rumahnya.

Ryan hanya menoleh ke arah gadis itu tanpa membalas panggilannya tadi.

"Kenapa tak tidur lagi?" Soal Tulip.

Mereka berempat semua bermalam di penthouse Tulip memandangkan hari sudah malam dan rumah Tulip adalah rumah yang terdekat.

"Tak ngantuk." Balas Ryan sebelum dia memandang semula ke arah langit.

"Kenapa?" Soal Tulip.

"Kenapa apa?"

"You look troublesome." Ujar Tulip yang turut mengambil tempat di kerusi lagi satu.

"Do I?" Ryan memandang pada wajah cantik Tulip itu.

"Mhm!" Tulip mengangguk beberapa kali. Memang kelihatan fikiran lelaki itu terganggu oleh sesuatu.

"Kalau aku cakap aku suka kau, apa jawapan kau?" Soal Ryan secara tiba-tiba.

"Huh?"

"You heard me." Anak mata hitamnya seperti hanyut di dalam anak mata coklat keemasan milik Tulip.

"Uhm... Saya tak tahu..." Tulip menundukkan wajahnya ke bawah.

"Nevermind, just forget it." Ryan tidak mahu memaksa gadis itu untuk menyukainya semula.

"Awak betul-betul suka saya ke?" Soal Tulip untuk kepastian.

Ryan hanya memandang ke arah Tulip sebelum dia menarik kerusi Tulip untuk mendekat dengannya.

"Muka aku ni nampak macam muka penipu ke?" Ryan mendekatkan wajahnya dengan wajah Tulip.

"Sikit." Tulip tersengih.

"Heh." Ryan menggelengkan perlahan kepalanya.

"Tapi awak handsome." Puji Tulip perlahan.

"Apa dia?" Ryan merapatkan telinganya pada Tulip.

"Eh! Tak ada apa, tak ada apa!" Tulip menggeleng dengan laju.

"I heard you Tulip." Kata Ryan dengan kening yang dijungkitkan.

"Diam lah!" Tulip menunduk malu.

"Nama kau memang Tulip je ke?" Soal Ryan, dia juga ingin tahu nama panjang gadis itu.

"Mhm, nama saya memang Tulip je." Balas Tulip dengan senyuman nipis.

"Mana parents kau?" Soal Ryan lagi.

"Saya pun diusir oleh keluarga saya sendiri macam awak." Balas Tulip.

"Oh, sorry." Ujar Ryan yang rasa sebersalah.

"Tak apa, benda pun dah lepas, saya tak kisah pun." Ujar Tulip.

"Can I know, kenapa diaorang halau kau?" Soal Ryan dengan lembut.

"Diaorang memang bencikan saya, lagipun saya happy sebab mereka buang saya, tak ada lah saya selalu kena pukul." Terang Tulip dengan senyuman manis.

Ryan merenung pada Tulip yang sedang tersenyum itu. 'How can you still smile when there's a storm in your eyes?'

"Saya cuma rasa diri saya tak cukup bagus untuk seseorang..." Tulip menundukkan kepalanya ke bawah. Walaupun dia sudah bekerjaya, dia sentiasa rasa dirinya belum cukup bagus lagi.

"Tulip." Panggil Ryan.

"Hm?" Tulip menangkat wajahnya sebelum anak mata mereka bertembung.

"Flowers need time to bloom." Ryan tersenyum nipis.

"So do you, my beautiful flower." Sambung Ryan membuatkan wajah Tulip berona merah.

"Hanya sebab kau rasa diri kau tak bagus sekarang, tak bermakna diri kau tak akan bagus sampai bila-bila." Terang Ryan sebelum dia bangun dan melangkah ke pintu balkoni, dia berhenti sebelum menoleh ke arah Tulip yang masih duduk.

"Jangan tidur lambat." Pesan Ryan sebelum dia meninggalkan Tulip di situ.

Satu wajah Tulip berubah merah seperti tomato sebelum dia memeluk lututnya sendiri. 'Aarghhhh!'

Tulip [OG]Where stories live. Discover now