BAB 9

59 23 0
                                    

"Pergi balik lah kau Yana!!" Kata Adrian sambil ketawa dengan kawan-kawannya Yang Masih Dalam keadaan mabuk.

Aku menangis sambil mencapai baju Ku Yang berada di katil. Aku memakai baju Ku Yang Sudah koyak Di bahagian bahu . pada waktu itu aku hanya memikirkan bagai mana perasaan ibu ku apabila mengetahui anak yang dijaga dengan penuh kasih sayang menjadi Hina.

"Ya Allah ape Aku buat ni" gumam Ku sambil menangis. Aku keluar dari rumah Adrian Dan berjalan menuju ke rumah Ku . Jalan kampung itu pada waktu Malam jarang kenderaan Lalu jadi Suasana nya menjadi lebih sunyi.

"Mak ayah, Yana Minta maaf. Yana tak mampu nak jadi anak Yang baik untuk mak ayah. Yana sedar kesilapan Yana, Yana menyesal" gumamku lagi. Air Mata Yang mengalir tiada guna nya lagi. Aku hanya menangis sambil memeluk tubuh kerana berasa sejuk pada waktu Malam.

Sesampainya Di rumah Aku melihat rumah ku sunyi kereta Di perkarangan rumah Ku tiada. Aku masuk ke dalam rumah.

"Mak ayah Yana balik" panggil Ku sambil melihat sekeliling ,hening. Tiada sautan suara.

Aku berjalan masuk ke bilik Ku Lalu mengambil Telefon bimbit Ku Lalu membuat panggilan kepada ayahku. Aku harus menelefon mak Dan ayah dahulu .Aku harus Minta maaf pada mereka.

Panggilan tidak dijawab , Aku menelefon Pula ibuku. Masih tidak diangkat.

"Mana mak dengan ayah ni" gumamku penuh gelisah. Aku menelefon kembali ayahku.

Panggilan diangkat.

Seketika Aku berasa lega.

Belum sempat Aku bercakap terlebih dahulu ayah memotong.

"Yana, tolong datang hospital sekarang" bergetar suara ayahku.

Hati Ku mula tidak keruan . Ya Allah.

Aku bergegas menukar baju Dan pergi ke hospital.sesampainya Di hospital Aku melihat ayah Ku duduk Di atas kerusi sambil memicit kepala. Aku berlari ke arah ayahku.

"Ayah !!! Kenapa ni? Tanya Ku penuh risau.

"Yana ibu Kamu dah takde Yana." Kata ayahku .pada Kali pertama Aku melihat air Mata ayahku mengalir.

"Ayah jangan cakap macam Tu , mak Masih hidup Kan ayah" kataku . Air mata kembali mengalir deras . Aku menangis tanpa henti.

"Yana Kamu perlu terima hakikatnya , mak Kamu Tu hanya pinjaman Dari Allah". Kata ayah sambil memegang tangan Ku.

"Tapi ayah Yana tak sempat lagi nak Minta maaf dengan mak, Yana tak cakap lagi Yang Yana sayang mak" kataku .

"Kenapa boleh jadi macam ni ayah? Tanya Ku.

"Nanti ayah nak cakap sesuatu, Kamu pergilah tengok arwah mak Kamu Dulu" kata ayah.

Aku berjalan masuk ke dalam bilik Dimana ibu Ku ditidurkan. Lemah Rasa Kaki Ku apabila melihat wajah ibuku Yang tidak lagi bernyawa.

"Mak kenapa tinggalkan Yana mak, Yana Minta maaf sangat-sangat Yana tak berjaya jadi anak Yang baik untuk mak. Mak Yana tak sempat nak cakap Yang Yana sayang Kan mak, kenapa Yana tak sempat nak dapat ciuman mak ,pelukan mak buat Kali terakhir " kataku sambil menangis. Aku mencapai tangan Ibuku Lalu mencium tangan Ibuku buat Kali terakhir.

................................................


Sampai Di rumah. Ramai saudaraku Yang Sudah tahu Aku berita kematian Ibuku namun meraka semua Akan datang esok di Hari pengebumian.

"Yana ayah nak cakap sesuatu ni" panggil ayah Ku.

Aku melabuhkan punggung disamping ayah Ku.

"Ayah tak tahu lah kenapa dengan Kamu , ayah Ada kesilapan kah semasa mendidik Kamu selama ini Yana?" Tanya ayah Ku. Kecewa Rasa melihat anak nya begini.

Aku hanya mengeleng kepala. Air Mata kembali mengalir ke pipi.

"Ayah dah tahu apa Yang berlaku Yana" kata ayah Ku.

"Ayah tahu apa Yang jantan Tu dah buat dekat Kamu"

Aku terkejut dengan apa Yang dikatakan ayah ku. Niat Ku untuk memberi tahu ayah Ku esok Hari Sudah tidak boleh lagi.

"Kamu tahu , masa Adrian Tu datang ambik Kamu arwah meraung ,menangis asyik sebut Nama Kamu aje Yana, Lepas ayah pujuk bagitau Kalau nanti Kamu Akan balik baru arwah okay sikit. Tapi.......Lepas 2 jam lebih Kami menunggu tiba-tiba Ada orang hantar mesej video pada ayah, Namun bukan ayah Yang tengok Dulu mak Kamu Yang buka mesej Tu.........disebabkan terkejut melihat video Tu dia terkena serangan jantung mengejut . Ayah pulak tengah solat isyak , masuk ruang tamu tengok arwah mak Kamu dah terbaring atas lantai" cerita ayahku.

Ya Allah. Mak Yana Minta maaf.

"Ayah Yana Minta maaf sangat-sangat , Yana menyesal." Kataku sambil mengenggam kedua tangan ayah Ku.

"Yana dah tak suci lagi"kataKu

"Yana, semua Tu dah berlalu , ya ayah kecewa dengan Yana tapi Yana boleh ubah diri Yana" kata ayahku. Aku beruntung memiliki sosok ayah Yang penyayang .

"Dah pergi bersih Kan diri Dulu"  ayah menyuruhku membersihkan diri sebelum berehat.

Aku bangkit dari tempat duduk laki berjalan menuju ke bilik Ku, sempat Aku menoleh melihat ayah Ku Yang termenung. Aku masuk kebilik Mandi Dan membersihkan diri, semasa membersihkan diri aku hanya menangis melihat diri Ku Yang Sudah tidak lagi suci.

................................................................

Selama 3 Bulan Aku mengurung diri. Aku juga menjadi tidak ter urus Aku mengambil ubat agar Aku tidak mengandung ia mungkin berbahaya ayah sering Kali memarahi Ku kerana makan ubat itu.setiap Malam Aku menangis Luka Yang cukup Dalam Susah untuk disembuhkan. Hilang Maruah diri, Dalam masa Yang Sama kehilangan orang Yang Kita sayang. 

•⁠‿⁠• sorry je Kalau Rasa macam tak okay cerita nya. Kalau Ada kesalahan tegur lah saya ye .....thanks baca.

Dia Imamku | Editing |Where stories live. Discover now