Bab 6

12 3 0
                                    

PAGI itu, Nafeesa dengan tenangnya menyusun bungkusan nasi lemak di atas setiap meja di warung Mat dan Leha. Sempat dia memesan secawan Milo kosong pada Kak Leha yang merupakan isteri Abang Mat.

"Seminggu lepas rasanya, aku ada nampak kamu naik kereta mewah. Kau pergi mana, Nafeesa?" Kak Leha meletakkan secawan Milo kosong di atas meja lalu kerusi ditarik keluar untuk dia duduk di atasnya. Pagi itu, dia menemani Nafeesa bersarapan roti bakar di warungnya seperti biasa.

"Uhuk! Uhuk!" Nafeesa tercekik air liur.

"Akak nampak saya ke?" Soalnya kembali tanpa serba-salah.

"Iye, akak nampak kau. Kau dah ada pakwe ke Nafeesa. Tak bagitahu akak pun." Kak Leha memuncungkan bibirnya ala-ala merajuk.

Nafeesa tersengih-sengih. "Bukan pakwe la kak. Tapi, calon suami." Nafeesa membetulkan.

"Samalah tu." Kak Leha menjulingkan matanya ke atas. Pakwe dan calon suami, samalah kan?

Suapan dihentikan. Beria Nafeesa menggelengkan kepalanya. "Tak sama kak. Kali ni memang tak sama."

"Eleh kau nak berkali ini dengan akak. Bukannya sebelum ni kau ada pakwe pun."

"Choi, akak ni. Yalah, yalah. Tapi kali ni memang tak sama. Sebab..."

"Sebab apa? Kau ni sengaja nak buat akak saspens kan? Sumbat roti dalam mulut kau karang." Kak Leha mencebik geram. Nafeesa pula terkekeh-kekeh ketawa mendengar ugutan Kak Leha.

"Kali ni tak sama sebab dia... ada anak, Kak Leha. Dia bukan cari calon isteri, tapi calon ibu untuk anak dia!"

Laju mata Kak Leha memandang Nafeesa tajam. "Yang teruna dah tak ada ke sampaikan kau mencari yang duda, Nafeesa?" Nada suara Kak Leha kedengaran seperti hendak marah.

Nafeesa sengih lagi. Tahu saja dia kenapa Kak Leha seperti tidak bersetuju dengan dia. Dahulu, ketika ayahnya baru meninggal, Kak Lehalah orang yang selalu ada bersamanya. Kak Leha jugalah yang mencadangkan kepada dia untuk membekalkan nasi lemak di warung ini supaya dapat menambahkan pendapatannya. Kak Leha ni tak ubah seperti kakak dia sendiri. Dia sudah anggap Kak Leha dan Abang Mat seperti keluarga sendiri.

"Akak ni... janganlah garang-garang sangat. Pagi lagi ni." Nafeesa buat muka sedih.

Terus wajah garang Kak Leha tadi bertukar lembut. "Akak bukan nak marah kau. Tapi, akak risau. Kau kata, duda tu cari mak untuk anak dia, kan? Mana mak kepada anak dia tu? Meninggal ke?"

Nafeesa menepuk lembut tangan Kak Leha. "Ish, akak ni. Tidaklah meninggal. Dia kahwin dah dengan lelaki lain."

"Habis tu, anaknya tak dijaga?" Kak Leha bertanya lagi.

Nafeesa geleng kepala perlahan. "Tak."

"Kalau kau jadi isteri lelaki tu, nanti kau tak ubah macam pengasuh anak dialah kan? Ish kau ni Nafeesa. Tak payahlah!"

Nafeesa capai tangan Kak Leha. "Kak... percayalah, lelaki tu baik. Dia takkan anggap saya sebagai pengasuh semata-mata. Saya yakin dia lelaki yang baik-baik."

Kak Leha mengeluh perlahan. Pujukan Nafeesa sedikit-sebanyak berjaya untuk melembutkan hatinya.

"Kau ni biar betul, Nafeesa? Betul ke kau nak kahwin dengan dia?" Kak Leha bertanya.

Nafeesa angguk kepala. "Betullah kak. Hari ni dia nak bawa saya jumpa keluarga dia."

Pin. Pin.

Sebuah kereta hitam berhenti dihadapan warung tersebut.

"Haaa.. tu. Panjang umur, murah rezeki. Akak tunggu jap, saya panggil orangnya turun." Nafeesa bangun untuk pergi kek kereta hitam itu.

Tingkap kereta di bahagian pemandu diketuknya dengan senyuman lebar. Terserlah wajah kacak Ismail dari dalam dan si comel Inara yang sudah sedia tersenyum memandang ke arahnya. Nafeesa melambaikan tangannya ke arah Inara terlebih dahulu sebelum dia berbicara dengan Ismail.

"Jom turun, sarapan dengan saya," ajak Nafeesa yang bibirnya tidak lekang dengan senyuman.

Smile!Where stories live. Discover now