MEMBUNTANG mata Raihana melihat sebuah bengkel di hadapannya. Muqri tersengih melihat reaksi Raihana. Comel.
"Selamat datang ke bengkel aku. Ops! Bengkel kita." ujar Muqri seraya menarik tangan Raihana masuk ke dalam bengkel tersebut.
"I tak tahu pun you ada bengkel."
"Kau tak tanya, aku tak beritahu lah." tak semena-mena jawapan Muqri itu mendapat jelingan pedas dari Raihana.
"Kaya juga rupanya suami I ni." Raihana tersenyum bangga. Tak sangka lelaki yang dia kahwini bukan orang biasa tapi luar biasa orangnya.
"Tapi tak adalah sekaya yang kau fikirkan."
"Tak apa. You tak kaya pun I tetap juga nak stay dengan you. Kalau you jadi tukang kebun sekalipun I tetap stay juga." jujur Raihana. Dia tak kesah sebenarnya pun.
"Alolo... sweetnya dia. Isteri siapalah dia ni?"
Raihana menjeling Muqri. Menyampah betul dibuatnya bila berkata lebih-lebih.
"Kau ni asyik jeling-jeling aku. Cucuk biji mata tu karang. Cubalah kau sedekah senyuman kau tu dekat suami kau ni."
Terus Raihana mengukir sebingkis senyuman buat sesaat.
"Macam tulah sayang."
Membuntang mata Raihana. Kakinya kaku bila Muqri cuba menariknya masuk ke ruang bilik ofisnya. Muqri menoleh, risau tiba-tiba Raihana tak berganjak.
"Kau kenapa?"
"You panggil I apa tadi?"
Muqri menyembunyikan senyumannya. Faham benar apa yang dimaksudkan Raihana itu. Muqri sendiri tak sedar perkataan itu akan terluah dari bibirnya. Dah alang-alang tersebut, Muqri nak usik Raihana.
"Panggil apa? Mana ada aku panggil kau." selamba Muqri buat muka bengang.
Dengan rajuk, Raihana terus menarik tangan dari genggaman Muqri.
"Ee... dia ni kan. Suka sangat merajuk. Tak merajuk, menangis. Yalah, aku panggil kau sayang tadi. Puas?" cebik Muqri. Rasa seronok pula usik isteri sendiri.
Raihana mengangguk puas. Rasanya lebih sopan daripada aku dan kau.
"Nak you panggil I sayang hari-hari." bukan permintaan tapi arahan.
"Hish! Mengadalah kau ni. Kalau kau nak aku panggil kau sayang, kau kena ubah panggilan aku juga. Tak nak I, you."
"Nak panggil apa? Baby? Hubby?"
"Ee... gelinya. Tak nak yang tu. Ubah lagi."
"Hm... Habib?"
Lama Muqri fikir. Habib nama depan dia. Jadi tak adalah macam lori tumpah gula. Erk?
"Mhm. Suka hati kau..."
Raihana mengangkat kening.
"Hish! Aku belum biasa lagi. Untuk hari ni je aku guna aku, kau tu. Okey?"
"Okey, Habib."
Nasib baik pekerja Muqri ada dekat situ. Kalau tak dah lama dia nak gomol pipi isterinya itu.
"Dah, jom. Ikut aku." seraya tangan isterinya digapai semula sebelum kembali membuka langkah.
Sudah 2 jam lebih mereka di situ. Muqri memesan Raihana untuk tunggu di dalam ruang bilik tersebut manakala dia bantu pekerjanya mana yang patut. Keluhan demi keluhan Raihana lepaskan.
YOU ARE READING
Qaseh Raihana ©
Romance[Pembacaan santai + cringe] "You're enough, a thousand time enough." • • Raihana membuktikan pada papanya bahwa dia mampu hidup bersama lelaki yang bukan setaraf dengan mereka dan dia mampu hidup tanpa kemewahan. Tempoh yang diberikan hanya seminggu...