"JAUH termenung tu. Fikir apa?" tegur Hajah Harisah melihat menantunya itu termenung memandang kaca tv bak hendak tembus saja.
"Tak ada apa-apa lah, mak."
"Hana masih fikirkan kata-kata Nia ke?"
Bukannya Hajah Harisah tak tahu menantunya itu sedang berperang fikiran tentang bicara Rania petang tadi.
"Tak adalah, mak. Hana cuma letih." senyuman diukir agar mertuanya tak kesan apa-apa.
"Mak ni dah tua, terlebih makan garam. Muka Hana ni pun mak boleh teka. Mak tahu Hana masih terfikirkan kata-kata Nia. Hana lupakan jelah apa yang Nia kata tu. Apa yang Nia cakap tu semuanya tak betul sebab pemikiran dia sekarang ni tak seperti dulu."
Raihana mengeluh dalam diam. Tak payah ceritakan pun Hajah Harisah dah boleh teka. Raihana sebenarnya terganggu dengan kata-kata Rania petang tadi.
"Eh?!"
"Muqri!"
Membuntang mata Muqri melihat gerangan yang memeluknya itu. Raihana juga sama-sama terkejut.
"Nia... apa ni?!" tengking Muqri sejurus menolak tubuh itu menjauh darinya. Terus anak matanya beralih memandang Raihana yang masih terkejut dengan apa yang sudah terjadi.
"Muqri, kahwin dengan saya. Tolonglah... saya merayu dengan awak." Rania datang mendekati Muqri lagi dan cuba hendak memeluk Muqri sekali lagi namun laju saja Raihana mendekati mereka.
"Kenapa dengan awak ni, Rania. Awak tahu tak Muqri ni suami saya?" Raihana mengetap rahang. Sakit hatinya bila suaminya dipeluk sebegitu.
Penampilan Rania ditilik hairan. Tudung labuh yang melekat 24 jam pada Rania sudah terbang entah ke mana. Rambut ikal mayang Rania kelihatan serabai tak terurus. Bawah mata Rania pula kelihatan menghitam seperti tak cukup tidur.
"Kau... kau?!" Rania menjerit dan bertindak menolak Raihana dengan kasar sehingga Raihana tersungkur jatuh di atas batu-batu. Berselerak kaca aquarium ikan peliharaan Raihana.
"Ya Allah, sayang!" Muqri terus menunduk dan memastikan isterinya tak terluka.
"Kau dah ke gila ke, Rania?!"
"Memang! Memang aku gila! Disebabkan perempuan tak guna ni aku macam ni! Disebabkan perempuan tak guna ni juga kau tak pandang aku! Perempuan tak guna ni tak patut ada dekat sini!" pekik Rania.
Muqri membantu Raihana bangkit. Tak berkelip mata Raihana melihat ikan-ikannya sudah terkulai lemah di atas batu-batu.
"Kenapa kau ni kurang ajar sangat, Rania?! Perempuan tak guna yang kau kata ni isteri aku, tahu tak?! Kalau kau ada masalah dengan aku, jangan libatkan isteri aku! Dia ni isteri aku!" herdik Muqri. Dadanya naik turun, amarahnya sudah tidak terkawal lagi. Kali ini Rania memang melampau.
Hajah Harisah yang baru pulang dari kedai runcit Haji Zarul, terkejut melihat apa yang sudah berlaku di hadapan rumahnya. Membuntang matanya melihat Rania turut berada di situ. Segera dipercepatkan langkah kakinya mendekati mereka sebelum terjadinya sesuatu.
"Aku sepatutnya pengganti kak Maira! Bukan jalang ni!"
"Hei..."
YOU ARE READING
Qaseh Raihana ©
Romance[Pembacaan santai + cringe] "You're enough, a thousand time enough." • • Raihana membuktikan pada papanya bahwa dia mampu hidup bersama lelaki yang bukan setaraf dengan mereka dan dia mampu hidup tanpa kemewahan. Tempoh yang diberikan hanya seminggu...